19
april
2022
|
15:56
Europe/Amsterdam

De EQS SUV: de luxe SUV opnieuw uitgevonden

Met de luxe limousine EQS en de sportieve businesslimousine EQE is Mercedes-Benz ook in de hogere segmenten een nieuw, volledig elektrisch tijdperk ingegaan. Op korte termijn volgt de EQS SUV, de derde modelserie die is gebaseerd op het platform dat speciaal is ontwikkeld voor elektrovoertuigen. De SUV heeft een avant-gardistisch en luxueus interieur dat veel ruimte, comfort en connectiviteit biedt aan maximaal zeven passagiers. Dankzij de krachtige elektromotoren, de responsieve vierwielaandrijving 4MATIC en het intelligente rijprogramma ‘Offroad’ kan de EQS SUV ook met gemak licht terrein aan.

De nieuwe EQS SUV deelt zijn lange wielbasis (3.210 mm) met de EQS Limousine, maar is ruim 20 cm hoger. De afmetingen in detail: 5.125/1.959/1.718 mm (lengte/breedte[1]/hoogte[2]). De royale SUV-afmetingen en de voordelen van het purpose-design dat is afgestemd op het elektroplatform, resulteren in een zeer ruim interieur. De tweede zitrij is standaard elektrisch verstelbaar. In de bagageruimte passen maximaal vier golftassen. Optioneel zijn een derde zitrij met twee extra afzonderlijke stoelen en veel comfortuitrustingen voor alle passagiers leverbaar.

De EQS Limousine is de huidige aerodynamica-wereldkampioen voor productievoertuigen[3]. Het purpose-design met gladde voertuigbodem en grotendeels gesloten grille was een perfecte basis voor de aerodynamische maatregelen van de EQS SUV. De optimalisering van SUV-typische stromingsdetails heeft geresulteerd in een tot nu toe unieke combinatie van ruimte en aerodynamische efficiëntie.

De EQS SUV is standaard voorzien van een elektrische aandrijfeenheid (eATS) op de achteras, en de varianten met 4MATIC hebben ook een eATS op de vooras. Bij de 4MATIC-modellen zorgt de Torque Shift-functie voor een intelligente, traploze verdeling van het aandrijfkoppel tussen de achterste en voorste elektromotor, om zo de hoogste efficiëntie te bereiken. De elektromotoren op de voor- en achteras zijn permanent synchroonmotoren (PSM). De voordelen van dit ontwerp zijn onder meer een hoge vermogensdichtheid, een hoog rendement en een hoge vermogensbestendigheid.

De EQS Limousine was het eerste model van Mercedes-Benz waarbij via over-the-air updates (OTA) volledig nieuwe functies kunnen worden geactiveerd. Met de EQS SUV wordt dit aanbod aanzienlijk uitgebreid. Zo kan bijvoorbeeld de aanhangwagenassistent of MBUX (Mercedes-Benz User Experience) augmented reality voor navigatie ook na aanschaf van het voertuig worden geactiveerd.

Met de EQS SUV zet Mercedes-Benz een grote stap richting emissievrije mobiliteit, op weg naar het realiseren van Ambition 2039. Het model wordt volledig CO2-neutraal geproduceerd. De EQS SUV maakt een echte oplossing voor emissievrije mobiliteit mogelijk met intelligent behoud van hulpbronnen en verantwoorde circulaire economie.

Het onderstel van de nieuwe EQS SUV heeft een vooras met vier draagarmen en een onafhankelijke multilink achteras. De luchtvering AIRMATIC met verstelbare demping (ADS+) behoort eveneens tot de standaarduitrusting. Het voertuigniveau kan hiermee enkele centimeters worden verhoogd. Naast de DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘ECO’, ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Individual’ beschikken de 4MATIC-modellen ook over ‘Offroad’, een speciaal rijprogramma voor offroad rijden. Een achterasbesturing met een stuurhoek tot 4,5° is eveneens standaard. Het systeem biedt veel wendbaarheid in de stad en dynamiek buiten de stad. Via een OTA-update is optioneel een variant met een stuurhoek tot 10° leverbaar.

Mercedes-Benz volgt ongeacht het platform altijd dezelfde principes van integrale veiligheid, in het bijzonder op het gebied van ongevalveiligheid. Net als alle andere Mercedes-Benz modellen heeft de EQS SUV daarom een ​extra ​stijve passagierskooi, speciale vervormingszones en moderne veiligheidssystemen. De Europese versie van de EQS SUV is het eerste model van Mercedes-Benz dat kan detecteren of de achterbank daadwerkelijk bezet is. Als een achterpassagier geen gordel draagt, krijgt de bestuurder een specifieke waarschuwing. Een andere nieuwe functie van Mercedes-Benz is de zogeheten inzittendenherinnering. Dit systeem kan aangeven of kinderen achterin het voertuig mogelijk over het hoofd worden gezien. In de modellen voor Europa, Australië en Nieuw-Zeeland is deze functie standaard aan boord.

Mercedes me Charge[4] is een van de grootste laadnetwerken ter wereld: het omvat momenteel meer dan 700.000 AC- en DC-laadpunten, waarvan ongeveer 300.000 in Europa. Sinds 2021 zorgt Mercedes-Benz in Europa voor een compensatie met groene stroom wanneer klanten Mercedes me Charge gebruiken om hun voertuig te laden. Hoogwaardige certificaten van oorsprong zorgen ervoor dat er via Mercedes me Charge evenveel groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen wordt teruggeleverd aan het net als er wordt afgenomen. De nieuwe functie van Mercedes me Charge, genaamd Plug & Charge, maakt het laden van de EQS SUV bij openbare laadstations die Plug & Charge ondersteunen extra gemakkelijk.

Navigatie met Electric Intelligence plant de snelste en handigste route, inclusief laadstops, op basis van tal van factoren en reageert dynamisch op bijvoorbeeld files of een verandering in rijstijl. Dit omvat een visualisatie in het infotainmentsysteem MBUX waarbij wordt aangegeven of de laadtoestand van de accu voldoende is om zonder laden terug te keren naar het startpunt. Bij de routeberekening krijgen laadpunten langs de route die handmatig zijn toegevoegd voorrang. Indien gewenst kunnen voorgestelde laadpunten worden uitgesloten. Ook de geschatte laadkosten per laadstop kunnen worden berekend.

Met ENERGIZING AIR CONTROL plus heeft Mercedes-Benz op holistische wijze nagedacht over de luchtkwaliteit in de EQS SUV. Het systeem is gebaseerd op filtratie, sensoren, weergaveconcept en luchtconditionering. Het HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) heeft een zeer hoog filtratieniveau om fijne deeltjes, microdeeltjes, pollen en andere stoffen die met de buitenlucht binnenkomen, op te vangen.

MBUX past zich met intelligente software volledig aan zijn gebruikers aan en geeft hen gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de zogeheten zero layer worden de belangrijkste toepassingen altijd op het hoogste niveau binnen het gezichtsveld aangeboden, afhankelijk van de situatie en context.

Dé highlight van het interieur is het MBUX Hyperscreen (optie). Dit zeer grote, gebogen scherm loopt bijna van A-stijl tot A-stijl en bevat drie individuele schermen die onder één glazen afdekking visueel in elkaar overvloeien. Het 12,3 inch oled- voorpassagiersdisplay heeft een eigen weergave en bediening. In Europa en in een groeiend aantal landen kan de voorpassagier ook dynamische content bekijken tijdens het rijden. Dit dankzij de intelligente technologie die, als een camera detecteert dat de bestuurder naar het voorpassagiersdisplay kijkt, automatisch de dynamische content dimt.

Het Dolby Atmos sound system® tilt de audio-ervaring in de EQS SUV naar een nieuw niveau. Individuele instrumenten of stemmen in de studiomix kunnen rondom het luistergebied worden geplaatst. Hierdoor wordt een nieuw soort geluidsanimatie mogelijk, want terwijl conventionele stereosystemen meestal een links-rechts dynamiek hebben, kan Dolby Atmos® het hele gebied gebruiken en een 360°-ervaring creëren.

De volledige persmap is als pdf  op deze pagina te downloaden.


Belangrijke technische gegevens1

  

EQS 450+

EQS 450 4MATIC

EQS 580 4MATIC

Aandrijflijn 

Achterwiel

Vierwiel

Vierwiel

Elektromotor(en):

Type

Permanent aangedreven synchroonmotor(en) (PSM)

Max. vermogen

kW

265

265

400

Max. koppel

Nm

568

800

858

Voltage

Volt

396

396

396

Laadsysteem (standaard/optie)

kW

11/22 (VS: 9,6)

AC-laadtijd, 3-fase (11/22 kW)

uren

5/10 (VS: 11,5)

DC-laadcapaciteit, maximaal

kW

200

DC-laadtijd bij snellaadstation2

min

31

DC-laden: max. actieradius na 15 min.3 (WLTP)

km

250

(voorlopig)

n.n.b.

n.n.b.

Voertuig
Lengte/breedte/hoogte

mm

5.125/1.959/1.718

Lengte/breedte/hoogte (VS)

mm

5.125/1.959/1.718

Wielbasis

mm

3.210

Draaicirkel (achterasbesturing 4,5°/10°)

m

1,9/11.0

Bagageruimte, VDA (vijf-/zevenzitter)

l

645-2.100/565-2.020

Stroomverbruik en actieradius
Stroomverbruik (WLTP)

kWh/100 km

23,0-18,6

(voorlopig)

24,0-20,0

(voorlopig)

24,0-20,0

(voorlopig)

CO2-emissie gecombineerd (WLTP)

g/km

0

0

0

Actieradius (WLTP)

km

536-660

(voorlopig)

507-613

(voorlopig)

507-613

(voorlopig)

      
1 Gegevens over het stroomverbruik en de actieradius zijn voorlopig en zijn vrijwillig intern vastgesteld volgens de certificeringsmethode ‘WLTP-testprocedure’. Er zijn tot op heden geen bevestigde cijfers van een officieel erkende testorganisatie. Afwijkingen van de definitieve gegevens zijn mogelijk.
2 De laadtijden gelden bij 10-80% lading bij een DC-snellaadstation van categorie ‘K’ of ‘L’ volgens EN17186 met 500 A laadstroom.
3 Bij DC-snellaadstations met 500 ampère, op basis van WLTP-actieradius.

 

[1] Zonder buitenspiegels.
[2] Gegevens voor de vijfzits-variant.
[3] De EQS 450+ (WLTP: stroomverbruik gecombineerd: 19,8-15,7 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km) behaalt de beste Cw-waarde ooit van 0,20, met de 19″ AMG-velg/bandcombinatie en AMG Line exterieur in het rijprogramma ‘Sport’. Het WLTP-stroomverbruik is bepaald op basis van Verordening (EU) nr. 2017/1151.
[4] Om gebruik te kunnen maken van de Mercedes me connect-service Mercedes me Charge is een afzonderlijk laadcontract met een geselecteerde externe provider vereist voor de betaling van de kosten en de facturatie. Voor het gebruik van de Mercedes me connect-services zijn een persoonlijk Mercedes me-ID, inclusief een akkoord voor de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect-services vereist.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.