22
februari
2010
|
01:00
Europe/Amsterdam

De Mercedes-Benz F 800 Style: wereldpremière in Genève

  • Nieuwe, sportief-stijlvolle designtaal van Mercedes-Benz

  • Fascinatie én verantwoordelijkheid in balans

  • Multidrive-platform: keuze uit Plug-in Hybrid en brandstofcel

  • Vooruitstrevend HMI-bedieningsysteem met camera-touchpad

  • DISTRONIC PLUS Traffic Jam Assistent: extra comfort en veiligheid

  • PRE-SAFE 360° voor nog meer passieve veiligheid

  • Intelligent lichtsysteem is ook herkenbaar designelement

Mercedes-Benz introduceert op de autotentoonstelling van Genève de F 800 Style, een studiemodel dat in alle opzichten sterk toekomstgericht is. Het design van F 800 Style biedt bijvoorbeeld een compleet nieuw perspectief op Mercedes-Benz limousines van de toekomst. Ook de geavanceerde en efficiënte aandrijflijnen laten zien wat de toekomst in petto zou kunnen hebben en dat geldt ook voor het intelligente interieurconcept en de hoogwaardige veiligheid- en comfortuitrusting.

De F 800 Style laat wederom zien dat Mercedes-Benz in technologisch opzicht trendsettend is. Uitermate vooruitstrevende technologieën op het gebied van aandrijving, comfort en veiligheid zijn hier ‘verpakt’ in een scherp gelijnd koetswerk dat fascineert door zijn elegantie én sportiviteit. De F 800 Style staat dan ook voor een herinterpretatie van de typische Mercedes-Benz designtaal. De F 800 Style springt direct in oog door zijn bijna gebeeldhouwde uiterlijk. Zijn elegante, coupé-achtige daklijn, korte carrosserieoverhangen en de lange wielbasis verlenen hem krachtige proporties. De F 800 Style kenmerkt zich bovendien door een fraaie harmonie tussen (innovatieve) vorm én functie. Daardoor straalt hij stijl en autoriteit uit. De F 800 Style is 4,75 meter lang. Daarbij heeft hij een grotere wielbasis (2,92 m) en spoorbreedte
(1.94 m) dan huidige topklasse-sedans.

Innovatieve LED-verlichting: óók een herkenbaar stijlelement

Het front van de F 800 Style valt op door een sterk gewelfde grille waarin de ster centraal is geplaatst – een typisch kenmerk van de sportieve modellen van Mercedes-Benz. De koplampunits die gebruik maken van LED-technologie zijn ware ‘eyecatchers’. Alleen al door hun vorm benadrukken ze het dynamische karakter van het studiemodel. De koplampunits zijn onderverdeeld in individuele segmenten voor dagrijverlichting, knipperlichten en hoofdverlichting. Ook de achterlichtunits maken gebruik van LED-technologie. Een opmerkelijk samenspel van directe en indirecte verlichting zorgt hier voor een onverwisselbaar visueel effect.

Een licht en ‘warm’ interieur

Mede door het transparante dak is de sfeer in het interieur van de vijfzits F 800 Style modern en licht. Bijzondere houtsoorten zetten daarbij stijlvolle, ‘warme’ accenten. De lichte ambiance wordt bovendien versterkt doordat bijvoorbeeld het dashboard en armsteunen lijken te zweven. Zelfs het meubilair is hightech. De stoelen zijn gemaakt van magnesium en carbonfiber. Bovendien is er houtfineer in verwerkt. Speciaal hiervoor heeft Mercedes-Benz een 3D-fineerproces ontworpen. Het resultaat van dit proces is ook terug te vinden op de middenconsole, de deuren en het dashboard. Alle houtfineer-elementen zijn versterkt met aluminium waardoor ze aan de hoogste veiligheidseisen voldoen.

De achterpassagiers krijgen toegang tot het interieur via schuifdeuren. De slimme draaiarm-constructie hiervan heeft ervoor gezorgd dat de ontwerpers konden afzien van het gebruik van zichtbare deurrails. Zo wordt het gebeeldhouwde uiterlijk van de F 800 Style niet verstoord.

Toekomstgerichte technologie

Ook in technologisch opzicht is de F 800 Style nadrukkelijk toekomstgericht. Alle efficiënte en milieuvriendelijke aandrijftechnieken (Plug-in Hybrid of brandstofcel) zijn vrijwel productierijp. Ze zijn zodanig ontworpen dat ze zo plaatsbesparend mogelijk kunnen worden ingebouwd. Dit geldt in het bijzonder voor de uitvoering met brandstofcel - alle F-CELL componenten zijn onderworpen aan consequente downsizing. Daardoor blijft maximale interieurruimte voor de vijf passagiers over.

F 800 Style Plug-in Hybrid: hoge prestaties, CO2-uitstoot van 68 g/km

De F 800 Style Plug-in Hybrid combineert een circa 220 kW (300 pk) sterke direct ingespoten 3,5-liter V6 benzinemotor met een compacte 80 kW (109 pk) sterke hybridemodule, die is geïntegreerd in de behuizing van de 7G-TRONIC automatische transmissie en een lithium-ion-batterij met een opslagcapaciteit van meer dan 10 kWh. Deze compacte batterij bevindt zich onder de achterbank en kan bij een speciaal laadstation of via het stopcontact worden opgeladen. De hybridemodule maakt het mogelijk om afstanden tot maximaal 30 kilometer volledig elektrisch en dus emissievrij af te leggen. Dankzij het hoge koppel van de elektromotor zijn de prestaties daarbij van hoog (V8) niveau. Dankzij de efficiënte aandrijflijn en de CO2-bonus voor de electric drive-mogelijkheid, bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik van de F 800 Style slechts 2,9 l /100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van maar 68 g/km. Deze waarden winnen nog eens aan betekenis met het prestatiepotentieel in het achterhoofd. De sprint van 0-100 km/h duurt namelijk slechts 4,8 s en de topsnelheid bedraagt 250 km/h (elektronisch begrensd). De topsnelheid in elektrische modus bedraagt 120 km/h.

Het hybride-systeem van de F 800 Style is modulair van opzet. Het is bijvoorbeeld inzetbaar in combinatie met zowel benzine- als dieselmotoren van verschillende vermogenscategorieën. Bovendien is het mogelijk hiermee het complete spectrum van mild hybrid tot en met Plug-in Hybrid te bestrijken. Het realiteitsgehalte van het in de F 800 Style gepresenteerde Plug-in Hybrid-systeem wordt nog eens benadrukt door het feit dat het in nagenoeg identieke vorm gebruikt wordt in de S 400 HYBRID en in de toekomst zal worden gebruikt in de S 500 Plug-in HYBRID van de volgende generatie S-Klasse.

De F 800 Style met elektrische aandrijving en brandstofcel

De F 800 is er ook met een elektrische aandrijflijn met brandstofcel. De brandstofcel bevindt zich in de ‘motorruimte’ voorin, de lithium-ion-batterij is op een veilige plek achter de achterbank geplaatst en van de vier waterstoftanks (700 bar) zijn er twee ondergebracht in de transmissietunnel en twee onder de achterbank. Ze hebben een gezamenlijke inhoud van 5,2 liter – goed voor een actieradius van 600 km. De elektromotor drijft de achteras aan en heeft daar dan ook een plaats gevonden. Hij is goed voor een vermogen van 100 kW (136 pk) en een koppel van 290 Nm. Ook deze vorm van aandrijving is modulair van opzet. Diverse componenten ervan worden bijvoorbeeld nu al toegepast in de (voorwielaangedreven) B-Klasse F-CELL, die onlangs in beperkte serieproductie is gegaan en in commerciële voertuigen zoals de Citaro bus.

HMI met camera-touchpad: intuïtief en precies

Ook het interieur van de F 800 Style staat in het teken van innovatieve technologie. Een goed voorbeeld daarvan is het gebruiksvriendelijke HMI-bedieningsysteem met camera-touchpad, gebaseerd op de structuur van het al bestaande COMAND-systeem. Dit bestaat uit een touchpad op de middenconsole en een camera die handbewegingen van de bestuurder opneemt. Dit beeld wordt in een transparante vorm weergegeven op het centrale display boven de middenconsole. Zodoende ziet de bestuurder de contouren van zijn vingers zonder dat het zicht op het display wordt belemmerd. Alle functies blijven dus zichtbaar en een lichte druk richting touchpad volstaat om deze functies te activeren. De camera-touchpad herkent specifieke vingerbewegingen zoals vegen, drukken, draaien en inzoomen. Zodoende zijn airconditioning, telefoon, audi, navigatie en internettoegang in hoge mate intuïtief en precies te bedienen. Dankzij deze eenvoudige bediening, staat de HMI camera-touchpad ook voor een verbetering van de actieve veiligheid – de bestuurder wordt immers niet afgeleid van het rijden zelf. Dit wordt nog eens bevestigd door ‘testpersonen’ die met het systeem hebben gewerkt. Prettige bijkomstigheid: het touchscreen blijft vrij van vingerafdrukken.

Scherpe focus: spiegeldisplay

De HMI-bedieningsunit maakt ook gebruik van een spiegeldisplay dat is ondergebracht in het instrumentenpaneel. Door de speciale weergave hiervan lijkt de weergegeven informatie over het functioneren van de auto zich in de verte te bevinden. Aangezien de bestuurder zelf ook vooruitkijkt op de weg worden op deze manier de verschillen tussen het zicht dichtbij en veraf geëlimineerd. De bestuurder hoeft zijn focus dus niet telkens aan te passen. Zodoende raken de ogen minder snel vermoeid.

Actieradius zichtbaar gemaakt op de kaart

Een andere gebruiksvriendelijke toepassing in de F 800 Style is de weergave van de mogelijke actieradius (bij elektrisch rijden) op de navigatiekaart. Als bepaalde gemeenten in de toekomst bijvoorbeeld alleen elektrisch aangedreven voertuigen toestaan, kan de bestuurder via deze functie vaststellen of de ‘elektrische actieradius’ van en naar de stadsomgeving voldoende is. Het systeem geeft deze nuttige informatie door gegevens over het laadniveau van de batterijen te combineren met data van het navigatiesysteem. Een volgende versie kan bovendien aangeven waar zich het dichtstbijzijnde laadstation bevindt.

Dit nieuwe bediening- en displayconcept maakt het mogelijk om een grote hoeveelheid informatie te ‘verpakken’ in een bedieningsunit die uitblinkt door gebruiksgemak. Dit systeem is in de toekomst toepasbaar voor volledig of gedeeltelijk elektrisch aangedreven voertuigen.

DISTRONIC PLUS met Traffic Jam Assistent

De F 800 Style beschikt over een nog verder ontwikkeld DISTRONIC PLUS-systeem. Deze nieuwe versie is DISTRONIC PLUS Traffic Jam Assistant gedoopt. Dit systeem houdt niet alleen in rechte lijn automatisch afstand tot voorliggers, maar ook in bochten. Het is zelfs in staat om het verschil te ‘zien’ tussen een auto die een bocht neemt of juist een afrit. Zodoende voorkomt dit nieuwe assistentiesysteem dat er sterk wordt afgeremd voor voorligger die een afrit neemt – het voorliggende voertuig wordt dus niet ‘blind gevolgd’.

Tot een snelheid van circa 40 km/h houdt de Traffic Jam Assistant rekening met zowel voorwaartse als zijdelingse bewegingen van de voorligger zodat de bestuurder in (bijvoorbeeld) druk stadsverkeer zelfs niet hoeft te sturen. Uiteraard kan de bestuurder het systeem op ieder gewenst moment ‘overrulen’ door zelf een stuurbeweging uit te voeren. Als de snelheid boven 40 km/h komt, neemt de werking van deze functie van deTrafic Jam Assistant geleidelijk af om op een bepaald moment soepel uit te schakelen. DISTRONIC PLUS Traffic Jam Assistant is een logisch vervolg van de assistentie- en veiligheidsfilosofie van Mercedes-Benz. Op deze manier zorgt het merk wederom voor nog meer rijcomfort en actieve veiligheid.

PRE-SAFE 360°: extra veiligheid bij aanrijdingen van achteren

PRE-SAFE 360° is een verder ontwikkelde versie van het veelgeroemde, door Mercedes-Benz ontwikkelde PRE-SAFE®-systeem. Nieuw in deze versie is dat ook het gebied achter van de auto wordt gemonitord door camera’s. Als het systeem signaleert dat een aanrijding van achteren onvermijdelijk is, worden 600 milliseconden voor de te verwachten impact de remmen geactiveerd. Het grote voordeel hiervan dat het (stilstaande) voertuig hierdoor niet ongecontroleerd wordt ‘gekatapulteerd’ richting (bijvoorbeeld) een kruising of een oversteekplaats voor voetgangers. Ook bij PRE-SAFE 360° kan de bestuurder te allen tijde het heft in eigen hand nemen. Als hij bijvoorbeeld constateert dat er voor de auto voldoende ruimte is, kan hij uiteraard besluiten om gas te geven en zodoende de aanrijding te voorkomen.

Van research tot serieproductie

Mercedes-Benz kent een lange, indrukwekkende traditie op het gebied van onderzoeksvoertuigen. Sinds begin jaren ’80 heeft het merk er 13 voorgesteld. Kenmerkend voor deze voertuigen is dat Mercedes-Benz er innovatieve systemen op het gebied van veiligheid, comfort en milieubewustzijn in heeft voorgesteld, die op een (niet veel) later tijdstip in serieproductie gingen. Zo debuteerde DISTRONIC - adaptieve cruise control - in de F 100 uit 1991. In 1998 was de S-Klasse de eerste auto in serieproductie die dit veiligheid- én comfortverhogende systeem aan boord had. De F 800 Style zet deze lijn voort en combineert dat met een design dat óók veel zegt over wat er van Mercedes-Benz verwacht mag worden.

 

Technische gegevens Mercedes-Benz F 800 Style Plug-in Hybrid

F 800 Style Plug-in Hybrid
 

Benzine-hybride
 

Lengte (mm)

4.738

Breedte (mm)

1.938

Hoogte (mm)

1.445

Wielbasis (mm)

2.924

Inhoud kofferruimte (l)

440

Leeggewicht (kg)

1.700

Banden

215/45R20

Motorinhoud (l)

3.5

Vermogen (kW/pk)

circa 220/300

Vermogen elektromotor (kW/pk)

circa 80/109

Totaal vermogen (kW/hp)

circa 300/409

Acceleratie 0–100 km/h (sec)

4,8

Topsnelheid (km/h)

250*

Elektrische topsnelheid (km/h)

120*

Verbruik (liter/100 km)

2.9**

Elektrische actieradius (km)

30

Totale actieradius (km)

circa 700

CO2 emissie (g/km)

68

Emissiecategorie

EU 6

Capaciteit van de lithium-ion batterij (kWh)

>10

*Electronisch begrensd **NEDC gemiddeld verbruik, voorlopige cijfers

 

Technische gegevens Mercedes-Benz F 800 Style F-CELL

F 800 Style F-CELL
 

brandstofcelaandrijving
 

Lengte (mm)

4.738

Breedte (mm)

1.938

Hoogte (mm)

1.445

Wielbasis (mm)

2.924

Inhoud kofferruimte (l)

440

Leeggewicht (kg)

1.700

Banden

215/45R20

Vermogen (kW/pk)

circa 100/136

Koppel (Nm)

circa 290

Acceleratie 0–100 km/h (sec)

11

Topsnelheid (km/h)

180*

Waterstofverbruik (kg/100 km)

0.9**

Totale CO2-emissie (g/km min–max)

0

Actieradius (km) volgens NEDC

circa 600

Capaciteit van de lithium-ion batterij (kWh)

1.4

* Electronisch begrensd **NEDC gemiddeld verbruik - komt overeen met het equivalent van 3,0 liter of diesel