28
maart
2021
|
14:24
Europe/Amsterdam

De EQS - Design voor alle zintuigen

De EQS is de volledig elektrische luxe limousine van Mercedes-Benz. Hiermee geeft Mercedes-EQ een nieuwe definitie aan dit autosegment. De EQS is ook het eerste model dat gebaseerd is op de modulaire architectuur voor elektrische modellen in het luxe- en topsegment. Door de combinatie van technologie, design, functionaliteit en connectiviteit weet de EQS zowel de bestuurder als de passagiers te overtuigen. Met een cw-waarde vanaf 0,20[1] creëert hij nieuwe aerodynamische maatstaven voor productieauto’s. Ondersteund door kunstmatige intelligentie (AI) maakt het model het dagelijks leven op veel gebieden gemakkelijker. De EQS wordt samen met de S-Klasse en de Mercedes-Maybach S-Klasse volledig CO­2-neutraal geproduceerd in ‘Factory 56’ in de fabriek in Sindelfingen, de modernste fabriek van Mercedes-Benz. De accusystemen worden geproduceerd in het nabijgelegen Mercedes-Benz Untertürkheim in het fabrieksgedeelte Hedelfingen. De EQS wordt in augustus van dit jaar in Europa op de markt gebracht.

De EQS kan met bijna alle zintuigen worden ervaren. Dit brengt het volledig elektrische topmodel naar een nieuwe dimensie qua esthetiek en luxe. Tegelijkertijd getuigt de EQS van de gepassioneerde toewijding van zijn ontwikkelaars en designers aan elektromobiliteit.

In deze ‘Digital Deep Dive Design’ presenteren we enkele van de innovaties. Hieronder de belangrijkste, van A van aerodynamica tot Z van zero-layerconcept:

Innovatie

Beschrijving

Ervaring van klanten

Aerodynamica

Een wereldrecord. Eerste productieauto ter wereld met een cw-waarde vanaf 0,201

Grotere actieradius

ENERGIZING NATURE

Nieuwe ENERGIZING-comfortprogramma’s met rustgevende geluiden

Kan ontspannend zijn

HEPA-filter

Uitgekiend filtersysteem reinigt de binnenkomende buitenlucht op zeer hoog filtratieniveau

De binnenlucht is nagenoeg vrij van fijnstof, microdeeltjes, pollen en onaangename geurtjes

MBUX Hyperscreen

Het gehele combi-instrument is het ultieme widescreen

Progressieve luxe in één oogopslag – voor passagiers voorin

‘One-bow’-design

Gebogen lijnen

Innovatieve esthetiek

Over-the-air updates

Activering van voertuigfuncties zoals extra soundscapes via draadloos internet

De EQS blijft up-to-date gedurende de levensduur van het auto

Sound experiences

Diverse soundscapes, inclusief optioneel rijgeluid in het interieur

Interactieve geluidsbeleving

‘Zero-layer’-concept

De belangrijkste toepassingen al naargelang de situatie en context op het hoogste MBUX-niveau in het gezichtsveld

Nog eenvoudiger bediening met gepersonaliseerde suggesties; nog minder afleiding voor de bestuurder

De directie van Mercedes over de EQS

“Bij Mercedes-Benz streven we naar niets minder dan een leidende rol in elektromobiliteit en digitalisering door middel van een intelligente platformstrategie en een op software gebaseerde aanpak. De nieuwe EQS laat zien dat we onze eigen weg volgen door klanten een zeer efficiënte, elektrische en luxueuze ervaring te bieden met onze elektrische modellen." Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en COO van Mercedes-Benz Cars

“Met onze EQS hebben we een volledig nieuwe, toekomstige generatie van luxe modellen gecreëerd. Gebaseerd op onze designfilosofie van sensuele puurheid creëren we verlangen door een prachtige, verleidelijke sculptuur te combineren met de meest progressieve proporties. Belangrijke kenmerken zoals het ‘one-bow’-design en een holistisch geïntegreerde, sterk gereduceerde en naadloze vormgeving geven de EQS een sportieve en progressieve look. Dat onderscheidt hem van alle andere auto’s die we ooit hebben gemaakt – dat is wat onze EQS zo uitzonderlijk maakt.” Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler

Kan worden ervaren met vrijwel alle menselijke zintuigen

Zien, horen, ruiken, voelen en proeven… dat zijn de klassieke menselijke zintuigen. De nieuwe EQS doet op vele manieren een beroep op de eerste vier:

1. Visuele waarneming: het netvlies van het menselijk oog bevat meer dan 100 miljoen staafjes en kegeltjes. Deze zintuigcellen stellen ons in staat om bijvoorbeeld de voor de luxeklasse revolutionaire kenmerken van de EQS te zien, zoals het ‘cab-forward’-design of de coupéachtige ‘one-bow’-belijning met hatchback. Daarmee onderscheidt de EQS zich op het eerste gezicht duidelijk van auto’s met een verbrandingsmotor en dat wordt nog eens benadrukt door het Black Panel-front en het design van de lichtunits.

De designers kregen de opdracht en de kans om bij de styling van het interieur een volledig nieuwe weg in te slaan. Van die vrijheid hebben ze gebruikgemaakt: het MBUX Hyperscreen is een van de highlights in de nieuwe EQS. Het concave display strekt zich als een oceaangolf voor de inzittenden uit van de linker- naar de rechter A-stijl. Naast de enorme afmetingen zorgt ook het hoogwaardige, gedetailleerde design voor een ‘wow’-effect. Het MBUX Hyperscreen is op minimalistische wijze in het combi-instrument geïntegreerd. Het wordt slechts omlijst door een smalle rand in silver shadow, een strip met luchtuitstroomopeningen en een smalle lederen baan. De strip met luchtuitstroomopeningen overspant de volledige breedte aan de bovenzijde en is tegelijkertijd zeer smal. Deze extreme proporties creëren samen met de glazen ‘golf’ van het MBUX Hyperscreen de avantgardistische architectuur van de cockpit. Het rustige en heldere design van de portierpanelen is ontleend aan het interieurdesign van moderne woonruimtes. Zowel avantgardistische als traditionele materialen en kleuren geven het interieur een bijzondere sfeer. Een andere visuele highlight is het head-up display met augmented reality-content.

2. Auditieve waarneming: mensen nemen geluidsgolven waar met hun oren. De luisterindruk van de EQS varieert tussen comfortabele stilte en een interactieve, zinnelijke geluidservaring. Met een holistische geluidsproductie hebben de soundexperts van Mercedes-Benz de paradigmaverschuiving van de verbrandingsmotor naar de elektroauto akoestisch waarneembaar gemaakt. De EQS verlaat de fabriek met twee soundscapes: Silver Waves en Vivid Flux. Ze kunnen als sound experiences op het centrale display worden geselecteerd of uitgeschakeld. De bestuurder en passagiers worden al bij het naderen van de auto en bij het instappen akoestisch begroet. Een overeenkomstige aurasound is ook te horen bij het uitstappen en het afsluiten van de EQS. Het optionele rijgeluid, dat door de luidsprekers van het sound system in het interieur wordt weergegeven, maakt eveneens deel uit van de soundscape. Ook de nieuwe ENERGIZING NATURE-programma’s van het ENERGIZING-comfortprogramma bieden een indrukwekkend realistische luisterervaring. De rustgevende klanken – Forest Glade, Sounds of the Sea en Summer Rain genaamd – werden gecreëerd in samenwerking met akoestisch ecoloog Gordon Hempton. Net als bij de overige ENERGIZING-comfortprogramma’s worden ook andere zintuigen aangesproken met lichtstemmingen en beelden. Streamingdiensten vormen een ander alternatief voor de nieuwe vorm van stilte en het interactieve rijgeluid in de auto: Mercedes-Benz heeft met de dienst ‘Online Music’ de grootste providers volledig in het infotainmentsysteem MBUX geïntegreerd.

3. Reukwaarneming: geuren worden voortdurend binnengebracht wanneer we ademen. Twee systemen geven onafhankelijk van elkaar geuren door aan de hersenen: miljoenen receptoren in het neusslijmvlies en de uiteinden van de nervus trigeminus. De EQS heeft iets tegen onaangename geurtjes: zijn grote HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) zuivert de buitenlucht niet alleen zeer effectief van fijnstof, minuscule deeltjes en pollen. Speciale actieve kool in het HEPA-filter en het interieurfilter filteren ook zwaveldioxide en stikstofoxiden, evenals geurtjes. Door hun poriestructuur hebben ze een zeer groot inwendig oppervlak. In het HEPA-filter van de EQS wordt ongeveer 600 gram actieve kool gebruikt. Het adsorptiegebied komt overeen met ongeveer 150 voetbalvelden.

De actieve parfumering van de EQS, die deel uitmaakt van het AIR BALANCE-pakket, doet ook een beroep op de reukzin. Voor het elektrische topmodel is een nieuwe parfum samengesteld: No.6 MOOD Linnen – gekenmerkt door de groene noot van een vijg die op een stuk linnen ligt.

4. Haptische waarneming: de huid is het grootste zintuig van de mens. Met behulp van de huid voelen we bijvoorbeeld of iets zacht of hard, warm of koud, nat of droog is. In het interieur van de EQS valt heel wat te voelen: vloeiende lederoppervlakken met complexe naadpatronen of dynamische perforaties; de moderne fijne NEOTEX-structuur die de look&feel van nubuckleder en hightech neopreen combineert, sierdelen van openporig hout of in 3D-reliëflook. Het centrale display en voorpassagiersdisplays van het MBUX Hyperscreen bieden ook haptische feedback. Als de vinger bepaalde punten op het touchscreen aanraakt, voelt de gebruiker pulsen op het gladde oppervlak die de indruk geven van een mechanische schakelaar. Een ander hulpmiddel bij de bediening is de zogeheten force feedback van beide displays. Verschillende niveaus van druk op het glas veranderen de reactie. MBUX springt dan bijvoorbeeld naar een ander menuniveau. Tot slot zijn de maximaal tien verschillende massageprogramma’s van de EQS niet alleen met de afzonderlijke vingers, maar met het hele lichaam voelbaar. Ze maken gebruik van de vibratiemotoren in de stoelen en kunnen het effect van de ontspannende massage ook versterken met warmte volgens het hotstone-principe. Daartoe wordt de stoelverwarming gecombineerd met de opblaasbare luchtkamers van de multicontourstoelen.

In staat om snel te leren dankzij kunstmatige intelligentie (AI)

Maar de EQS is niet alleen een auto die (bijna) alle menselijke zintuigen aanspreekt. Als uitzonderlijk intelligente auto heeft hij zelf ook veel zintuigen. Afhankelijk van de uitrusting worden tot 350 uiteenlopende sensoren gebruikt als zintuigen in alle delen van de auto. Ze meten afstanden, snelheden en acceleraties, lichtomstandigheden, neerslag en temperaturen, de bezetting van de stoelen, maar ook het knipperen van de ogen van de bestuurder of de taal van de passagiers. Deze schat aan informatie wordt verwerkt door besturingseenheden die – aangestuurd door algoritmen – razendsnel beslissingen nemen. Zij zijn dus als het ware het brein. Maar veel informatie is pas zinvol als je er iets mee kunt. De nieuwe EQS kan de mogelijkheden uitbreiden op basis van nieuwe ervaringen, omdat hij dankzij kunstmatige intelligentie (AI) in hoge mate in staat is te leren.

Hier zijn enkele voorbeelden van hoe en waar AI de klantervaring verbetert:

  • De optionele rijgeluiden zijn interactief en reageren op een twaalftal verschillende parameters, zoals de stand van het gaspedaal, de snelheid of de recuperatie. De keuze van het rijprogramma heeft ook invloed op de rijgeluiden. Intelligente sounddesign-algoritmes berekenen de geluiden in de versterker van het Burmester® surround sound system in real time, en de luidsprekers reproduceren ze.
  • Afhankelijk van de situatie en de persoon adviseert de ENERGIZING COACH een van de ENERGIZING-comfortprogramma’s ‘Freshness’, ‘Warmth’, ‘Vitality’ of ‘Joy’. Als de Mercedes-Benz vivoactive® 3 smartwatch, de Mercedes-Benz Venu® smartwatch of een andere geschikte Garmin® wearable is gekoppeld aan het systeem, optimaliseren persoonlijke waarden zoals stressniveau of slaapkwaliteit de precisie van de aanbeveling.
  • MBUX toont proactief de juiste functies voor de gebruiker op het juiste moment. Het contextgevoelige bewustzijn wordt voortdurend geoptimaliseerd, zowel door veranderingen in de omgeving als door het gebruikersgedrag. De zogeheten zero-layer biedt de gebruiker dynamische content uit MBUX, en daarmee de bijbehorende services, op het bovenste niveau van de MBUX informatiearchitectuur. De MBUX interieurassistent herkent bedieningswensen op basis van bewegingen, in de EQS ook achterin.

Mercedes-EQ: leidende rol in elektrificatie en duurzame productie

In het kader van ‘Ambition 2039’ streeft Mercedes-Benz ernaar om over minder dan twintig jaar een CO­2-neutraal modellengamma aan te bieden. Al in 2030 wil de onderneming meer dan de helft van zijn auto’s met een elektrische aandrijflijn (xEV) verkopen – hiertoe behoren volledig elektrische auto’s en plug-in hybrids.

De EQS wordt samen met de S-Klasse en de Mercedes-Maybach S-Klasse volledig CO2-neutraal geproduceerd in de ‘Factory 56’ van de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen, de modernste autoproductie van Mercedes-Benz. Geheel in lijn met de Ambition 2039-strategie is ‘Factory 56’ een ‘zero-carbon’-fabriek – volledig CO2-neutraal en met een aanzienlijk gereduceerde energiebehoefte. In het hele gebouw zijn systematisch innovatieve technologieën en processen doorgevoerd die de medewerkers optimaal ondersteunen bij hun dagelijkse werkzaamheden.

De lokale accuproductie is een belangrijke succesfactor in het strategische elektro-offensief van Mercedes-Benz AG – en een cruciaal element als het erom gaat op een flexibele en efficiënte manier te kunnen voldoen aan de wereldwijde vraag naar elektroauto’s. Als onderdeel van de Mercedes-Benz Drive Systems Campus Untertürkheim (Duitsland) is de fabriek in Hedelfingen verantwoordelijk voor de productie van Mercedes-EQ accusystemen voor de EQS.

[1] Met 19’’ AMG-velg/band-combinatie (in de EU leverbaar vanaf eind 2021) in de rijmodus SPORT.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.