08
december
2006
|
01:00
Europe/Amsterdam

DaimlerChrysler viert 50 jaar productie in Brazilië.

  • Mercedes-Benz is nummer één in Brazilië op het gebied van trucks, bussen en luxe personenauto’s
  • Săo Bernardo do Campo is de grootste bedrijfsautofabriek buiten Duitsland
  • Juiz de Fora bereidt zich voor op de bouw van de nieuwe generatie C-Klasse Sportcoupé

In 2006 is een bijzondere mijlpaal in de geschiedenis van DaimlerChrysler bereikt, omdat het concern dit jaar de 50ste verjaardag viert van haar fabriek in het Braziliaanse Săo Bernardo do Campo. De ceremonie ter gelegenheid van dit jubileum werd bijgewoond door Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van DaimlerChrysler, en Andreas Renschler, bij DaimlerChrysler verantwoordelijk voor trucks & bussen. Laatstgenoemde gebruikte de gelegenheid om te benadrukken dat de productiemethoden een maatstaf zijn geweest voor andere fabrieken wereldwijd. “In de laatste vijftig jaar hebben we hier in Brazilië bijna 1,6 miljoen bedrijfsauto’s gebouwd. Vijf van de tien trucks en zeven van de tien bussen op de Braziliaanse wegen hebben een ster op de neus. En in het luxe personenwagensegment heeft Mercedes-Benz momenteel een marktaandeel van 36 procent dankzij de C-, E- en S-Klasse.”

Pionier in innovatie
De geschiedenis van Mercedes-Benz in Brazilië is altijd gekarakteriseerd door de drang naar vernieuwing. Zo is de toepassing van efficiënte dieselmotoren voor het vervoer van goederen en passagiers pas in een stroomversnelling gekomen nadat Mercedes-Benz er in 1956 dieselmotoren introduceerde en tot standaard verhief. In 1998 volgde een nieuwe mijlpaal toen Mercedes-Benz de eerste elektronisch aangestuurde dieselmotoren in Brazilië introduceerde, gevolgd door andere innovaties zoals aardgasmotoren, schijfremmen voor trucks, ABS en ASR. Tegenwoordig is de Braziliaanse fabriek verantwoordelijk voor de ontwikkeling en productie van buschassis en de lichte trucks uit de Axor-serie. Het uit 1991 stammende Center of Technological Development (CTD) is toonaangevend op het gebied van bedrijfsauto’s en niet alleen het grootste in zijn soort in Latijns-Amerika, maar ook het grootste Mercedes-Benz testcentrum buiten Duitsland.

Uitbreiding van activiteiten
De activiteiten in Săo Bernardo do Campo gingen in 1956 van start met 862 werknemers. Vier jaar later was dat aantal gegroeid naar 5.600 en vandaag de dag werken er in de fabriek 11.500 mensen. De groei van de fabriek heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van een aantal projecten, zoals de bouw van de nieuwe hoofdstad Brasilia en de vliegvelden van Săo Paolo en Rio de Janeiro. Ook het plaatsje Săo Bernardo do Campo heeft geprofiteerd van de komst van de fabriek. Had de stad in 1950 nog 30.000 inwoners, ondertussen is dit aantal uitgebreid tot 723.000. Ook Mercedes-Benz ontwikkelde zich in Brazilie in een vergelijkbaar tempo. In 1979 werd in Campina een fabriek voor bussen gebouwd. Vandaag de dag vinden daar vooral de activiteiten plaats op het gebied van technische ondersteuning, after sales en de ontwikkeling van dealernetwerken. Bovendien opende in 1999 in de stad Juiz de Fora in de provincie Minas Gerais een personenautofabriek, waar aanvankelijk de A-Klasse werd gebouwd. Tegenwoordig loopt daar de C-Klasse daar van de band en in het eerste kwartaal van 2007 komt daar de C-Klasse Sportcoupé voor de Europese markt bij.