09
januari
2024
|
21:38
Europe/Amsterdam

“De hyper-gepersonaliseerde klantervaring”: Mercedes-Benz toont baanbrekende digitale technologieën op CES 2024

Samenvatting

·       AI-ondersteunde MBUX Virtual Assistant verandert de user interface en maakt mensachtige interactie mogelijk

·       MB.OS-architectuur ondersteunt krachtige 3D-graphics en uitgebreid app-portfolio

·       Twee sterke partnerships voor volledig immersive entertainment: samen met will.i.am ontwikkelt Mercedes-Benz de MBUX Sound Drive en samen met Audible en Amazon Music brengt de onderneming podcasts en luisterboeken immersive in het voertuig

Mercedes-Benz presenteert op CES 2024 een reeks digitale ontwikkelingen die de klantervaring zullen veranderen – zowel in het voertuig als daarbuiten. Centraal hierbij staat een nieuwe MBUX Virtual Assistant die generatieve AI en geavanceerde 3D-graphics gebruikt om interacties natuurlijker, intuïtiever en persoonlijker te maken. De MBUX Virtual Assistant draait op het nieuwe, volledig in eigen huis ontwikkelde Mercedes-Benz Operating System (MB.OS). Samen met het Mercedes-Benz Operating System (MB.OS) maakt de MBUX Virtual Assistant de weg vrij voor een bijzondere digitale ervaring. De CES van dit jaar vormt ook het decor voor de Noord-Amerikaanse première van de Concept CLA Class die is gebaseerd op de aankomende Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA). Een andere highlight is de nieuwe muziekervaring MBUX SOUND DRIVE, ontwikkeld door Mercedes-AMG in samenwerking met de Amerikaanse ondernemer will.i.am[1]. In samenwerking met Audible en Amazon Music tilt Mercedes-Benz ook het geluid voor gesproken content, zoals podcasts en luisterboeken, naar een nieuwe dimensie. Op stand 4941 in de Westhal van het Las Vegas Convention Center maakt ook een gecamoufleerd prototype van de nieuwe, volledig elektrische G-Klasse zijn Noord-Amerikaanse debuut.

“Met ons MB.OS, de samenwerkingen van wereldklasse en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI veranderen we de relatie die onze klanten met hun Mercedes hebben. Onze digitale vooruitgang die we op CES 2024 laten zien, zijn mijlpalen op onze weg naar een hyper-gepersonaliseerde Mercedes-Benz klantervaring.”

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer

MBUX Virtual Assistant – de hyper-gepersonaliseerde klantervaring

De nieuwe MBUX Virtual Assistant is de meest mensachtige interface met een Mercedes tot nu toe. Gebaseerd op MB.OS, presenteert het klanten een nieuw design met natuurlijke en empathische interactie. Met vier verschillende emoties is de MBUX Virtual Assistant afgestemd op de behoeften van klanten en maakt hij gebruik van generatieve AI en proactieve intelligentie om hun leven gemakkelijk, aangenaam en comfortabel te maken. Ook de MBUX Surround Navigation maakt gebruik van de kracht van MB.OS en van ultramoderne 3D-game-engine graphics, die routegeleiding en assistentie naadloos met elkaar verbinden. Daarnaast brengt Mercedes-Benz nog meer productiviteit, gemak en personalisatie in het voertuig met de continue uitbreiding van zijn app-portfolio. Daartoe behoort MBUX Collectibles, de eerste in-car-app van Mercedes-Benz die NFT’s (non-fungible tokens) kan tonen, zoals de limited Mercedes-Benz NXT Superdackel-edition die een eerbetoon is aan de activiteiten op de CES van vorig jaar.

Noord-Amerikaanse première – Concept CLA Class

De eerste Mercedes met MB.OS is de Concept CLA Class, die zijn Noord-Amerikaanse debuut viert op CES 2024. Gebaseerd op het nieuwe MMA-platform, definieert de Concept CLA Class het elektrische tijdperk als hypermiler met zijn innovatieve elektrische aandrijving en zijn toekomstgerichte duurzaamheid. Hij heeft een verwachte actieradius van meer dan 750 km (WLTP[2]) en een energieverbruik van circa 12 kWh/100 km. Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuwe elektrische aandrijfeenheid (MB.EDU) met een 800V-architectuur en een energie-efficiëntie tot 93 procent, van de accu tot de wielen, bij langeafstandsritten. De hoogvoltageconfiguratie maakt high-power DC-laden mogelijk met meer dan 300 kW, inclusief een boost van 50 kW. In 15 minuten laadtijd maakt dit een actieradius tot 400 km mogelijk. Er komen in totaal vier modellen op basis van het MMA-platform: een vierdeurs Coupé, een Shooting Brake en twee SUV’s. Meer informatie over de Concept CLA Class.

Van de studio naar de weg – muziek in het ritme van de rijstijl

Op CES 2024 onthult Mercedes-Benz een scala aan baanbrekende entertainmentfuncties uit twee unieke partnerships. Enerzijds heeft Mercedes-AMG samengewerkt met de Amerikaanse ondernemer will.i.am om MBUX SOUND DRIVE te lanceren. Deze technologie gaat de manier veranderen waarop we in het voertuig naar muziek luisteren. Geavanceerde software maakt het mogelijk dat muziek reageert op de rijstijl, waardoor elke rit een dynamische muzikale reis wordt.

Een nieuw hoofdstuk voor immersive audio – het voertuig als mobiele concertzaal

Bij de tweede samenwerking hebben Mercedes-Benz, Audible en Amazon Music de krachten gebundeld om een ​​nieuw hoofdstuk van storytelling in het voertuig te beginnen. Door de kracht van Dolby Atmos te benutten, zal deze samenwerking het gesproken woord tot nieuw leven brengen. Klanten ervaren voortaan luisterboeken, hoorspelen, podcasts en muziek als in een concertzaal: ze bevinden zich in het centrum van een dynamische sound. Op de eerste dag van CES 2024 komt podcaster, auteur en producent Dirk Maggs met inzichten over de kunst van storytelling. Vervolgens komen Steve Boom, vice-president van Amazon voor Audio, Twitch en Games, en Magnus Östberg, Chief Software Officer van Mercedes-Benz, vertellen hoe deze samenwerking ongeëvenaard in-car entertainment gaat opleveren.

Moderne sensatie en retroklassiekers – het voertuig wordt een gaming-hub

Mercedes-Benz kondigt op CES ook nieuwe platforms en partnerships aan, die het in-car gaming-aanbod zullen uitbreiden. De samenwerking met ‘s werelds eerste streamingdienst voor retrogames, Antstream Arcade, integreert cloudgaming in het voertuig. Mercedes-Benz heeft bovendien een eigen visie op immersive gaming, die in de huidige E-Klasse wordt gepresenteerd. Een futuristische runner-game combineert de rekenkracht van het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) met de sensoren en actuatoren in het interieur om van het voertuig.

EQS Limousine en S-Klasse – nu leverbaar met DRIVE PILOT en andere nieuwe functies

Mercedes-Benz heeft een nieuwe mijlpaal bereikt met de introductie van DRIVE PILOT – het eerste en enige gecertificeerde systeem voor hooggeautomatiseerd rijden (SAE-Level 3) in de VS. De levering aan klanten van de EQS Limousine en S-Klasse modellen met DRIVE PILOT (modeljaar 2024) gaat begin 2024 van start via deelnemende Mercedes-Benz dealers in Californië en Nevada. DRIVE PILOT is leverbaar voor bepaalde EQS- en S-Klasse modellen en wordt geactiveerd via de Amerikaanse Mercedes me connect Store. De EQS Limousine is daarnaast leverbaar met het nieuwe comfortpakket plus achter, dat het comfort voor de achterpassagiers aanzienlijk verhoogt.

Uitgebreide informatie over alle activiteiten op CES 2024 is beschikbaar op https://media.mercedes-benz.nl
 


[1] Als u zijn officiële naam in uw bericht moet gebruiken, gebruik dan William Adams. Alle andere namen die in wiki's en eerder gepubliceerde berichten worden genoemd, zijn onjuist.
[2] Onder reële rijomstandigheden kunnen afwijkingen van de gecertificeerde standaardwaarden voorkomen. De werkelijke waarden worden beïnvloed door een verscheidenheid aan individuele factoren, bijvoorbeeld de rijstijl of omgevings- en routeomstandigheden.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.