13
mei
2009
|
02:00
Europe/Amsterdam

De ministeriële maat van comfort

In Den Haag geldt een gouden regel: het moet uit de lengte of de breedte komen. Veel ministers hebben met het oog op hun persoonlijke vervoer onlangs voor het eerste gekozen. Met de nieuwe E-Klasse laat Mercedes-Benz zien hoe comfort van het hoogste niveau ook de ruimte kan krijgen. Optiecode P08 maakt polderen overbodig en voorkomt venijnige reacties van het electoraat. 

Optiecode P08 staat bij de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse voor de comfortzetels voor de achterinzittenden. Dit omvat om te beginnen twee luxueuze, separate stoelen met speciale hoofdsteunen inclusief lederen bekleding en verwarming. Deze ‘Coupé Sitze’ bieden een ongekende mate van comfort door de ‘padded seat piping’, een extra schuimlaag onder de stoelbekleding. Dit zorgt direct na de instap al voor een comfortabele sensatie. De ‘padded seat piping’ is er in diverse vormen. Bij de AVANTGARDE is de vulling in dwarsrichting geplaatst en bij de ELEGANCE zijn de pijpvormige elementen in lengterichting aangebracht. Het concept van de ‘padded seat piping’ is overigens niet nieuw. In de jaren ‘60 en ’70 paste Mercedes-Benz het voor het eerst toe. Ook toen viel het uitzonderlijke comfortniveau ervan al op. En niet alleen bij hoogwaardigheidsbekleders.

Optiecode P08 staat ook voor een stijlvolle én werkbare entourage voor de comfortzetels. Die entourage bestaat uit een speciale middenconsole, rolgordijnen in de achterportieren en het elektrisch bedienbare rolgordijn voor de achterruit, die voor een voor maximale discretie zorgen. Het pakket met de comfortzetels achterin voor de nieuwe E-Klasse staat te boek voor € 4.969. Daarmee toont Mercedes-Benz op overtuigende wijze aan dat (de ministeriële maat van) comfort niet per definitie uit de lengte hoeft te komen.

A-label - een comfortabel gevoel

Ministers en andere hoogwaardigheidsbekleders verdienen comfort van hoog niveau, maar ze dienen de uitgangspunten van hun eigen beleid en de publieke opinie daarbij niet uit het oog te verliezen. ‘Groen rijden’ is dus een must. Ook dit aspect vult de nieuwe E-Klasse met verve in. De E 250 CDI bijvoorbeeld biedt met een vermogen van 150 kW/204 pk en een koppel van 500 Nm alle randvoorwaarden om snel bij een topoverleg te kunnen arriveren. Het gemiddelde verbruik van slechts 5,3 l/100 km staat bovendien symbool voor een win-win-situatie. Het beperkt het aantal tijdrovende tankstops tot een minimum en bovendien komt dit verbruik overeen met een CO2-uitstoot van 139 g/km. Daarmee is dit model evenals diverse andere nieuwe E-Klasse-uitvoeringen goed voor een A-label. Ook in dat opzicht vertegenwoordigt de nieuwe E-Klasse dus de moderne ministeriële maat.