27
april
2018
|
11:30
Europe/Amsterdam

Daimler realiseert afzet- en omzetgroei in eerste kwartaal 2018

  • Concernafzet met 806.900 eenheden 7% hoger dan vorig jaar

  • Omzetstijging van 3% tot € 39,8 miljard, stijging gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten 8%

  • Concern-EBIT van € 3,3 miljard (Q1/2017: € 3,8 miljard) duidelijk lager dan vorig jaar, in verslagperiode vorig jaar positieve bijzondere bate van € 700 miljoen

  • Concernresultaat € 2,4 miljard (Q1/2017: € 2,7 miljard)

  • Free Cash Flow uit industriële activiteiten in de eerste drie maanden€ 1,8 miljard (Q1/2017: € 1,9 miljard)

  • Voor boekjaar 2018 lichte stijging van afzet, omzet en concern-EBIT verwacht

  • Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en Hoofd Mercedes Benz Cars: “We zetten onze winstgevende groeikoers duurzaam voort en hebben in het eerste kwartaal meer auto’s verkocht dan ooit tevoren. Daarop willen we voortbouwen.”

  • Bodo Uebber, in de raad van bestuur van Daimler AG verantwoordelijk voor Finance & Controlling en Daimler Financial Services: “We zijn het jaar goed begonnen en hebben verder geïnvesteerd in de toekomst. Met onze krachtige balans en onze goede resultaten scheppen we de voorwaarden voor een succesvolle toekomst van de onderneming en van de mobiliteit.”

Daimler AG (beursafkorting DAI) is het jaar 2018 goed begonnen en heeft opnieuw de afzet en de omzet vergroot. In de eerste drie maanden van 2018 heeft Daimler wereldwijd 806.900 personen- en bedrijfsauto’s verkocht en daarmee het niveau van het voorgaande jaar met 7% overtroffen. Alle divisies hebben bijgedragen tot de grootste concernafzet ooit in een eerste kwartaal. In het bijzonder Mercedes-Benz Cars realiseerde het succesvolste eerste kwartaal aller tijden (594.300 eenheden; +5%) en Daimler Trucks had een duidelijke toename van de verkopen met 21% tot 113.800 eenheden. De concernomzet bedroeg in het eerste kwartaal € 39,8 miljard en lag daarmee 3% hoger dan in het voorgaande jaar. Gecorrigeerd voor wisselkoersverschillen bedroeg de omzetstijging 8%.

Het Daimler-concern realiseerde in het eerste kwartaal van 2018 een EBIT (Earnings Before Income and Taxes) van € 3.335 miljoen, die daarmee duidelijk onder het niveau van het voorgaande jaar van € 3.771 miljoen lag. Het concernresultaat lag met € 2.354 miljoen duidelijk onder het resultaat van het corresponderende kwartaal in het voorgaande jaar van € 2.652 miljoen. Het aan de aandeelhouders van Daimler AG toe te rekenen concernresultaat bedroeg € 2.273 miljoen (2017: € 2.557 miljoen), dat leidde tot een afname van het resultaat per aandeel tot € 2,12 (2017: € 2,39).

De divisie Mercedes-Benz Cars slaagde erin, het resultaat van het voorgaande jaar licht te verbeteren. De stijging van het resultaat is vooral toe te schrijven aan de zeer positieve afzetontwikkeling van de S-Klasse en de SUV-modellen. Daimler Trucks realiseerde een EBIT op het niveau van het voorgaande jaar. Het kwartaal in het voorgaande jaar kende hierbij een positieve invloed van € 267 miljoen door de verkoop van onroerende goederen door Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation in Japan. Mercedes-Benz Vans en Daimler Buses realiseerden elk een EBIT dat duidelijk lager lag dan het niveau van het voorgaande jaar. Bij Daimler Financial Services leidde het toegenomen contractvolume tot een lichte stijging van het resultaat. Wisselkoerseffecten hadden per saldo een licht negatieve uitwerking op het operationeel resultaat. De herleiding van de divisieresultaten naar de concern-EBIT laat voor het eerste kwartaal van 2018 een negatief resultaat zien. Het positieve resultaat in het verslagkwartaal van het voorgaande jaar was vooral toe te schrijven aan de correctie van de at-equity-boekwaarde van de BAIC Motor Corporation Ltd. (BAIC Motor).

“We zetten onze winstgevende groeikoers duurzaam voort en hebben in het eerste kwartaal meer auto’s verkocht dan ooit tevoren. Daarop willen we voortbouwen en onze leidende positie in het premiumsegment verder verstevigen, want we hebben grootse plannen voor de toekomst”, zei Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en Hoofd Mercedes Benz Cars. “Met de vijf pijlers van onze strategie, CORE, CASE, CULTURE, COMPANY en CUSTOMER, zijn we uitstekend voorbereid op de transformatie van de branche en van de onderneming.” De vijf strategische terreinen omvatten de uitbreiding van de kernactiviteiten, het stimuleren van de CASE-thema’s, de verdere ontwikkeling van de ondernemingscultuur, het optimaliseren van de concernstructuur en vooral het focussen op de klant.

Free Cash Flow en liquiditeit

De Free Cash Flow uit de industriële activiteiten in het eerste kwartaal van 2018 bedroeg € 1,8 miljard (2017: € 1,9 miljard). Deze lichte daling was vooral te verklaren door de ontwikkeling van het working capital. De ontvangen dividenden van BBAC leidde in het eerste kwartaal van 2018 tot een toevoeging aan de liquide middelen van € 0,3 miljard, terwijl de verkoop van onroerende goederen in Japan invloed had op de verslagperiode in het voorgaande jaar.

Sinds 31 december 2017 nam de netto-liquiditeit van de industriële activiteiten met € 2,1 miljard toe tot € 18,7 miljard. De voornaamste oorzaak voor de stijging was de positieve Free Cash Flow.

“We zijn het jaar goed begonnen en hebben verder geïnvesteerd in de toekomst. Met onze krachtige balans en onze goede resultaten scheppen we de voorwaarden voor een succesvolle toekomst van de onderneming en van de mobiliteit”, zei Bodo Uebber, in de raad van bestuur van Daimler AG verantwoordelijk voor Finance & Controlling en Daimler Financial Services. “Met het ‘Projekt Zukunft’ streven we naar een nieuwe positionering van de onderneming teneinde de divisies nog flexibeler en daarmee concurrerender te maken. Met de geplande joint-venture met BMW willen we voor onze klanten een compleet ecosysteem voor mobiliteitsdiensten realiseren, dat individuele mobiliteit met een druk op de knop mogelijk maakt.”

Het Daimler-concern heeft zich in het verslagkwartaal van 2018 opnieuw tegen aantrekkelijke voorwaarden op de internationale geld- en kapitaalmarkten geherfinancierd. Van januari tot en met maart 2018 ontving Daimler uit de emissie van leningen liquide middelen ter grootte van € 4,7 miljard (2017: € 6,7 miljard). Vanwege de aflossing van leningen werd € 4,4 miljard (2017: € 4,8 miljard) onttrokken. Een wezenlijk deel van het emissievolume werd geplaatst in de vorm van zogeheten benchmark-leningen (leningen met een groot nominaal volume). In januari plaatste Daimler AG een zogeheten panda-lening met een volume van 3,0 miljard RMB in de Chinese kapitaalmarkt. Bovendien werden twee Asset-Backed Securities (ABS)-transacties in de Verenigde Staten doorgevoerd. Daarbij kon een herfinancieringsvolume van 2,3 miljard US-Dollar worden gegenereerd.

Medewerkers

Aan het eind van het eerste kwartaal van 2018 waren er bij het Daimler-concern wereldwijd 294.029 medewerkers actief (ultimo 2017: 289.321, Q1/2017: 285.810). Daarvan waren er 173.882 (ultimo 2017: 172.089) werkzaam in Duitsland, 24.426 (ultimo 2017: 23.513) in de Verenigde Staten. Bij de geconsolideerde dochterondernemingen in China waren eind maart 4.150 (ultimo 2017: 4.099) mensen werkzaam.

Boilerplate

Forward-looking statements: This document contains forward-looking statements that reflect our current views about future events. The words “anticipate,” “assume,” “believe,” “estimate,” “expect,” “intend,” “may,” ”can,” “could,” “plan,” “project,” “should” and similar expressions are used to identify forward-looking statements. These statements are subject to many risks and uncertainties, including an adverse development of global economic conditions, in particular a decline of demand in our most important markets; a deterioration of our refinancing possibilities on the credit and financial markets; events of force majeure including natural disasters, acts of terrorism, political unrest, armed conflicts, industrial accidents and their effects on our sales, purchasing, production or financial services activities; changes in currency exchange rates; a shift in consumer preferences towards smaller, lower-margin vehicles; a possible lack of acceptance of our products or services which limits our ability to achieve prices and adequately utilize our production capacities; price increases for fuel or raw materials; disruption of production due to shortages of materials, labor strikes or supplier insolvencies; a decline in resale prices of used vehicles; the effective implementation of cost-reduction and efficiency-optimization measures; the business outlook for companies in which we hold a significant equity interest; the successful implementation of strategic cooperations and joint ventures; changes in laws, regulations and government policies, particularly those relating to vehicle emissions, fuel economy and safety; the resolution of pending government investigations or of investigations requested by governments and the conclusion of pending or threatened future legal proceedings; and other risks and uncertainties, some of which we describe under the heading “Risk and Opportunity Report” in the current Annual Report. If any of these risks and uncertainties materializes or if the assumptions underlying any of our forward-looking statements prove to be incorrect, the actual results may be materially different from those we express or imply by such statements. We do not intend or assume any obligation to update these forward-looking statements since they are based solely on the circumstances at the date of publication.

Daimler at a Glance: Daimler AG is one of the world’s most successful automotive companies. With its divisions Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses and Daimler Financial Services, the Daimler Group is one of the biggest producers of premium cars and the world’s biggest manufacturer of commercial vehicles with a global reach. Daimler Financial Services provides financing, leasing, fleet management, insurance, financial investments, credit cards, and innovative mobility services. The company’s founders, Gottlieb Daimler and Carl Benz, made history with the invention of the automobile in the year 1886. As a pioneer of automotive engineering, it is a motivation and commitment of Daimler to shape safely and sustainably the future of mobility: The Group’s focus is on innovative and green technologies as well as on safe and superior automobiles that appeal and fascinate. Daimler consequently invests in the development of efficient drive trains with the long-term goal of locally emission-free driving: from hightech combustion engines about hybrid vehicles to electric drive trains powered by battery or fuel cell. Furthermore, the company follows a consistent path towards intelligent connectivity of its vehicles, autonomous driving and new mobility concepts. This is just one example of how Daimler willingly accepts the challenge of meeting its responsibility towards society and the environment. Daimler sells its vehicles and services in nearly all the countries of the world and has production facilities in Europe, North and South America, Asia, and Africa. Its current brand portfolio includes, in addition to the world’s most valuable premium automotive brand, Mercedes-Benz (Source: Interbrand-Study „The Anatomy of Growth“, 10/5/2016), as well as Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach and Mercedes me, the brands smart, EQ, Freightliner, Western Star, BharatBenz, FUSO, Setra and Thomas Built Buses, and Daimler Financial Services’ brands: Mercedes-Benz Bank, Mercedes-Benz Financial Services, Daimler Truck Financial, moovel, car2go and mytaxi. The company is listed on the stock exchanges of Frankfurt and Stuttgart (stock exchange symbol DAI). In 2017, the Group sold around 3.3 million vehicles and employed a workforce of more than 289,300 people. With application of IFRS 15 and IFRS 9 in financial year 2017, Group revenue would have amounted to €164.2 billion and Group EBIT would have amounted to €14.3 billion. Before application of IFRS 15 and 9, Group revenue in 2017 amounted to €164.3 billion and Group EBIT amounted to €14.7 billion, as previously reported.