13
april
2005
|
02:00
Europe/Amsterdam

DaimlerChrysler geeft nieuwe impuls aan gebruikte autoverkoop

DaimlerChrysler Nederland introduceert een nieuwe activiteit in ons land: het DaimlerChrysler Remarketing Center. Vanaf 1 mei 2005 is dit center in Nijkerk gevestigd en heeft het stroomlijnen van de verkoop van gebruikte personen- en bestelwagens als doel. De importeur (DCNL) verwacht met deze uitbreiding van de dienstverlening méér grip te krijgen op de in- en verkoopwaarde van gebruikte voertuigen. De officiële dealerorganisatie wordt als belangrijkste afnemer van dit nieuwe product gezien.

De voertuigen bestaan uit alle merken van de DaimlerChrysler group: Mercedes-Benz, smart, Chrysler, Jeep en Dodge. Het assortiment bestaat onder meer uit kort ingezette demonstratie- en personeelsauto’s, huurauto’s en lease auto’s.

Het proces van het Remarketing Center is ingericht om de verkoop ervan zo efficiënt en transparant mogelijk te laten verlopen. De twee uitbestedingpartners spelen hierbij een cruciale rol: DaimlerChrysler Technical Center (DCTC) en FleetSelect. DCTC is verantwoordelijk voor schouwing, rapportage en reconditioning, FleetSelect ondersteunt het verkoopproces. Door een goed inspectierapport met optimale foto’s weten de dealers exact wat ze afnemen en zijn ze in staat om deze gegevens ook goed gestructureerd aan hun klanten te presenteren.

De verkoop door het Remarketing Center vindt plaats via een eigen website. De belangrijkste functie van de website is de veiling van auto’s. Daarnaast kunnen dealers op de site het actuele aanbod, bevestigingen en facturen van gekochte auto’s en de status hiervan inzien. Hierdoor wordt het verkoopproces inzichtelijk.

Naast de feitelijke verkoop biedt het Remarketing Center een aantal extra faciliteiten, die de dealers ondersteunen in de handel in gebruikte wagens, zoals inzicht in de planning, periodieke rapportages en een ‘DaimlerChrysler hotline’ waarmee informatie kan worden verkregen over de waarde van vreemd merk inruil. Ook bestaat de mogelijkheid om eigen voorraad aan te bieden via de Remarketing website. Hierdoor wordt het assortiment geoptimaliseerd; wat de één teveel heeft, is wellicht een goede aanvulling voor de ander.