19
november
2013
|
01:00
Europe/Amsterdam

Daimler versterkt internationaal R&D-netwerk: groei in Silicon Valley

Na bijna twintig jaar in Palo Alto te hebben gezeteld, verhuist het hoofdkantoor van Mercedes-Benz Research & Development North America, Inc. (MBRDNA) naar een groter onderkomen in Sunnyvale, slechts enkele mijlen verderop. Momenteel biedt Mercedes-Benz in het Silicon Valley R&D Center werk aan honderd werknemers, maar naar verwachting wordt dat aantal de komende jaren verdubbeld.

Ontwikkeling toekomstige infotainment- en telematicasystemen

Het nieuwe MBRDNA-hoofdkantoor gaat zich onder meer toeleggen op de ontwikkeling van toekomstige premium infotainment- en telematicasystemen die Mercedes-Benz-rijders de mogelijkheid bieden hun digitale leven in de auto voort te zetten. Voorbeelden daarvan zijn de Mercedes-Benz apps voor COMAND Online, mbrace of de Digital DriveStyle app. R&D richt zich bovendien op de naadloze integratie van technologieën, applicaties en slimme systemen in auto’s, waaronder de Apple iPhone en Android smartphones.

Nog zo’n ontwikkeling en designfocus in Sunnyvale is gericht op het creëren van een ‘holistic user’ ervaring, met als doel de interactie tussen de bestuurder, de auto en de omgeving zo eenvoudig, nuttig en prettig mogelijk te maken.

Het hoofdkantoor van MBRDNA heeft daarnaast een lange geschiedenis in het aanpassen van rijassistentiesystemen voor de Amerikaanse markt. Op dit gebied maakt de onderneming momenteel een aanzienlijke groei door in de vorm van een nieuwe afdeling voor research en geavanceerde ontwikkelingsengineering, waarbij de focus zal liggen op functionaliteiten die gerelateerd zijn aan autonoom rijden.

Andere onderdelen waarin veel onderzoek en ontwikkeling plaatsvindt, zijn brandstofcel-elektrische auto’s en batterijtechnologieën. Sociale trends in de Verenigde Staten worden daarnaast in kaart gebracht door de Society & Technology Research Group, die nauwgezette informatie over de Amerikaanse markt levert en actuele trends en de mogelijke gevolgen daarvan analyseert. Sinds 2012 is tevens een Business Innovation-team, een denktank van Daimler AG, in het hoofdkantoor van MBRDNA gehuisvest. Dit team is belast met de ontwikkeling van innovatieve businessmodellen die verder gaan dan de kernactiviteiten, het produceren van auto’s.

Innovatieve cultuur voor samenwerkingen

MBRDNA werd in 1994 opgericht. “Wij waren de eerste automobielproducent met een researchfaciliteit in Silicon Valley,” verklaart Prof. Dr Thomas Weber, lid van de Management Board van Daimler AG en verantwoordelijk voor Group Research en Mercedes-Benz Cars Development. “Destijds waren we ons er al van bewust dat hier niet alleen IT-geschiedenis geschreven is, maar ook de toekomst van de autogeschiedenis hier bepaald zou worden.” Silicon Valley, één van de meest creatieve gebieden op aarde, wordt niet alleen door vernuft gekenmerkt. De regio staat tevens bekend om zijn unieke samenwerkingscultuur vanwege de korte afstanden, netwerken, innovaties en informele meetings.

Geen enkele plek ter wereld heeft zo’n creatieve en open benadering en biedt vergelijkbare kansen voor samenwerkingen op gebieden als in auto’s geïntegreerd internet, smartphones en apps. De nabijheid van bedrijven als Google, Apple en Facebook en kleine, creatieve start-ups biedt Mercedes-Benz de mogelijkheid om innovaties snel en in nauwe samenwerking met partners in zijn auto’s te implementeren, en tegelijkertijd de snelheid van de ontwikkeling van consumentenelektronica bij te houden.

Strategische uitbreiding van internationaal R&D-netwerk

De opening van het nieuwe hoofdkantoor en het Silicon Valley R&D Center van Mercedes-Benz staat synoniem voor de tweede grote uitbreiding van een internationale R&D-locatie dit jaar. In het voorjaar werd in Bangalore (India) ook al een nieuw, groter Mercedes-Benz R&D-centrum geopend.

Group Research en Mercedes-Benz Cars Development bieden momenteel werkgelegenheid aan zo’n 13.000 werknemers, verdeeld over 22 locaties in tien landen, waarvan er 10.800 in Duitsland werkzaam zijn. Dit internationale netwerk zal in de toekomst aanzienlijk verder worden uitgebreid als onderdeel van de ‘Mercedes-Benz 2020’ groeistrategie. Met als achterliggend doel de nadruk op directe klantvoordelen te leggen, als gevolg van een grotere innovatieve kracht en kortere ontwikkelingstijden.

MBRDNA heeft in de VS momenteel zo’n driehonderd werknemers in dienst in diverse werkgebieden:

  • Group Research & Advanced Engineering (Silicon Valley/Californië, New Jersey)

  • Advanced User Experience Design (Silicon Valley/Californië)

  • eDrive & Powertrain (Michigan)

  • Advanced Exterior Design (Californië)

  • Tech Center (Californië, Michigan)