26
maart
2024
|
14:10
Europe/Amsterdam

De GELÄNDEWAGEN: Offroad. Unlimited. Established 1979.

Samenvatting

·         Offroad-rijeigenschappen: nog betere prestaties dankzij elektrificatie

·         Het breedste modellengamma ooit en vrijwel onbeperkte individualiseringsmogelijkheden

·         Een 45-jarig succesverhaal: technologisch doorontwikkeld designicoon

De Mercedes-Benz G-Klasse wordt al lang beschouwd als een automotive icoon en bevestigt nu opnieuw zijn leidende positie onder de luxe terreinwagens: hij maakt indruk onder alle omstandigheden – met verbeterde prestaties dankzij geëlektrificeerde aandrijfsystemen, moderne rijassistentiesystemen, verbeterd comfort en toegenomen digitalisering. Daarbij biedt de in 1979 geïntroduceerde modelserie het meest diverse aandrijfportfolio ooit en vrijwel onbeperkte individualiseringsmogelijkheden. Tegelijkertijd behoudt hij zijn unieke offroad-karakter en typische uiterlijk.

“De volledig nieuwe G-Klasse legt de lat voor avontuur op de weg en buiten de gebaande paden opnieuw hoger. Met het geëlektrificeerde aandrijfportfolio, ons baanbrekende MBUX infotainmentsysteem en extra comfort- en offroad-functies is hij klaar om zijn succesverhaal als dé Geländewagen voort te zetten. De volledig nieuwe G-Klasse combineert een indrukwekkende rijervaring met een state-of-the-art digitale ervaring.”

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer

De nieuwe G-Klasse creëert maatstaven in het offroad-segment

Het offroad-icoon is gebaseerd op het beproefde ladderchassis-concept en is voorzien van drie mechanische sperdifferentiëlen en de terreinreductie LOW RANGE in combinatie met een starre achteras en onafhankelijke voorwielophanging. De grote bodemvrijheid en de vering met lange veerwegen vormen de basis voor de offroad-eigenschappen van de nieuwe G‑Klasse. De cijfers spreken voor zich:

·       Klimvermogen tot 100% op geschikte ondergrond

·       Bodemvrijheid tussen de assen van minimaal 241 mm

·       Maximale waaddiepte van 70 cm in water en modder

·       Stabiel rijden bij schuine hoek tot 35°

·       Hellingshoek van 31° voor en 30° achter (zonder trekhaak)

Buiten de gebaande paden biedt de nieuwe OFFROAD-COCKPIT een overzicht van de relevante gegevens voor terreinrijden in zowel het bestuurdersdisplay als het mediadisplay, alsmede functies ter ondersteuning van terreinrijden.

De nieuwe G-Klasse is veelzijdiger dan ooit

Naast de nieuwe performance-offroader van Mercedes-AMG zijn ook de nieuwe Mercedes-Benz G 450 d (energieverbruik gecombineerd: 10,0-8,7 l/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 261-227 g/km | CO2-klasse: G )[1] en de Mercedes-Benz G 500 (energieverbruik gecombineerd: 12,3-10,9 l/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 281-248 g/km | CO2-klasse: G)1 leverbaar. Alle motoren zijn nu geëlektrificeerd. Als mild hybrids met 48V-technologie bieden ze betere prestaties bij een lager verbruik. De eerste volledig elektrische variant van de G-Klasse zal het modellenaanbod op een later tijdstip vervolledigen.

De nieuwe G-Klasse gaat met zijn tijd mee en blijft toch trouw aan zichzelf

Mercedes-Benz heeft het uiterlijk van de G-Klasse al zo’n 45 jaar niet noemenswaardig veranderd. Het exterieurdesign van de nieuwe modellen is slechts subtiel gewijzigd. Zichtbare veranderingen zijn onder andere een grille met vier in plaats van de vorige drie horizontale lamellen en een nieuwe voor- en achterbumper. De voorbumper heeft een vernieuwde rasterlook. De nieuwe bekleding van de A-stijlen en een spoilerrand op de daksierlijst dragen bij aan verbeterde aerodynamica en verhoogd geluidscomfort.

Het interieur is luxueus en tegelijkertijd functioneel. Met de integratie van het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) is de nieuwe G-Klasse digitaler dan ooit. Optioneel zorgen KEYLESS GO, verwarmde/gekoelde bekerhouders, het Burmester® 3D-surround sound system en het MBUX high-end entertainmentsysteem voor meer comfort. Er zijn ook extra en doorontwikkelde veiligheids- en assistentiesystemen. Ook het MANUFAKTUR aanbod met uitgebreide individualiseringsmogelijkheden voor het interieur en exterieur is verder uitgebreid.

De persmap is te downloaden als pdf rechts op deze pagina.
 


[1] De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven WLTP-meetprocedure (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). De vermelde waarden hebben betrekking op de Europese markt. Het energieverbruik en de CO2-emissie van een personenwagen zijn niet alleen afhankelijk van het efficiënte gebruik van de brandstof of energiebron door de personenwagen, maar ook van de rijstijl en andere niet-technische factoren.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG maakt deel uit van de Mercedes-Benz Group AG met in totaal ongeveer 166.000 medewerkers wereldwijd en is verantwoordelijk voor de activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en voertuiggerelateerde services. De onderneming heeft de ambitie om toonaangevend te zijn op het gebied van elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, G-Klasse met hun volledig elektrische modellen alsmede producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van 's werelds grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2023 werden circa 2 miljoen personenwagens en 447.800 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan 30 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt en breidt de onderneming zijn wereldwijde accuproductienetwerk op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van een duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzame bedrijfsstrategie van de Mercedes-Benz Group. De onderneming neemt daarmee de verantwoordelijkheid voor de economische, ecologische en sociale effecten van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.