14
december
2018
|
11:37
Europe/Amsterdam

Daimler koopt voor 20 miljard euro aan accucellen

Daimler zet een belangrijke stap voorwaarts in haar CASE-bedrijfsstrategie (Connectivity, Autonomous, Shared & Services en Electric). “Ons elektro-offensief begint duidelijk vorm te krijgen”, aldus Dr. Dieter Zetsche, bestuursvoorzitter Daimler AG en Hoofd Mercedes-Benz Cars. “We hebben miljarden euro’s gestoken in de ontwikkeling van een elektrische vloot en de uitbreiding van ons wereldwijde accunetwerk. Nu zetten we de volgende stap met de aankoop van accucellen ter waarde van meer dan 20 miljard euro. In 2022 zullen we bij Mercedes-Benz Cars in totaal 130 geëlektrificeerde modellen hebben. Bovendien introduceren we ook elektrische bestelwagens, bussen en trucks.”

Daimler investeert 10 miljard euro in de uitbreiding van de elektrische Mercedes-Benz Cars-vloot en nog eens 1 miljard euro in de wereldwijde accuproductie. “Door de aankoop van een groot aantal accucellen zijn we tot 2030 verzekerd van levering. We hebben daarmee een mijlpaal bereikt in de elektrificatie van onze toekomstige elektrische voertuigen onder het product- en technologiemerk EQ”, aldus Wilko Stark, sinds oktober 2018 bij Mercedes-Benz Cars verantwoordelijk voor Inkoop en Leverancierskwaliteit. De leveranciers produceren al accucellen in Azië en Europa en zullen blijven uitbreiden in Europa, alsmede in de VS.

Het accuproductienetwerk van Mercedes-Benz Cars
Het wereldwijde accuproductienetwerk van Daimler is geïntegreerd in het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz Cars en zal in de toekomst bestaan uit acht fabrieken op drie continenten. In het Duitse Kamenz zijn twee fabrieken neergezet. De eerste daarvan is al begonnen met serieproductie. De tweede start begin 2019. Twee andere fabrieken worden in Stuttgart-Untertürkheim gebouwd en er komen ook productiefaciliteiten in Sindelfingen, Beijing (China), Bangkok (Thailand) en Tuscaloosa (VS). De lokale accuproductie is een belangrijke succesfactor in het elektro-offensief van Mercedes-Benz Cars en stelt de fabrikant in staat om op een flexibele en efficiënte manier aan de wereldwijde vraag te voldoen. Cruciaal is ook dat Daimler zijn R&D op het gebied van accutechnologie uitbreidt. Niet alleen om de huidige generatie lithium-ion-accu’s te optimaliseren, maar ook om aangekochte accucellen verder te ontwikkelen en onderzoek te doen naar de volgende generatie zogeheten post-lithium-ion-systemen.

Mercedes-Benz Cars’ elektro-offensief
Tegen 2022 zal het hele Mercedes-Benz portfolio geëlektrificeerd zijn. In totaal zal het gaan om ruim 130 varianten: auto’s met 48V-systeem, modellen met EQ boost, plug-in hybrids en meer dan tien volledig elektrische auto’s met accu’s of brandstofcellen. In 2025 zullen EV’s 15 tot 25 procent van de totale verkoop uitmaken, afhankelijk van de klantvoorkeur en de ontwikkeling van de openbare oplaadinfrastructuur.

Elektrificatie Daimler-bedrijfsvoertuigen
Daimler heeft al sinds 2010 ervaring met elektrische trucks en is vorig jaar gestart met de serieproductie van de eerste volledig elektrische lichte truck: de Fuso eCanter. In september 2018 heeft Mercedes-Benz Trucks de eerste van in totaal tien eActros-trucks voor een praktijktest aan een klant overgedragen. De serieproductie in het bussegment begon herfst 2018 en recent werd de eerste Mercedes-Benz eCitaro aan Hamburger Hochbahn AG overhandigd. Mercedes-Benz Vans ten slotte, is bezig met de elektrificatie van zijn volledige vloot. Dat begon in november 2018 met de eVito, die in de tweede helft van 2019 wordt gevolgd door de eSprinter. Mercedes-Benz Vans werkt nauw samen met onder andere Hermes en Amazon Logistics. Hermes Duitsland krijgt binnenkort 1500 elektrische bestelwagens en de bijbehorende laadinfrastructuur. Amazon Logistics neemt ruim 100 eVito’s in gebruik in Bochum en Düsseldorf.

Duurzame winning van grondstoffen
Duurzaamheid is een van de belangrijkste onderdelen van Daimlers bedrijfsstrategie. Het concern heeft daarom een systematische aanpak ontwikkeld op het gebied van mensenrechten – het Human Rights Respect System – en besteedt veel aandacht aan de duurzame winning van grondstoffen. Een aantal jaren geleden al heeft Daimler de Supplier Sustainability Standards in het leven geroepen voor alle leveranciers van Mercedes-Benz. Ongeveer 700 kwaliteitsengineers voeren audits uit. Waar nodig worden ze bijgestaan door mensenrechtenexperts. Van leveranciers wordt verwacht dat ze open zijn over hun volledige productieketen. Ze moeten voldoen aan bepaalde eisen op het gebied van werkomstandigheden en mensenrechten en zijn verantwoordelijk voor de naleving ervan, ook bij hun eigen leveranciers. Daimler ondersteunt ze daarin met interdisciplinaire teams.