20
mei
2022
|
13:40
Europe/Amsterdam

De meest waardevolle auto ter wereld: Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé geveild voor recordprijs van 135 miljoen euro om ‘Mercedes-Benz Fund’ op te richten

Samenvatting

·     All-time record: een van de twee zeer zeldzame originele exemplaren van de 300 SLR Uhlenhaut Coupés uit de Mercedes-Benz Classic Collection is voor 135 miljoen euro verkocht aan een particuliere verzamelaar, waarmee het de meest waardevolle auto aller tijden is

·     Opbrengst gebruiken om verandering teweeg te brengen: met de opbrengst wordt een wereldwijd ‘Mercedes Benz Fund’ opgericht om studie- en onderzoeksbeurzen op het gebied van milieukunde en decarbonisatie te verstrekken aan jongeren

Een Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé uit 1955 is op een veiling voor een recordprijs van 135 miljoen euro verkocht aan een particuliere verzamelaar. Dit icoon uit de automobielgeschiedenis is een absolute zeldzaamheid en een van de slechts twee prototypen die destijds werden gebouwd. De 300 SLR Uhlenhaut Coupé, genoemd naar zijn maker en hoofdengineer Rudolf Uhlenhaut, wordt door auto-experts en -liefhebbers over de hele wereld beschouwd als een van de mooiste voorbeelden van autotechniek en -design.

“De 300 SLR Uhlenhaut Coupés zijn mijlpalen in de ontwikkeling van sportwagens en belangrijke historische elementen die ons merk hebben gevormd. De beslissing om een van deze twee unieke sportwagens te verkopen was een weloverwogen beslissing voor een goed doel. Het krijgen van het hoogste bedrag ooit betaald voor een voertuig is zowel een eer als een missie: de veruit meest waardevolle auto ter wereld is een Mercedes-Benz. Met de opbrengst van de veiling wordt een wereldwijd studiebeursprogramma gefinancierd. Met het ‘Mercedes-Benz Fund’ willen we een nieuwe generatie aanmoedigen om in de voetsporen van Rudolf Uhlenhaut te treden en baanbrekende nieuwe technologieën te ontwikkelen, met name op het gebied van decarbonisatie en het behoud van hulpbronnen”, aldus Ola Källenius, CEO van Mercedes-Benz Group AG.

“Als wereldwijde onderneming en als luxemerk hebben we een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid”, aldus Renata Jungo Brüngger, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG voor Integriteit en Juridische Zaken, die verantwoordelijk is voor het bestuur van het ‘Mercedes-Benz Fund’. “De opbrengst van de verkoop van de 300 SLR Uhlenhaut Coupé biedt ons een unieke kans om onze sociale betrokkenheid met een langlopend ‘vuurtorenproject’ te versterken: met het ‘Mercedes-Benz Fund’ zetten we een wereldwijd studiebeursprogramma op. We willen daarmee jongeren ondersteunen bij hun opleiding op milieugebied en hen aanmoedigen om zich in te zetten voor een duurzamere toekomst. We zijn ervan overtuigd dat toegang tot onderwijs de sleutel is om de grote uitdagingen van onze tijd het hoofd te bieden. Zo dragen we bij aan meer stabiliteit, welvaart en sociale cohesie.”

Opbrengst vormt startkapitaal voor beurzen

De opbrengst van de veiling van de 300 SLR Uhlenhaut Coupé dient als startkapitaal voor het wereldwijde initiatief. Mercedes-Benz zal komende jaren bovendien extra geld investeren. Het ‘Mercedes Benz Fund’ zal twee verschillende doelgroepen aanspreken: enerzijds zijn de universiteitsbeurzen bedoeld om studenten te ondersteunen. Het doel is ze met elkaar in contact te brengen, op te leiden en aan te moedigen bij het doen van milieuonderzoek en -projecten. Anderzijds worden leerlingen bij de uitvoering van milieuprojecten ondersteund met een schoolbeurs. De fondsen zijn bedoeld voor jongeren die anders niet over de financiële middelen beschikken om deze projecten uit te voeren en de daarbij behorende loopbaantrajecten te volgen. De ondersteuning gaat verder dan puur financiële ondersteuning en omvat bijvoorbeeld mentoring door ervaren Mercedes-Benz experts om nieuwe loopbaanperspectieven te openen. Het ‘Mercedes Benz Fund’ wordt samen met een ervaren partner opgezet en beheerd. De exacte structuur van het fonds, de gedetailleerde planning voor de wereldwijde uitrol en de naam van de partnerorganisatie worden later dit jaar bekendgemaakt.

Geschiedenis en veiling van de 300 SLR Uhlenhaut Coupé

De verkoop van de 300 SLR Uhlenhaut Coupé vond plaats op 5 mei tijdens een veiling in het Mercedes-Benz Museum, in samenwerking met het gerenommeerde veilinghuis RM Sotheby's. Onder de genodigden bevonden zich geselecteerde Mercedes-Benz klanten en internationale auto- en kunstverzamelaars die de bedrijfswaarden van Mercedes-Benz delen. De geveilde 300 SLR Uhlenhaut Coupé maakte deel uit van de niet-openbare voertuigcollectie van Mercedes-Benz Classic, die meer dan 1.100 voertuigen omvat die zijn gebouwd vanaf de uitvinding van de automobiel in 1886 tot heden.

“We zijn verheugd dat we dankzij onze historische collectie deze opbrengst kunnen gebruiken voor ons opleidingsinitiatief en zo het verleden met de technologische toekomst en decarbonisatie kunnen verbinden”, aldus Marcus Breitschwerdt, Hoofd van Mercedes Benz Heritage. “De particuliere koper heeft ermee ingestemd dat de 300 SLR Uhlenhaut Coupé ook na de verkoop bij speciale gelegenheden kan worden getoond aan het publiek. De tweede originele 300 SLR Coupé blijft in het bezit van de onderneming en is nog steeds te zien in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart.”

De bijzondere omstandigheden bij zijn creatie, zijn unieke design en zijn innovatieve techniek hebben de 300 SLR Uhlenhaut Coupé een opmerkelijke mystiek verleend die tot op de dag van vandaag voortduurt. Het design creëert maatstaven die de 300 SLR Uhlenhaut Coupé tot een van de belangrijkste auto-iconen ter wereld maken, niet in de laatste plaats vanwege de karakteristieke vleugeldeuren. Daarbij komen nog de uitstekende rijprestaties van de unieke racetechnologie. Beide 300 SLR Uhlenhaut Coupés hebben een befaamde plaats in de sportwagenmythologie en een heel bijzondere plek in de harten van Mercedes-Benz fans over de hele wereld.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.