28
augustus
2009
|
02:00
Europe/Amsterdam

Daimler FleetBoard sluit belangrijke telematicadeal met supermarktgigant Tesco

Daimler FleetBoard heeft met het Britse supermarktconcern Tesco een belangrijke telematicadeal gesloten, waarmee een bedrag van £ 2,2 miljoen is gemoeid. De overeenkomst geldt in Groot-Brittannië als één van de meest baanbrekende deals die ooit met een commerciële provider van voertuigtelematica tot stand is gekomen.

Na afloop van een testfase van een half jaar, die resulteerde in een drastische verlaging van het brandstofverbruik, is Tesco nu begonnen met de installatie van FleetBoard systemen in zijn gehele distributievloot van 1.800 trucks. De supermarktgigant verwacht zijn jaarlijkse CO2-uitstoot met een overweldigende hoeveelheid van 10.000 ton terug te dringen en daarbij bovendien jaarlijks zo'n £ 5 miljoen te besparen op brandstofkosten.

Tesco hoopte, de brandstofkosten met minstens vier procent te kunnen verlagen, maar met behulp van FleetBoard voertuigmanagement kon zelfs een gemiddelde besparing van 7,2 procent worden gerealiseerd.

De tests werden verleden jaar uitgevoerd met 25 Mercedes-Benz Axor trekkers.

Alex Laffey van Tesco Transport bevestigt: "Tesco wil zijn CO2-uitstoot in al zijn bedrijfsonderdelen verlagen en is voor zijn inspanningen om dit te bereiken onlangs onderscheiden met de Carbon Trust Standard voor de meest groene supermarktketen in Groot-Brittannië. De verdere besparingen die we met behulp van FleetBoard verwachten te bereiken, zullen een belangrijke bijdrage leveren aan het behalen van deze doelstelling. Het systeem is goed ontvangen door de chauffeurs en zij ondersteunen het project van harte. Ik ben ervan overtuigd dat deze ervaring ook op nationaal niveau weerklank zal vinden."

Daimler FleetBoard biedt een breed programma van telematica-ondersteunde internetservices voor voertuigmanagement. Mercedes-Benz trucks kunnen af-fabriek van de hardware worden voorzien, maar in alle moderne bedrijfswagenmodellen behoort inbouw achteraf eveneens tot de mogelijkheden. De Mercedessen vormen de ruggegraat van de vloot die ervoor zorgt dat de schappen van 2.282 vestigingen van Tesco in het Verenigd Koninkrijk gevuld blijven. De FleetBoard hardware van Mercedes-Benz is ook ingebouwd in de DAF’s die in Schotland worden ingezet.

FleetBoard analyseert rijprestaties op basis van een reeks van criteria en belangrijke punten die voor verbetering vatbaar zijn, zoals te hoge toerentallen, hard remmen, lang stationair draaien en de algemene rijstijl.

Gedurende de eerste vier testweken gingen de de chauffeurs van Tesco de weg op zonder dat ze instructies en feedback hadden gekregen. Hun gemiddelde score kwam aan het eind van de maand uit op 73 van 100 punten.

"Deze eerste resultaten bevestigden dat de rijprestaties van onze chauffeurs al op een goed niveau lagen, maar er was duidelijk nog ruimte voor verbetering", aldus Mary McKenna, projectmanager van Tesco.

Vervolgens werd een instructiebijeenkomst gehouden voor 50 chauffeurs waarbij zij werden geïnformeerd over defensieve rijtechnieken. Daarnaast werden de mogelijkheden van het FleetBoard systeem toegelicht en ze krijgen nu wekelijks een overzicht van hun rijprestaties.

"De resultaten waren werkelijk indukwekkend", zegt Mary McKenna. "Aan het eind van de test was de gemiddelde score gestegen tot 93 punten, een verbetering die zich vertaalde in een significante verlaging van het brandstofverbruik."

"Je moet dergelijke resultaten gezien hebben om een goed beeld te kunnen krijgen van het potentieel van de FleetBoard technologie", vervolgt McKenna. "Binnenkort stoten we veel minder CO2 uit, terwijl het systeem zich als gevolg van de brandstofbesparing naar verwachting in minder dan zes maanden gaat terugbetalen."

"De chauffeurs zijn razend enthousiast over het FleetBoard systeem en onbewust komt onderling het competitiegevoel naar boven om zo goed mogelijk te scoren. Ze hebben zelfs een competitieranglijst opgesteld. "