13
februari
2013
|
01:00
Europe/Amsterdam

De Mercedes-Benz A 45 AMG: AMG Performance voor de compacte klasse

Met de A 45 AMG staat Mercedes-AMG aan het begin van een nieuw tijdperk. Voor het eerst in de historie van het merk introduceert AMG een high-performance auto in de compacte klasse, voorzien van ’s werelds krachtigste serieproductie viercilinder turbomotor.

Aan de basis van de A 45 AMG staat een nieuw platform voor voorwiel- en vierwielaangedreven AMG’s dat ten minste ook voor twee andere high-performance premiummodellen uit Affalterbach als uitgangspunt dient.

Typerend voor AMG: ‘s werelds krachtigste serieproductie viercilinder BlueDIRECT turbomotor

In deze cilinderinhoudklasse neemt de A 45 AMG een nieuwe leidinggevende positie in, wat wordt onderschreven door twee belangrijke waarden. Het maximumvermogen van 265 kW (360 pk) en het maximale koppel van 450 Newtonmeter van de AMG 2.0-liter direct ingespoten BlueDIRECT turbomotor zijn in deze cilindercategorie wereldwijd ongeëvenaard. Met een specifiek vermogen van 133 kW (181 pk) per liter cilinderinhoud presteert de nieuwe high-performance AMG-krachtbron bovendien beter dan motoren uit de allersnelste supersportwagens. Het indrukwekkende vermogen en koppel staan in combinatie met het standaard AMG 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem garant voor dynamische prestaties. De A 45 AMG accelereert in 4,6 seconden naar 100 km/u en noteert een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 km/u. Daartegenover staan voorbeeldige verbruikscijfers, met een gecombineerd brandstofverbruik dat afhankelijk van uitvoering varieert van 6,9 tot 7,1 liter op 100 kilometer volgens de New European Driving Cycle (NEDC). De CO2-waarde varieert van 161-165 g/km. Daarmee neemt de A 45 AMG eveneens een toonaangevende positie in dit segment in. Dat verbruik gaat vergezeld van overeenkomstig lage uitlaatemissies waarmee de A 45 AMG nu al voldoet aan de EU6 emissienormen die in 2015 van kracht zullen worden. Bovendien wordt nu al voldaan aan de pas in 2017 geldende eisen voor de emissie van deeltjes. Het AMG sportuitlaatsysteem met twee uitlaatpijpen en een automatisch gestuurde klep in het systeem zorgt voor een vol uitlaatgeluid onder dynamische rijcondities en een comfortabele sound op langere afstanden. Optioneel is het AMG Performance uitlaatsysteem. Daarmee krijgt de A 45 AMG onder belasting een nog markantere sound die extra nadrukkelijk aanwezig is tijdens de tussengasfunctie bij het terugschakelen en wanneer ontsteking en inspuiting bij opschakelen wordt teruggenomen.

Prestatiegericht AMG 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem

De nieuwe A 45 AMG wordt standaard geleverd met het AMG 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem. Onder normale omstandigheden wordt de A 45 AMG met het oog op een optimale efficiency via de voorwielen aangedreven. Afhankelijk van de rijdynamiek verdeelt het variabele AMG 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem het koppel indien noodzakelijk tussen de voor- en achteras, tot een verhouding van 50 : 50 procent. In die situatie wordt het koppel via een tweedelige cardanas naar de achteras gestuurd, waarbij een lichtgewicht compacte Power Take-Off unit (PTU) die volledig in de 7-traps transmissie is geïntegreerd, de krachtverdeling regelt. Voor een optimale gewichtsverdeling is de elektrohydraulisch aangestuurde meerplatenkoppeling, die bij slip op de vooras de krachtverdeling naar de achteras regelt, overigens geïntegreerd in het differentieel voor de achteras.

AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie

De A 45 AMG is uitgerust met de AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie. De combinatie van deze versnellingsbak met een dubbele koppeling en vierwielaandrijving zorgt voor een technologisch kunststukje. Het systeem beschikt over zeven versnellingen, drie rijprogramma’s, een dubbele ontkoppelingsfunctie, een tussengasfunctie en RACE START voor een optimale acceleratie. Aanvullend biedt de versnellingsbak het zogenaamde "korte M-programma", om de dynamiek en het rijplezier nog verder te vergroten. In de C- en S-stand heeft de bestuurder daarmee de mogelijkheid om de Manual modus in te schakelen via de schakelpaddle, zonder zijn hand van het stuurwiel te halen. In het korte M-programma ervaart de bestuurder de dynamiek en prestaties van het zelf op- en terugschakelen in alle automatische rijprogramma’s.

3-fase ESP® met ESP® Curve Dynamic Assist

Een exclusieve feature van de A 45 AMG is de interactie in de aandrijving tussen het AMG 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem en het 3-fase ESP® en de ESP® Curve Dynamic Assist. De drie ESP® standen bieden de bestuurder de mogelijkheid om de dynamiek van de A 45 AMG via een druk op een knop te veranderen op basis van zijn persoonlijke wensen, met een keuze uit diverse ESP® settings.

AMG sportonderstel met onafhankelijke voor- en achteras

Net als iedere high-performance AMG kan ook de nieuwe A 45 AMG bogen op geavanceerde ondersteltechnologie. Aan de voorzijde is de drie-link wielophanging stijver, ook voor wat betreft de lagering en ophanging, en voorzien van sportievere dempingeigenschappen. Samen met de AMG Sport-parameter stuurbekrachtiging met de voor AMG kenmerkende snelheidsafhankelijke ondersteuning biedt dit het optimum aan rijdynamiek. De vier-link achteras is compleet nieuw ontwikkeld. Standaard wordt het onderstel gecompleteerd met dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velgen in titaniumgrijs met 235/40 R 18 banden. Achter de wielen gaat een AMG-remsysteem schuil met geventileerde en geperforeerde schijfremmen rondom, in de maatvoering 350 x 32 mm vóór en 330 x 22 mm achter.

Exterieurdesign met sportieve, gespierde accenten

Het uiterlijk van de A 45 AMG is geheel in AMG-traditie direct als zodanig herkenbaar. Het front van de auto wordt gekenmerkt door de AMG ‘twin blade’ radiatorgrille en de horizontale sectie in de voorspoiler, die beide in mat titaniumgrijs zijn uitgevoerd. Opvallende zwarte inzetstukken flankeren de grote luchtinlaten op de hoeken. De lichtmetalen dubbelspaaks AMG-velgen en de mat titaniumgrijskleurige inzetstukken in de dorpelbekleding zorgen voor een geheel AMG-eigen uitstraling. De ‘TURBO AMG’ aanduiding op de flank is exclusief voorbehouden aan het topmodel van de A-Klasse. Aan de achterzijde is de compacte AMG voorzien van een dynamisch gestylde bumper met geaccentueerde luchtuitstroomopeningen op de hoeken en de centrale diffuser. Twee hoekige, verchroomde uitlaatpijpen onderstrepen het stoere AMG-voorkomen. Ook in het interieur onderscheidt de A 45 AMG zich door de dynamiek en exclusiviteit die synoniem zijn voor het merk. De sportstoelen in leder ARTICO/microvezel DINAMICA met rode contrasterende stiksels, het multifunctionele stuurwiel met schakelpaddles en de AMG DRIVE UNIT zetten nieuwe maatstaven, zowel op het gebied van uitstraling als op kwaliteit. Tot de standaarduitrusting behoren verder sierelementen in carbonoptiek, ventilatorroosters in rood/zwart, rode gordels, AMG instaplijsten en een AMG combi-instrument met RACETIMER. Voor verdere individualisering kan gekozen worden uit een groot aanbod aan extra’s.

Expressief en exclusief: de A 45 AMG "Edition 1"

De A 45 AMG "Edition 1" neemt een geheel eigen positie in, zowel op het technische vlak als op het gebied van uitstraling. De volwaardige uitvoering benadrukt de link die de auto met de autosport heeft. De lak in de kleur cirrus wit kleurt stemmig met de AMG sportstriping in mat grafietgrijs over de motorkap, op het dak en op de flanken. De rode accenten in de radiatorgrille en op de buitenspiegels en achterspoiler laten geen misverstand bestaan over het potentieel van deze uitvoering. Qua design passen deze elementen perfect bij de rood uitgevoerde remklauwen en de matzwarte lichtmetalen multispaaks AMG-velgen die afgewerkt zijn met speciale AMG-naafdoppen. De 8 x 19 inch velgen zijn rondom geschoeid met 235/35 R 19 banden. Zowel het AMG Night-pakket als het Aerodynamics-pakket maakt deel uit van de standaarduitrusting van de "Edition 1". De E-SELECT schakelpook met AMG-logo en Edition 1-label op de AMG DRIVE UNIT completeren het geheel.De wereldprimeur van de A 45 AMG is weggelegd voor de Autosalon van Genève, die op 5 maart zijn deuren opent. De prijzen zullen in april bekendgemaakt worden, terwijl de marktlancering voor juni is voorzien.