05
september
2021
|
18:40
Europe/Amsterdam

De EQE: de nieuwe business-avantgarde

Met de goede genen van de EQS: samenvatting

Slechts enkele maanden na de introductie van de EQS stelt Mercedes-EQ nu al de nieuwe EQE voor, het volgende model op basis van de elektrische architectuur die speciaal voor elektrische voertuigen werd ontwikkeld. De sportieve business-limousine biedt alle essentiële functies van de EQS in een iets compacter formaat. Bij de introductie omvat het modellengamma aanvankelijk twee varianten: de EQE 350 (stroomverbruik volgens WLTP: 19,3-15,7 kWh/100 km; CO2-emissie: 0 g/km)[1] met 215 kW (292 pk) en een ander model. Andere versies zullen volgen. De productie van de EQE gaat plaatsvinden op twee locaties van het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz Cars: in de Duitse Mercedes-Benz fabriek in Bremen voor de wereldmarkt en in de Duits-Chinese joint venture BBAC in Beijing voor de Chinese markt.

In vergelijking met de luxe limousine EQS is de EQE nog meer gestroomlijnd, met een iets kortere wielbasis, kortere overhangen en meer teruggetrokken flanken – hij draagt het concept van de business-limousine over naar de toekomst. De sensuele puurheid komt tot uiting in royale oppervlakken, gereduceerde voegen en naadloze overgangen (seamless design). De overhangen en het front zijn kort gehouden, de achterzijde vormt het dynamische accent met een scherpe spoilerrand. De 19 tot 21 inch velgen geven de EQE, samen met de uitgesproken gespierde schouderpartij, een atletisch karakter.

Qua exterieurafmetingen (lengte/breedte/hoogte: 4.946/1.961/1.512 mm) is de EQE vergelijkbaar met de CLS. Net als de CLS heeft hij een vaste achterruit en een kofferdeksel. De interieurafmetingen overtreffen zelfs aanzienlijk die van de huidige E-Klasse (213-serie), bijvoorbeeld wat betreft de schouderruimte voor (+27 mm) of de interieurlengte (+80 mm).

Onconventioneel interieurdesign en veel bedieningscomfort

Met het optionele MBUX Hyperscreen is het volledige combi-instrument één ultiem breedbeelddisplay. Dit bepaalt de esthetiek van de cockpit en het interieur. Onder het gemeenschappelijke afdekglas lopen de hoge-resolutie displays schijnbaar naadloos in elkaar over. Het grafische uiterlijk van hun MBUX-inhoud is harmonieus op elkaar afgestemd. Het MBUX Hyperscreen is op minimalistische wijze geïntegreerd in het dashboard.

Het 12,3 inch oled-voorpassagiersdisplay geeft deze een eigen display en bedieningspaneel. In Europa mag de voorpassagier tijdens het rijden ook dynamische inhoud bekijken, zoals video’s, tv of internet. Mercedes-EQ vertrouwt op een intelligente, op camera’s gebaseerde blokkeringslogica: als de camera detecteert dat de bestuurder naar het voorpassagiersdisplay kijkt, wordt dit bij bepaalde inhoud automatisch gedimd.

De luchtuitstroomopeningen strekken zich uit over de gehele breedte aan de bovenzijde en zijn tegelijkertijd zeer vlak. Deze extreme proporties zorgen, samen met de glazen golf van het MBUX Hyperscreen, voor een avantgardistische uitstraling in het interieur. De buitenste luchtuitstroomopeningen hebben een turbine-ontwerp. Ze spelen in op het hyperanaloge thema door het contrast tussen hightech mechanica en de digitale, glazen displaywereld.

De nieuwste generatie van MBUX, die onlangs werd geïntroduceerd in de EQS, is ook aan boord in de EQE. Met adaptieve software past het display- en bedieningsconcept zich volledig aan de gebruiker aan en doet gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de Zero-Layer hoeft de gebruiker niet door submenu’s te scrollen of spraakopdrachten te geven. De belangrijkste toepassingen worden situatie-afhankelijk en contextueel weergegeven op het hoogste niveau van het gezichtsveld. Hierdoor worden EQE-bestuurders ontlast van enkele bedieningsstappen.

Efficiënte aandrijving

De EQE 350 met 215 kW en een tweede uitvoering zullen als eerste worden geïntroduceerd. Andere versies volgen in een later stadium. Alle EQE’s hebben een elektrische aandrijflijn (eATS) op de achteras. De later beschikbaar komende versies met 4MATIC zijn ook uitgerust met een eATS-unit op de vooras. De elektromotoren zijn permanent bekrachtigde synchroonmotoren (PSM). Bij PSM’s is de rotor van de wisselstroommotor voorzien van permanente magneten en hoeft hij dus niet van stroom te worden voorzien. De voordelen van dit ontwerp zijn een hoge vermogensdichtheid, een hoog rendement en een goede vermogensstabiliteit. De machine op de achteras is bijzonder krachtig dankzij de 6-fasen-opzet: hij heeft twee wikkelingen met elk drie fasen.

In de EQE bestaat de lithium-ion-accu uit tien modules en hij heeft een bruikbare energie-inhoud van 90 kWh. De innovatieve, in eigen huis ontwikkelde software voor accumanagement maakt over-the-air updates (OTA) mogelijk. Dit zorgt ervoor dat het energiemanagement van de EQE gedurende de hele levenscyclus up-to-date blijft.

In de accu werd een belangrijke stap gezet op het gebied van de duurzaamheid van de celchemie: het geoptimaliseerde actieve materiaal bestaat uit nikkel, kobalt en mangaan in een verhouding van 8:1:1. Hierdoor daalt het kobaltgehalte tot minder dan 10 procent. De voortdurende optimalisering van de recyclebaarheid maakt deel uit van de holistische accustrategie van Mercedes-Benz.

De belangrijkste technische gegevens[2]

 

 

EQE 350

Aandrijflijn

Elektromotor

Type

Permanent bekrachtigde synchroonmotor

Max. vermogen

kW

215

Max. koppel

Nm

530

Nominale spanning

Volt

328,5

Boordlader (standaard/optie)

kW

11/22

AC-laadtijd, driefasig (11/22 kW)

h

8,25/4,25

DC laadvermogen max.

kW

170

DC laadtijd bij snellaadstation[3]

min

32

DC laden: max. actieradius na

15 minuten[4](WLTP)

km

250

Voertuig

Lengte/breedte/hoogte

mm

4.946/1.961/1.512

Lengte/breedte/hoogte (VS)

mm

4.995/1.961/1.513

Wielbasis

mm

3.120

Draaicirkel (zonder/met achterasbesturing 4,5°/10°)

m

12,5/11,6/10,7

Bagageruimte VDA

l

430

Verbruik en actieradius

Stroomverbruik (WLTP)

kWh/100 km

19,3-15,7

CO2- emissie (WLTP)

g/km

0

Actieradius (WLTP)

km

545-660

    

Consequent hoge prestaties en veelvuldige acceleraties zonder vermogensverlies kenmerken de aandrijvingsfilosofie van de EQE. Dit omvat een geavanceerd thermisch concept en verschillende varianten van energieterugwinning door middel van recuperatie. De HV-accu wordt geladen door de mechanische draaibeweging om te zetten in elektrische energie tijdens het uitrollen of afremmen. De bestuurder kan de vertraging in drie fasen (D+, D, D-) en de zeilfunctie handmatig selecteren via schakelpaddles achter het stuurwiel. Daar komt DAuto bij.

De ECO Assistant biedt ook situatie-geoptimaliseerde recuperatie – de vertraging is zo sterk of zwak als nodig om de meest efficiënte rijstijl te realiseren. Ook wordt zoveel mogelijk recuperatievertraging toegepast bij waargenomen vooruitrijdende auto‘s. Dit gebeurt zelfs tot de auto tot stilstand komt, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht. De bestuurder hoeft hiervoor het rempedaal niet in te trappen – rijden met één pedaal op zijn best.

De navigatie met Electric Intelligence plant de snelste en meest comfortabele route, inclusief laadpauzes, op basis van tal van factoren en reageert dynamisch op bijvoorbeeld files of een verandering in rijstijl. Dit omvat een visualisatie in het MBUX infotainmentsysteem die weergeeft of de beschikbare accucapaciteit toereikend is om zonder laden terug te keren naar het vertrekpunt.

Hoog geluids- en trillingscomfort, Sound Experiences als contrastprogramma

Als limousine met een kofferbak heeft de EQE goede conceptuele voorwaarden voor een hoog geluids- en trillingscomfort (NVH: Noise, Vibration, Harshness). Bovendien werden tal van maatregelen genomen. In de elektrische aandrijflijnen (eATS) zijn de magneten binnenin de rotors op een voor NVH geoptimaliseerde manier gerangschikt (zogeheten sheet metal cut). Bovendien hebben de eATS-units een speciale schuimmat rondom als NVH-afdekking. De bekleding van de omvormer heeft een sandwichconstructie. De eATS-units zijn dubbel ontkoppeld van de carrosserie via elastomeerlagers.

Zeer doeltreffende veer-/massacomponenten zorgen voor een ononderbroken geluidsisolatie van de dwarsbalk onder de voorruit tot de vloer van de bagageruimte. In tal van carrosseriedelen is akoestisch schuim aangebracht.

Desgewenst kan de rit in de EQE toch een akoestische belevenis worden: als voor het Burmester® surround sound-systeem is gekozen, beschikt de EQE over de twee klankwerelden Silver Waves en Vivid Flux. Silver Waves staat voor een sensueel en zuiver geluid. Vivid Flux is gericht op EV-enthousiastelingen en is kristalhelder, synthetisch en toch menselijk warm. Als Sound Experiences kunnen ze op het centrale display worden geselecteerd en ook worden uitgeschakeld. De extra geluidswereld Roaring Pulse kan worden ontgrendeld via over-the-air-technologie. Deze Sound Experience doet denken aan krachtige machines, sonoor en extrovert.

Luchtgeveerd onderstel en achterasbesturing tegen meerprijs

Het onderstel van de nieuwe EQE met een as met vier draagarmen aan de voorzijde en een multilink as aan de achterzijde is qua ontwerp nauw verwant met de constructie van de nieuwe S-Klasse. De EQE is tegen meerprijs leverbaar met AIRMATIC-luchtvering met traploos instelbare demping ADS+. Met de achterasbesturing (optie) voelt de EQE in de stad even handzaam aan als een compacte auto. De stuuruitslag op de achteras is tot tien graden. De draaicirkel wordt verkleind van 12,5 tot maximaal 10,7 meter met achterasbesturing.

Nieuwe voertuigfuncties kunnen worden geactiveerd via over-the-air-technologie (OTA). Het introductieaanbod: de extra ‘Roaring Pulse’-geluidservaring, twee speciale rijprogramma’s voor jonge bestuurders en servicepersoneel, kleine spelletjes, de highlightmodus en DIGITAL LIGHT met projectiefunctie en DIGITAL LIGHT individualisatie. In de Highlight Mode presenteert de auto zichzelf en de highlights van de uitrusting, geactiveerd door de spraakassistent ‘Hey Mercedes’. DIGITAAL LICHT Individualisatie omvat de ‘Digital Rain’ lichtanimatie en andere coming-home/ leaving animaties zoals ‘Brand World’. De OTA-functies zijn beschikbaar in de Mercedes me Store en het aanbod wordt in de loop der tijd uitgebreid.

Gemakkelijk laden in een groot laadnetwerk

Met de nieuwe Plug & Charge-functie van Mercedes me Charge kan de EQE nog comfortabeler worden geladen aan Plug & Charge-compatibele openbare laadpunten: wanneer de laadkabel wordt aangesloten, begint het laadproces automatisch; er is geen verdere verificatie door de klant vereist. De communicatie tussen de auto en het laadstation verloopt rechtstreeks via de laadkabel.

Net als voorheen profiteren Mercedes me Charge-klanten van de geïntegreerde betaalfunctie met automatisch betalingsproces. De klant voert eenmaal zijn betaalmethode in. Elk laadproces wordt dan automatisch afgeschreven – zelfs in het buitenland. De afzonderlijke kostenberekeningen worden maandelijks in een overzichtelijke factuur samengebracht.

Mercedes me Charge is één van de grootste laadnetwerken ter wereld: het telt momenteel meer dan 530.000 AC- en DC-laadpunten in 31 landen, waarvan meer dan 200.000 in Europa. Mercedes-Benz garandeert door middel van hoogwaardige certificaten van oorsprong dat de elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen aan het net wordt toegevoerd voor de laadvolumes die via Mercedes me Charge worden afgenomen.

Hoog niveau op het gebied van passieve en actieve veiligheid

De beginselen van integrale veiligheid, met name de veiligheid bij ongevallen, zijn van toepassing ongeacht het platform. Net als alle andere modellen van Mercedes-Benz beschikt de EQE daarom over een stijf passagierscompartiment, speciale vervormingszones en moderne veiligheidssystemen met PRE-SAFE®.

Het feit dat de EQE gebaseerd is op een volledig elektrische architectuur opende ook nieuwe ontwerpmogelijkheden wat betreft zijn veiligheidsconcept. Zo kan de accu worden ondergebracht in een crashbestendige ruimte aan de onderzijde van de carrosserie. En omdat er geen groot motorblok aan boord is, kon het crashgedrag bij een frontale botsing nog beter worden gemodelleerd. Naast de standaard botsproeven werden extra belastingsgevallen beveiligd en werden uitgebreide onderdelentests uitgevoerd in het Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit (TFS).

De nieuwste generatie rijassistentiesystemen omvat tal van functies die de bestuurder ondersteunen. Nieuw is bijvoorbeeld de extra microslaapwaarschuwing van ATTENTION ASSIST (in combinatie met MBUX Hyperscreen). Het analyseert het knipperen met de ogen van de bestuurder met behulp van een camera in het bestuurdersdisplay. Het assistentiedisplay in het bestuurdersdisplay toont de functies van de rijassistentiesystemen in een begrijpelijke displayvullende weergave.

Het management van Mercedes-Benz over de EQE

“Na de EQS is de EQE al het tweede model op ons platform voor elektrische voertuigen uit de luxe- en topklasse. Deze innovatiesnelheid toont de voordelen van de modulaire architectuur aan: met de nieuwe EQE kunnen we de hightech oplossingen van ons elektrische vlaggenschip EQS snel beschikbaar maken voor een bredere groep kopers. En onze productieflexibiliteit bereikt een nieuw hoogtepunt met de EQE: in de fabriek in Bremen, waar de versies voor de wereldmarkt worden gebouwd, worden nu al vier andere modellen geproduceerd.”

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en COO van Mercedes-Benz Cars

“2021 is een uiterst belangrijk jaar in ons elektro-offensief: met de EQA, de EQS, de EQB en nu de EQE hebben we bij Mercedes-Benz Cars vier wereldpremières van volledig elektrische personenwagens gevierd. Met zijn dynamische rijervaring en uitgebreide reeks connectiviteitsservices sluit de EQE perfect aan bij de wensen van een moderne generatie klanten. Wij brengen innovatie en emotie samen met duurzaamheid: met Green Charging dragen wij actief bij aan de vermindering van de CO2-emissie. Daarnaast zijn er tal van intelligente functies die het dagelijks leven van onze klanten vergemakkelijken. Neem bijvoorbeeld Plug & Charge – steek de stekker in het stopcontact en de EQE wordt geladen zonder verdere verificatie of registratie.”

Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Marketing & Sales van Mercedes-Benz Cars

“De Mercedes-EQE is de volgende elektrische luxe limousine. Met zijn kenmerkende one bow-design, fraaie belijning en silhouet biedt het model een zeer aerodynamische en futuristische look. Dit alles maakt de EQE extravaganter, leuker en buitengewoner, en de EQE definieert de volgende luxeklasse voor het merk Mercedes-EQ.
Gorden Wagener, Chief Design Officer Daimler Groep

[1] De gegevens over het vermogen en de actieradius zijn voorlopig en werden intern bepaald volgens de certificatiemethode ‘WLTP-testprocedure‘. De bevestigde waarden van de TÜV, een EG-typegoedkeuring of een certificaat van overeenstemming met officiële waarden zijn nog niet beschikbaar. Afwijkingen tussen de gegevens en de officiële waarden zijn mogelijk.
[2] De gegevens over het vermogen en de actieradius zijn voorlopig en werden intern bepaald volgens de certificatiemethode ‘WLTP-testprocedure‘. De bevestigde waarden van de TÜV, een EG-typegoedkeuring of een certificaat van overeenstemming met officiële waarden zijn nog niet beschikbaar. Afwijkingen tussen de gegevens en de officiële waarden zijn mogelijk.
[3] De oplaadtijden komen overeen met 10-80 % oplading bij gebruik van een DC snellaadstation van categorie ’K‘ of ’L‘ volgens EN17186 met 500 A laadstroom.
[4] Bij DC snellaadpunten met 500 ampère op basis van de WLTP-actieradius
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.