20
juli
2005
|
02:00
Europe/Amsterdam

DaimlerChrysler ontwikkelt nieuwe middelzware bedrijfswagen voor Noord-Amerika

  • Sterling Truck Corporation zal een nieuwe lichte bedrijfswagen op basis van de techniek van Mitsubishi Fuso introduceren

  • Samenwerking is direct resultaat van de globale bedrijfswagenstrategie van DaimlerChrysler

De divisie bedrijfswagens van DaimlerChrysler zal medio 2006 de eerste bedrijfswagen op de markt brengen, die in het kader van het programma 'Global Excellence' is ontstaan. Sterling, een van de bedrijfswagenmerken van de Noord-Amerikaanse divisie Bedrijfswagens NAFTA (Freightliner) van DaimlerChrysler, zal zijn productportfolio uitbreiden met een vrachtwagen met frontstuurcabine, die samen met de Japanse divisie Mitsubishi Fuso wordt ontwikkeld. De nieuwe middelzware bedrijfswagen is gebaseerd op een onlangs geïntroduceerde techniek van Mitsubishi Fuso en opent voor Sterling een nieuw marktsegment.

Andreas Renschler, in de raad van bestuur van DaimlerChrysler verantwoordelijk voor de divisie bedrijfswagens: "De uitbreiding van ons productenpalet is het tastbare bewijs van ons vermogen, om onze globale omvang te benutten door fascinerende nieuwe producten met de laatste ontwikkelingen op de markt te brengen. Dat is de basis, waarop wij onze globale productstrategie verder ontwikkelen."

De vrachtwagen met frontstuurcabine zal vanaf medio 2006 bij gespecialiseerde Sterling-dealers in Noord-Amerika verkrijgbaar zijn. Het voertuig is bedoeld voor de inzet in het stedelijke distributieverkeer en vormt een aanvulling op het succesvolle productenpalet met de reeds op de markt aanwezige Sterling modellen Acterra, Condor en de L- en A-Line.

"Wij breiden het productenpalet van Sterling uit met een bedrijfswagen, die de VS-klassen 3, 4 en 5 afdekt. Dit is de logische volgende stap voor ons bedrijf, omdat wij daarmee een allesomvattend bedrijfswagenportfolio kunnen aanbieden", aldus John Merrifield, senior vice president voor marketing en verkoop van de Sterling Truck Corporation. "Mitsubishi Fuso is een gerenommeerde onderneming, die bekend staat om haar uitstekende voertuigen. Wij verheugen ons op deze samenwerking. De voortreffelijke technologie van de voertuigen is in overeenstemming met de reputatie van het merk Sterling en is al bekend op de Amerikaanse markt."

"De samenwerking met Sterling is een echte win-win-situatie. Wij zijn erg blij, dat wij onze krachten in dit project kunnen bundelen. Tegelijkertijd zullen wij onze succesvolle activiteiten in Noord-Amerika onder het merk Mitsubishi Fuso verder voortzetten", zegt Bert van Dijk, die als senior vice president bij Mitsubishi Fuso verantwoordelijk is voor de internationale verkoop en service. "Bovendien zullen onze dealernetwerken elkaar geografisch aanvullen."

Sterling werd in 1997 opgericht en is tegenwoordig met zijn drie vrachtwagenmodellen met torpedofront - A-Line, L-Line en Acterra - zeer goed vertegenwoordigd in de segmenten Medium-Duty en Heavy-Duty. In de VS-klassen 6 en 7 biedt Sterling bovendien bedrijfswagen met frontstuurcabine dit zijn de Cargo en het Class 8 model Condor. Sterling biedt een grote bandbreedte aan voertuigen voor langeafstandstransporten, regionaal distributieverkeer en voor de bouwsector. Deze voertuigen staan bekend om hun betrouwbaarheid, prestaties en om hun mogelijkheden om op maat geleverd.

In Noord-Amerika is Mitsubishi Fuso een van de toonaangevende aanbieders in de concurrerende markt van bedrijfswagens met frontbesturing. Mitsubishi Fuso Truck of America (MFTA) Inc. werd in 1985 in New Jersey gevestigd en verkoopt een compleet portfolio inclusief 4WD-voertuigen in de VS-klassen 3-7. Het verkoopnetwerk omvat meer dan 170 dealers in de VS en Canada. MFTA heeft tot nu toe meer dan 80.000 Mitsubishi Fuso bedrijfswagens afgezet, die voldoen aan de transportbehoeften van vele ondernemingen en branches.

Sterling maakt deel uit van Freightliner LLC, dat op zijn beurt tot de divisie bedrijfswagens van DaimlerChrysler behoort. Mitsubishi is een volledig geconsolideerde divisie van DaimlerChrysler AG, die over 85% van de aandelen beschikt.