09
december
2008
|
01:00
Europe/Amsterdam

De BlueEFFICIENCY van de C-Klasse

BlueEFFICIENCY is bezig aan een gestage opmars. Voor de C-Klasse betekent dat de komst van drie extra modellen met dit label. Nieuw zijn de C 180 KOMPRESSOR BlueEFFICIENCY met 1,6-liter benzinemotor (ook als Estate, ook met automatische transmissie), de C 250 CDI BlueEFFICIENCY en de C 350 CGI BlueEFFICIENCY. Over de gehele breedte van het gamma zijn er nu dus modellen die opvallen op door een relatief laag verbruik en verder verbeterde emissiewaarden. Bovendien rukt de efficiency ook op zonder de toevoeging ‘Blue’. Diverse C-Klasse-modellen krijgen door enkele gerichte wijzigingen nu ook een groen label.

BlueEFFICIENCY is op diverse manieren te realiseren. Bij de nieuwe C 180 KOMPRESSOR draait het om downsizing van de krachtbron. Deze versie beschikt over een nieuwe 1,6-liter benzinemotor met compressor, die zowel qua vermogen (115 kW/156 pk) als koppel (230 Nm) net zo krachtig is als de 1,8-liter motor die hij aflost. De nieuwe krachtbron is echter nog zuiniger (gemiddeld 6,7 l/100 km) en dat levert zowel voor de Limousine als de Estate een B-label op. Dat heeft ook een gunstige invloed op de catalogusprijs: de C 180 Kompressor BlueEFFICIENCY is er als Limousine vanaf € 35.981 (Estate: € 37.950). Ook met automatische transmissie en met het veel bestelde AVANTGARDE-pakket blijven zowel de Limousine als de Estate een groen brandstoflabel houden.

BlueEFFICIENCY: óók voor dieselmodellen

Het tweede nieuwe BlueEFFICIENCY-model binnen de C-Klasse is de C 250 CDI Limousine. Deze nieuwe dieselmotor met bi-turbotechniek is dankzij common rail-techniek van de vierde generatie bijzonder krachtig (150 kW/204 pk, 500 Nm). De prestaties zijn dan ook van hoog niveau (top 250 km/h, 0-100 km/h in 7,0 seconden). Door typische BlueEFFICIENCY-maatregelen als een zesbak met overdrivekarakteristiek, een schakelmoment indicator en optimalisatie van energiemanagement en aerodynamica blijft het gemiddelde verbruik steken bij 5,2 l/100 km en dat is goed voor een B-label. De C 250 CDI BlueEFFICIENCY is er vanaf € 45.984. Als enige C-Klasse model is hij leverbaar in de extra exclusieve Prime Edition met extra’s als metallic lak, PRE SAFE, Radio Audio 20, de AVANTGARDE-trim en keus uit drie soorten lichtmetalen velgen.

BlueEFFICIENCY: óók voor topmodellen

De V6-motor van de Mercedes-Benz C 350 CGI BlueEFFICIENCY Limousine is bijzonder innovatief: het is de eerste benzinekrachtbron in de C-Klasse die beschikt over directe injectie met piezo verstuivertechniek. Het maximale vermogen van de V6 bedraagt 215 kW/292 pk en het koppel bereikt een maximum van 365 Nm. Daarmee is deze motor in alle opzichten krachtiger dan zijn voorganger. Dat komt tot uiting in de acceleratiecijfers (0-100 km/h in 6,2 s) en de topsnelheid (begrensd op 250 km/h). Belangrijker is echter dat de V6 ook duidelijk zuiniger is. Het gemiddelde verbruik bedraagt 8,3 l/100. De besparing ten opzichte van de huidige C 350 bedraagt daarmee ruim 1,4 l/100 km. De nieuwe V6 voldoet nu al aan de komende EU5-norm. De C 350 CGI kan zonder meerprijs worden geleverd in ELEGANCE- of AVANTGARDE-uitvoering en is uitgevoerd met een subtiele achterspoiler voor optimale aerodynamica. De C 350 CGI BlueEFFICIENCY beschikt standaard over de 7G-TRONIC automatische zeventraps transmissie, lichtmetalen velgen (naar keuze 16- of 17-inch), snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en de SPEEDTRONIC cruise control. De Mercedes-Benz C 350 CGI BlueEFFICIENCY is leverbaar vanaf € 57.864.

Ook de C-Klasse-modellen zonder de aanduiding BlueEFFICIENCY worden steeds efficiënter: door enkele gerichte wijzigingen hebben de Estate-uitvoeringen van de C 200 Kompressor en de C 220 CDI nu een C-label.