02
december
2020
|
09:26
Europe/Amsterdam

Daimler reorganiseert innovatiecentrum Lab1886

Samenvatting
  • De belangrijkste onderdelen van Lab1886 worden overgenomen door RB-Capital GmbH, dat voor het grootste deel in handen is van GFT-oprichter Ulrich Dietz. Daimler krijgt een minderheidsbelang in het daaruit voortvloeiende innovatieplatform 1886Ventures. Het wereldwijd opererende softwarebedrijf GFT Technologies SE verkrijgt nog eens 10 procent van 1886Ventures.
  • Een aanzienlijk deel van het team van het voormalige Lab1886 GmbH in Berlijn verhuist naar Deloittes nieuw opgerichte divisie LAUNCH met Matin Ebrahimchel als CEO.

Daimler’s innovatiecentrum Lab1886 wordt omgezet in het open innovatieplatform 1886Ventures. Grote delen van de projectportefeuille en de spin-offs van Lab1886 (met algemeen directeur Susanne Hahn) worden verkocht aan de investeringsmaatschappij RB-Capital van Ulrich Dietz, oprichter en hoofdaandeelhouder van GFT. Als strategisch partner krijgt Daimler AG een minderheidsbelang van 10 procent in het hieruit voortvloeiende 1886Ventures. Ulrich Dietz neemt de meerderheid van 80 procent over via zijn bedrijf RB-Capital GmbH. Het internationale softwarebedrijf GFT Technologies SE krijgt nog eens 10 procent van de aandelen in handen. Het doel van het nieuwe bedrijf is de bestaande projecten van Lab1886 verder uit te bouwen en samen met nieuwe partners innovatieve bedrijfsmodellen te ontwikkelen op basis van toekomstige technologieën. De focus ligt op de gebieden geautomatiseerd rijden, connectiviteit, groene energie en digitale bedrijfsmodellen.

“Ik ben blij dat ik samen met Daimler en GFT een uniek innovatieplatform voor toekomstige technologieën in de industriële sector kan creëren. Na dertien jaar pionierswerk in het autoconcern zal de knowhow van Lab1886 ons de best mogelijke ondersteunnig bieden bij het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen. Samen met de digitale kennis van GFT en onze ervaring met het opzetten van startups, hebben we 1886Ventures in een uitstekende positie gebracht. Het doel is om 1886Ventures met behulp van de veelbelovende portfolio van Lab1886 uit te bouwen tot een innovatieve en succesvolle technologieholding”, aldus Ulrich Dietz, managing partner van RB-Capital GmbH.

CEO van Lab1886 GmbH verhuist met kernteam naar Deloitte

Samen met CEO Matin Ebrahimchel verhuist een aanzienlijk deel van het team van de Berlijnse Daimler-dochteronderneming Lab1886 GmbH in het kader van een andere transactie naar Deloitte. Met het Digital Ventures-team van Deloitte - dat onder leiding staat van Andy Goldstein - gaat de nieuwe divisie opereren onder de naam LAUNCH en starten met Daimler als klant.

“Met zijn ‘Asset Based Venture Building Approach’ biedt LAUNCH de mogelijkheid om wereldwijd innovatieve ‘assets’ te ontwikkelen, vooral in economisch uitdagende tijden, en deze te implementeren in nieuwe samenwerkingen”, aldus Deloitte-partner Andy Goldstein. “Het doel is om nieuwe technologieën, innovaties en projecten in bedrijven in kaart te brengen die wij als onafhankelijke spin-off met nieuwe investeerders snel en effectief op de markt kunnen brengen. We zijn blij dat we Matin Ebrahimchel en zijn team hiervoor hebben weten te winnen.”

“In Lab1886 zijn technologieën, bedrijfsmodellen en startups met een groot potentieel ontstaan. Echter, bedrijfseigen innovatieprojecten met een focus op new business bereiken op zijn laatst in de commercialiseringsfase vaak de grenzen van de implementatie. We zijn blij dat we een optimale oplossing hebben gevonden voor ons Lab1886, dat een uitstekende uitgangsbasis vormt voor de verschillende teams om in de toekomst op een zeer efficiënte manier nieuw ontwikkelde innovatieactiviteiten te kunnen implementeren”, aldus Jörg Howe, Hoofd Global Communications bij Daimler AG.

Boilerplate

Dit document bevat toekomstgerichte verklaringen die onze huidige kijk op toekomstige gebeurtenissen weerspiegelen. De woorden ‘verwachten’, ‘aannemen’, ‘geloven’, ‘schatting’, ‘verwacht’, ‘voornemens zijn’, ‘mogelijk’, ‘zouden kunnen’, ‘plannen’, ‘project’ en vergelijkbare uitdrukkingen worden gebruikt om toekomstgerichte verklaringen aan te duiden. Deze verklaringen zijn onderhevig aan vele risico’s en onzekerheden, inclusief een ongunstige ontwikkeling van de wereldwijde economische omstandigheden, met name een afname van de vraag in onze belangrijkste markten; een verslechtering van onze herfinancieringsmogelijkheden op de krediet- en financiële markten; gevallen van overmacht, onder meer als gevolg van natuurrampen, pandemieën, terrorisme, politieke onrust, gewapende conflicten, industriële ongevallen en de effecten daarvan op onze verkopen, inkoop, productie of financiële dienstverlening; veranderingen in valutakoersen en tariefregelingen; een verandering in consumentvoorkeuren naar kleinere auto’s met kleinere marges; een mogelijk gebrek aan acceptatie van onze producten of services dat onze mogelijkheden beperkt om prijzen te realiseren en onze productiecapaciteit adequaat te benutten; prijsverhogingen van brandstof of ruwe materialen; verstoring van de productie vanwege materiaaltekorten, stakingen of faillissementen bij toeleveranciers; een afname van verkoopprijzen van gebruikte auto’s; de effectieve implementatie van maatregelen om kosten te besparen en efficiëntie te optimaliseren; de zakelijke vooruitzichten van bedrijven waarin we een aanzienlijk aandelenbelang hebben, de succesvolle implementatie van strategische samenwerkingen en joint ventures; veranderingen in wetten, voorschriften en overheidsbeleid, met name op het gebied van voertuigemissies, brandstofverbruik en veiligheid; de afronding van lopende overheidsonderzoeken of van onderzoeken waar overheden om hebben verzocht en de afronding van lopende of dreigende toekomstige gerechtelijke procedures; en andere risico’s en onzekerheden, waarvan we er enkele beschrijven onder het kopje ‘Risk and Opportunity Report’ in het huidige jaarverslag of de actuele tussenrapportage. Als een van deze risico’s en onzekerheden zich voordoet of als de aannames die ten grondslag liggen aan een van onze toekomstgerichte verklaringen onjuist mocht blijken te zijn, kunnen de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de resultaten die we in dergelijke verklaringen vermelden of impliceren. Wij zijn niet voornemens, en aanvaarden geen enkele verplichting om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken, aangezien ze uitsluitend zijn gebaseerd op de omstandigheden op het moment van publicatie.

Over Daimler

Daimler AG is een van de meest succesvolle autobedrijven ter wereld. Met de divisies Mercedes-Benz Cars & Vans, Daimler Trucks & Buses en Daimler Mobility is de voertuigfabrikant een van de grootste aanbieders van premium personenwagens en een van de grootste fabrikanten van bedrijfswagens ter wereld. Daimler Mobility biedt financiering, lease, fleet management, investeringen, credit cards, verzekeringen en innovatieve mobiliteitsservices. De oprichters van de onderneming – Gottlieb Daimler en Carl Benz – schreven historie door in 1886 de automobiel uit te vinden. Als pionier op het gebied van autotechniek ziet Daimler het als zijn drive en verplichting om toekomstige mobiliteit op een veilige en duurzame manier vorm te geven. De focus van de onderneming ligt op innovatieve en groene technologieën en op veilige, hoogwaardige voertuigen die fascineren en inspireren. Daimler investeert consequent in de ontwikkeling van elektrische aandrijvingen – van hightech verbrandingsmotoren en hybride auto’s tot volledig elektrische aandrijvingen met accu’s of brandstofcellen – om op lange termijn lokaal emissievrij rijden mogelijk te maken. De inspanningen van de onderneming zijn tevens gericht op de intelligente connectiviteit van zijn modellen, autonoom rijden en nieuwe mobiliteitsconcepten. Daimler ziet het als zijn verplichting om verantwoordelijkheid te nemen voor de samenleving en het milieu. Daimler verkoopt zijn modellen en services in nagenoeg alle landen wereldwijd en heeft fabrieken in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Afrika. Naast Mercedes-Benz, ‘s werelds meest waardevolle luxe automerk (bron: Interbrand-onderzoek, 20 oktober 2020), en Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me bestaat het merkenportfolio uit smart, EQ, Freightliner, Western Star, BharatBenz, FUSO, Setra & Thomas Built Buses alsmede de merken van Daimler Mobility: Mercedes-Benz Bank, Mercedes-Benz Financial Services en Daimler Truck Financial. De onderneming staat genoteerd aan de beurzen van Frankfurt en Stuttgart (tickersymbool DAI). In 2019 verkocht het concern 3,3 miljoen voertuigen en bood werkgelegenheid aan zo’n 298.700 werknemers. De omzet bedroeg € 172,7 miljard, de EBIT werd vastgesteld op € 4,3 miljard.

1886Ventures

1886Ventures – The next Technology Venture Group, heeft zich tot doel gesteld om nieuwe technologieën op het gebied van kunstmatige intelligentie, brandstofcellen, logistiek en toekomstige mobiliteit te gebruiken om nieuwe data-driven businessmodellen te ontwikkelen. 1886Ventures zet in op brancheoverkoepelende industriële samenwerking om bedrijven op te zetten en uit te bouwen, om daarmee nieuwe normen in toekomstige industrieën te creëren. De aandeelhouders van 1886Ventures zijn Daimler AG, GFT Technology SE en RB_Capital GmbH. 1886Ventures - we partner, we build, we grow.

Deloitte

Deloitte is een toonaangevende wereldwijde aanbieder van professionele dienstverlening op het gebied van accountancy, belastingadvies, consultancy, risk advisering en financiële advisering; juridische adviesdiensten in Duitsland worden geleverd door Deloitte Legal. Ons wereldwijde netwerk van aangesloten kantoren en gelieerde bedrijven in meer dan 150 landen (gezamenlijk de ‘Deloitte-organisatie’) bedient vier op de vijf Fortune Global 500® bedrijven. Lees op www.deloitte.com/de hoe de circa 330.000 medewerkers van Deloitte het verschil maken.

Deloitte verwijst naar Deloitte Touche Tohmatsu Limited (‘DTTL’), haar wereldwijde netwerk van aangesloten kantoren en gelieerde bedrijven (gezamenlijk de ‘Deloitte-organisatie’). DTTL (ook wel ‘Deloitte Global’ genoemd) en de hierbij aangesloten kantoren en gelieerde bedrijven zijn juridisch zelfstandige en onafhankelijke entiteiten, die elkaar niet kunnen verplichten of binden ten opzichte van derden. DTTL, elk bedrijf dat lid is van het DTTL-netwerk en gelieerde bedrijven, zijn alleen aansprakelijk voor hun eigen handelen en nalaten en niet voor die van anderen. DTTL levert zelf geen diensten aan klanten. Zie www.deloitte.com/de/UeberUns voor meer informatie.

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.