01
februari
2011
|
01:00
Europe/Amsterdam

De essentie én de efficiency van topsport: de nieuwe generatie C 63 AMG

  • Atmosferische 6,3-liter V8 nu in combinatie met AMG SPEEDSHIFT MCT-7 sportversnellingsbak

  • 10% lager verbruik dankzij Controlled Efficiency-modus

  • AMG Performance Package: 358 kW/487 pk en 600 Nm

  • AMG sportonderstel nog verder verbeterd

Mercedes-Benz presenteert de nieuwe generatie C 63 AMG. De topsporter binnen de C-Klasse lijn valt op door een nog dynamischer uiterlijk. Zijn atmosferische AMG 6,3-liter V8 levert een vermogen van 358 kW (457 pk) en een koppel van maar liefst 600 Nm. Met het optionele AMG Performance Package stijgt het vermogen tot 358 kW (487 pk). De AMG V8 is nu gekoppeld aan de AMG SPEEDSHIFT MCT-7 sportversnellingsbak met Controlled Efficiency-modus. Daardoor is de C63 AMG tot 10% zuiniger dan zijn voorganger. Ook het AMG-sportonderstel is nog verder verbeterd: dynamiek, grip én comfort laten een duidelijke ‘plus’ zien. Evenals de andere nieuwe C-Klasse modellen profiteert de nieuwe C 63 AMG van acht nieuwe assistentiesystemen en is hij beschikbaar met snelle internettoegang.

De C 63 AMG heeft zich ontpopt tot een bestseller binnen het AMG-gamma. Sinds zijn introductie in 2007 zijn er wereldwijd 17.000 exemplaren verkocht. Zo’n 85% van de klanten koos daarbij voor de Limousine en 15% voor de Estate. In het najaar van 2009 werd het AMG Performance Package geïntroduceerd. Sindsdien is bijna de helft van alle verkochte C 63 AMG-modellen hiermee uitgerust.

De nieuwe C 63 AMG springt in het oog door een nog markanter uiterlijk waarin duidelijk het nieuwe design-DNA van Mercedes-Benz tot uiting komt. Tegelijkertijd is het ook een echte AMG. Zijn front vertoont bijvoorbeeld sterke gelijkenissen met dat van de SL 63 AMG. Ook de achterzijde met geïntegreerde diffuser maakt de familieband met dat model duidelijk.

Nieuwe AMG sporttransmissie

De nieuwe C 63 AMG is standaard uitgevoerd met de geavanceerde AMG SPEEDSHIFT MCT-7 sporttransmissie. Deze beschikt in plaats van een koppelomvormer over een over een natte-plaatkoppeling. Deze komt zowel efficiency als dynamiek ten goede. Samen met het geïntegreerde Controlled Efficiency-rijprogramma en de inzet van een energiezuiniger stuurbekrachtigingpomp is de C 63 AMG daardoor tot 10% zuiniger dan zijn voorganger. Het gemiddelde verbruik van de nieuwe C 63 AMG bedraagt 12,0 l/100 km (Limousine; voorganger: 13,4 l/100 km).

De AMG SPEEDSHIFT MCT-7 sporttransmissie kent vier rijprogramma’s en een tussengas- en RACE START-functie. In Controlled Efficiency-modus schakelt de versnellingsbak zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling. De programma’s S, S+ en M staan in het teken van sportiviteit. In S+ en M duurt het overschakelen slechts 100 milliseconden. 

Twee motorvarianten

De AMG V8 van de C 63 AMG heeft een inhoud van 6.208 cm3. Het maximale vermogen bedraagt 336 kW (457 pk) bij 6.8000 tpm en het koppel bereikt bij 5.000 tpm een piekwaarde van 600 Nm. Daarmee is de auto goed voor een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) en een sprint van 0-100 km/h in 4,5 seconden (Estate: 4,6 s).

Optioneel is het AMG Performance Package beschikbaar. Hiermee stijgt het maximale vermogen tot 358 kW (487 pk). De sprinttijd van 0-100 wordt hiermee met 0,1 seconde verkort (Limousine: 4,4 s; Estate 4,5 s).

De verbruikscijfers van beide motorvarianten zijn identiek. Subtiele kenmerken als rode remklauwen, een carbon spoiler op de achterklep (Limousine) en een speciaal AMG sportstuur duiden op de aanwezigheid van het performance Package.

Nog meer rijplezier

Het sportonderstel van de C 63 AMG is verder geperfectioneerd. Dankzij andere afstemmingen van onder andere vering en demping en de toepassing van dikkere stabilisatoren zijn nu nog hogere bochtsnelheden haalbaar. Bovendien hebben de aanpassingen een gunstige invloed op het comfort. De zeer direct werkende stuurinrichting beschikt nu over een extra efficiënte bekrachtigingpomp. Deze werkt vraaggestuurd en draagt zo bij aan de vermindering van het brandstofverbruik. De reminstallatie van de C 63 AMG is zeer krachtig: de remschijven vóór en achter zijn inwendig geventileerd én radiaal gepreforeerd.

Nieuw interieur

Evenals de andere nieuwe C-Klasse modellen heeft de C 63 AMG een compleet nieuw interieur waarbij een groot (3D) beeldscherm in het instrumentenpaneel is opgenomen. Het driespaaks met nappaleer beklede AMG-sportstuur is van onderen afgevlakt. De schakelpaddles zijn van aluminium. Via een draaischakelaar op de middenconsole kan de bestuurder het gewenste rijprogramma kiezen. De AMG sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn deels bekleed met een nieuwe en zeer goed ademende stof (DINAMICA). Deze stof biedt bovendien maximale grip. 

Veiligheid en connectiviteit

De nieuwe generatie C 63 AMG is leverbaar met een groot aantal nieuwe assistentiesystemen. Deze werken met behulp van radar-, camera- en/of sensortechnologie. Ze waarschuwen voor (potentieel) gevaarlijke situaties en grijpen indien nodig actief in. Nieuw voor de C 63 AMG zijn de adaptieve grootlichtassistent, Active Lane Keeping Assist, Active Blind Spot Assist, ATTENTION ASSIST, DISTRONIC PLUS, PRE-SAFE Brake, PARK ASSIST met PARKTRONIC en Speed Limit Assist.

Een nieuwe telematicageneratie met grotere beeldschermen en een heldere interface zorgt voor nog meer bedieningsgemak. Bovendien is het nieuwe multimediasysteem COMAND Online beschikbaar. Hiermee is een snelle internetverbinding te realiseren. Bij stilstand is het mogelijk om van alle internetfuncties gebruik te maken en zelfs rijdend zijn diverse online-diensten beschikbaar. Het navigatiesysteem geeft desgewenst vier alternatieve routes (waaronder een extra zuinige) en is ‘van buitenaf’ te laden met data uit Google Maps.