02
februari
2022
|
10:42
Europe/Amsterdam

Daimler gaat een nieuw tijdperk in als Mercedes-Benz Group

Samenvatting

·     Nieuwe naam Mercedes-Benz Group AG markeert de voltooiing van de heroriëntatie

·     Volledige focus op personen- en bestelwagens in het luxe- en premiumsegment

·     Leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware als doel

Daimler AG heet per 1 februari 2022 Mercedes-Benz Group AG. Na de succesvolle beursgang van Daimler Truck onderstreept het concern met de reeds aangekondigde naamsverandering zijn focus op de automotive business. Het wereldberoemde merk Mercedes-Benz werd in 1926 opgericht in het kader van de fusie van de dochterondernemingen van Carl Benz en Gottlieb Daimler met als doel een revolutie teweeg te brengen in de autoproductie. De twee pioniers hadden hun baanbrekende uitvindingen al in 1886 onafhankelijk van elkaar gepresenteerd en daarmee het begin van het automobieltijdperk ingeluid. Als onderdeel van de naamsverandering van Daimler AG in Mercedes-Benz Group AG verandert ook het beurssymbool van de onderneming van »DAI« in »MBG«. Voor de aandeelhouders verandert er verder niets. De aandelen van Mercedes-Benz Group AG blijven genoteerd op de Duitse aandelenindex DAX.

Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG: “De naamsverandering in Mercedes-Benz Group AG onderstreept onze nieuwe strategische focus. Hiermee willen we zichtbaar maken wat de kern van onze onderneming is: het bouwen van de meest gewilde auto's ter wereld. We willen het erfgoed van onze oprichters voortzetten door een leidende positie in elektromobiliteit en voertuigsoftware na te streven.”

Parallel aan de naamswijziging van Daimler AG wordt ook Daimler Mobility AG herbenoemd. Onder de nieuwe naam Mercedes-Benz Mobility AG biedt de onderneming mobiliteitsservices aan voor personen- en bestelwagens op het gebied van financiering, lease en verzekering. Bovendien stelt de financiële en mobiliteitsdivisie Mercedes-Benz klanten in staat om hun voertuigen flexibel te gebruiken via huur- en abonnementsmodellen, wagenparkbeheer en digitale services rondom laden en betalen.

Met de naamswijziging van Daimler voltooit de onderneming de historische heroriëntatie die vorig jaar begon en met een overweldigende meerderheid door de aandeelhouders werd goedgekeurd. Op 10 december 2021 werd Daimler Truck Holding AG als onafhankelijke onderneming gelanceerd op de beurs van Frankfurt. De nieuwe Mercedes-Benz Group concentreert zich dus volledig op personenwagens van de merken Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, en op bestelwagens. Als fabrikant van het meest waardevolle luxe automerk ter wereld kan het concern zijn economisch potentieel in de toekomst volledig ontwikkelen en de concurrentiepositie verder vergroten. Na de heroriëntatie van het oorspronkelijke Daimler-concern heeft het Mercedes-Benz concern nog steeds een minderheidsbelang van 35% in Daimler Truck Holding AG, waarvan ongeveer 5% in pensioenactiva.

Boilerplate

Mercedes-Benz Group in één oogopslag

Mercedes-Benz Group AG is een van 's werelds meest succesvolle automobielondernemingen. Met Mercedes-Benz AG behoort de autofabrikant tot de grootste aanbieders van premium en luxe personen- en bestelwagens. Mercedes-Benz Mobility AG biedt financiering, lease, auto-abonnementen en autoverhuur, wagenparkbeheer, digitale services rondom laden en betalen, verzekeringsbemiddeling en innovatieve mobiliteitsservices. De oprichters Gottlieb Daimler en Carl Benz schreven geschiedenis met de uitvinding van de auto in 1886. Als pionier in de autobouw is het voor Mercedes-Benz zowel een motivatie als een verplichting om de toekomst van mobiliteit veilig en duurzaam vorm te geven. De focus van de onderneming ligt op innovatieve en groene technologieën en op veilige en hoogwaardige voertuigen die fascineren en inspireren. Mercedes-Benz investeert consequent in de ontwikkeling van efficiënte aandrijvingen en zet koers naar een volledig elektrische toekomst: het merk streeft ernaar volledig elektrisch te worden, daar waar de marktomstandigheden dit toelaten. Met dit strategische doel van ‘Electric first’ naar ‘Electric only’ versnelt Mercedes-Benz de transformatie naar een emissievrije en softwaregestuurde toekomst. Daarnaast versnelt de onderneming de intelligente connectiviteit van zijn voertuigen, autonoom rijden en nieuwe mobiliteitsconcepten, want Mercedes-Benz beschouwt het als zijn ambitie en verplichting om zijn verantwoordelijkheid jegens de samenleving en het milieu na te komen. Mercedes-Benz verkoopt voertuigen en services in bijna elk land ter wereld en heeft fabrieken in Europa, Noord- en Latijns-Amerika, Azië en Afrika. Tot het merkenportfolio behoren naast Mercedes-Benz, ‘s werelds meest waardevolle luxe automerk (bron: Interbrand studie van 20 oktober 2021), Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ en Mercedes me ook de merken van Mercedes-Benz Mobility: Mercedes-Benz Bank, Mercedes-Benz Financial Services en Athlon. De onderneming is genoteerd aan de beurzen van Frankfurt en Stuttgart (beursafkorting MBG). In 2020 verkocht het concern met in totaal circa 288.500 medewerkers 2,8 miljoen voertuigen. De omzet bedroeg € 154,3 miljard en de EBIT € 6,6 miljard.

Forward-looking statements:

This document contains forward-looking statements that reflect our current views about future events. The words “anticipate,” “assume,” “believe,” “estimate,” “expect,” “intend,” “may,” ”can,” “could,” “plan,” “project,” “should” and similar expressions are used to identify forward-looking statements. These statements are subject to many risks and uncertainties, including an adverse development of global economic conditions, in particular a decline of demand in our most important markets; a deterioration of our refinancing possibilities on the credit and financial markets; events of force majeure including natural disasters, pandemics, acts of terrorism, political unrest, armed conflicts, industrial accidents and their effects on our sales, purchasing, production or financial services activities; changes in currency exchange rates, customs and foreign trade provisions; a shift in consumer preferences towards smaller, lower-margin vehicles; a possible lack of acceptance of our products or services which limits our ability to achieve prices and adequately utilize our production capacities; price increases for fuel or raw materials; disruption of production due to shortages of materials, labour strikes or supplier insolvencies; a decline in resale prices of used vehicles; the effective implementation of cost-reduction and efficiency-optimization measures; the business outlook for companies in which we hold a significant equity interest; the successful implementation of strategic cooperations and joint ventures; changes in laws, regulations and government policies, particularly those relating to vehicle emissions, fuel economy and safety; the resolution of pending governmental investigations or of investigations requested by governments and the outcome of pending or threatened future legal proceedings; and other risks and uncertainties, some of which are described under the heading “Risk and Opportunity Report” in the current Annual Report or in the current Interim Report. If any of these risks and uncertainties materializes or if the assumptions underlying any of our forward-looking statements prove to be incorrect, the actual results may be materially different from those we express or imply by such statements. We do not intend or assume any obligation to update these forward-looking statements since they are based solely on the circumstances at the date of publication.