Technologie,
23
mei
2017
|
12:51
Europe/Amsterdam

Daimler legt fundament voor een van de grootste en modernste accufabrieken ter wereld

Door het fundament te leggen voor een van de grootste en modernste accufabrieken ter wereld, zet Daimler AG een nieuwe standaard in de internationale auto-industrie, waarmee de volgende strategische stap wordt gezet in het elektro-offensief van het concern.

Het in het Duitse Kamenz gevestigde ACCUMOTIVE, een 100% dochteronderneming van Daimler, investeert een bedrag van circa 500 miljoen euro in de bouw van een tweede fabriek voor lithium-ion-accu’s. De ceremonie werd onder meer bijgewoond door de eregasten dr. Angela Merkel (bondskanselier) en Stanislaw Tillich (minister-president van de deelstaat Saksen), die samen met Dieter Zetsche (voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en hoofd van Mercedes-Benz Cars), Markus Schäfer (lid van de divisieraad van Mercedes-Benz Cars, Production and Supply Chain Management), Frank Deiss (hoofd Production Powertrain en locatiemanager van de Mercedes-Benz fabriek in Untertürkheim) en Frank Blome (managing director Deutsche Accumotive GmbH & Co. KG) de behuizing van een auto-accu als eerste steen legden.

“De auto-industrie staat aan de vooravond van een fundamentele transformatie en we beschouwen onszelf als stuwende kracht achter die verandering”, aldus Dieter Zetsche. “De accufabriek in Kamenz speelt een belangrijke rol in de implementatie van ons elektro-offensief. Tegen 2022 zullen we meer dan tien volledig elektrische personenwagenmodellen aanbieden. We blijven ook hard werken aan de hybridisering van ons modellengamma. Onder de merknaam EQ creëren we een holistisch ecosysteem voor e-mobiliteit.”

De investering van Daimler versterkt de positie van de regio als grote innovatiehub voor de Duitse auto-industrie en biedt medewerkers goede toekomstperspectieven in een toekomstgerichte sector. De bondskanselier en de minister-president van Saksen kregen een goede indruk van de fabriek aan de hand van een rondleiding door twee productiemedewerkers.

Daimler investeert in totaal een bedrag van circa 1 miljard euro in de nieuwe fabriek, die zich op circa 50 kilometer afstand van Dresden bevindt. De productie zal naar verwachting halverwege 2018 van start gaan. Het perceel is circa 20 hectare groot en bevindt zich in de directe omgeving van de bestaande accufabriek. Met de nieuwe fabriek wordt de oppervlakte van de productie- en logistieklocatie in Kamenz verviervoudigd naar circa 80.000 vierkante meter. In de komende jaren zal ACCUMOTIVE het aantal medewerkers op de locatie gestaag verhogen. Tegen het eind van het decennium zullen er bij ACCUMOTIVE meer dan 1.000 mensen werken, wat meer dan twee keer zoveel is als nu het geval is.

De accufabriek is een CO2-neutrale fabriek met een energiebalans van nul: Daimler heeft voor een geïntegreerde aanpak gekozen met betrekking tot elektromobiliteit, waarbij reeds in het productiestadium wordt gestreefd naar maximale duurzaamheid. Op de productielocaties zorgen een warmtekrachtcentrale en een fotovoltaïsche fabriek samen met stationaire accu-opslagunits voor de energievoorziening. Met state-of-the-art voorzieningen en technologieën zal de nieuwe accufabriek ook nieuwe standaards zetten met betrekking tot Industry 4.0.

Elektro-offensief bij Mercedes-Benz Cars

Met de Concept EQ presenteert Mercedes-Benz Cars een nieuwe generatie elektroauto’s. Mercedes-Benz Cars wil voor 2025 meer dan tien elektromodellen lanceren in alle segmenten, van smart tot grote SUV’s. In de komende jaren zal een bedrag van 10 miljard euro worden geïnvesteerd in de uitbreiding van het aanbod van elektromodellen. De nieuwe elektromodellen zullen worden geproduceerd in het wereldwijde, bijzonder flexibele en efficiënte productienetwerk van Mercedes-Benz Cars op vier continenten. De eerste productiemodellen uit de EQ-reeks zullen tegen het eind van het decennium van de band rollen in de Mercedes-Benz fabriek in Bremen. Daarnaast zullen er EQ-modellen voor het topsegment geproduceerd worden in de fabriek te Sindelfingen. De onderneming gaat ervan uit dat het aandeel van elektroauto’s in de totale verkopen van Mercedes-Benz tot 2025 tussen de 15 en 25% zal liggen. Naast aandrijfaccu’s voor hybride- en elektroauto’s produceert ACCUMOTIVE ook accu’s voor Mercedes-Benz energieopslagunits en voor 48V-systemen. Het innovatieve 48V-boordnet maakt zijn debuut in de nieuwe generatie S-Klasse en zal in een later stadium ook worden toegepast in andere modelseries.

Kamenz gaat accu’s leveren voor bestelwagens

Daimlers bestelwagendivisie werkt eveneens op consistente wijze aan de elektrificatie van het modellengamma. Na de Vito E-CELL uit 2011 neemt Mercedes-Benz Vans begin volgend jaar een reeks elektrisch aangedreven bestelwagens in productie. Zowel de Vito als de Sprinter zullen worden voorzien van accu’s uit Kamenz. Daimler Trucks start nog dit jaar met de Fuso eCanter, die in een kleine serie gebouwd gaat worden. Dit is de derde generatie van de eerste volledig elektrisch aangedreven lichte truck ter wereld. Fuso maakt eveneens gebruik van de accu’s uit Kamenz voor de eCanter. Afhankelijk van de uitvoering, belading en inzet heeft de 7,5 tons truck een actieradius van meer dan 100 km. De Fuso eCanter wordt in beperkte oplage geleverd vanaf 2017. De eerste 150 exemplaren gaan naar klanten in Japan, Europa en de VS. Mercedes-Benz Trucks begint ook met klantentests met de Urban eTruck, de eerste volledig elektrisch aangedreven zware truck ter wereld. Daimler Buses start volgend jaar met de serieproductie van een volledig elektrisch aangedreven Mercedes-Benz stadsbus. Er wordt reeds op de openbare weg getest met prototypen.

Over CASE

CASE – deze letters staan voor de toekomst van Mercedes-Benz Cars. Ze staan eveneens voor de strategische pijlers connectiviteit (Connected), autonoom rijden (Autonomous), flexibel gebruik (Shared & Services) en elektrische aandrijflijnen (Electric), die op slimme wijze met elkaar zullen worden verbonden. Vandaag de dag speelt Mercedes-Benz Cars al een voortrekkersrol op al deze vier gebieden. Alle initiatieven op het gebied van connectiviteit zijn gericht op het digitale merk Mercedes me, dat klanten toegang geeft tot een omvangrijke en gepersonaliseerde reeks services via een app, een website en rechtstreeks in de auto. Ook op het gebied van autonoom rijden loopt Mercedes Benz al jaren voorop. Zo maken de engineers van Mercedes-Benz bijvoorbeeld gebruik van zogenoemde sensorfusie. De data van verschillende sensoren, zoals camera’s, ultrasoonsensoren en radar, wordt op slimme wijze gecombineerd en geanalyseerd. Met car2go is de uitvinder van de auto ook een pionier als het gaat om autodelen. Met circa 2 miljoen gebruikers is het bedrijf tegenwoordig de grootste aanbieder van flexibele carsharing. Wat de elektrificatie van aandrijflijnen betreft, streeft Mercedes Benz naar een integrale aanpak. Onder de merknaam EQ wordt een ecosysteem ontwikkeld dat niet alleen de auto zelf omvat, maar ook een omvangrijk product- en dienstenaanbod met betrekking tot elektromobiliteit. Dit loopt uiteen van slimme diensten met betrekking tot energieopslagunits voor particulieren en zakelijke gebruikers en laadtechnologie waarmee bijvoorbeeld inductief kan worden geladen tot duurzame recycling. Om ervoor te zorgen dat alle vier de pijlers optimaal tot hun recht komen, worden alle activiteiten ondergebracht in een onafhankelijke unit.

Over ACCUMOTIVE

Deutsche Accumotive GmbH & Co. KG, opgericht in 2009, is een 100% dochteronderneming van Daimler AG. Het bedrijf ontwikkelt en produceert zeer complexe aandrijfaccu’s voor hybride- en elektroauto’s op basis van lithium-ion technologie voor de merken Mercedes-Benz en smart. De specialisten uit Saksen zijn tevens verantwoordelijk voor de productie van de energieopslagunits van Mercedes-Benz Energy GmbH. Het hoofdkantoor van ACCUMOTIVE staat in Nabern in de buurt van Stuttgart, waar ook de R&D-activiteiten worden uitgevoerd. De productie vindt plaats in Kamenz. Er zijn circa 500 mensen werkzaam bij de dochteronderneming van Daimler. ACCUMOTIVE werkt nauw samen met Mercedes-Benz Energy GmbH in Kamenz, dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en wereldwijde verkoop van Mercedes-Benz energieopslagunits voor particuliere en industriële toepassingen.