26
januari
2011
|
01:00
Europe/Amsterdam

Daimler en Toray starten joint-venture voor productie en verkoop van auto-onderdelen op basis van koolstofvezel

  • Serieproductie en toepassing van hoogwaardige lichtgewicht onderdelen leidt tot aanmerkelijk lager verbruik en  CO2-uitstoot

  • Nieuwe productie- en procestechnologieën maken fabricage in grote aantallen mogelijk

Toray Industries, Inc., gevestigd in Tokio, en de Duitse premium-automobielfabrikant Daimler AG, gevestigd in Stuttgart, hebben de oprichting van een joint-venture aangekondigd voor de productie en verkoop van auto-onderdelen die zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststoffen. De nieuwe onderneming, waarvan de naam nog niet vaststaat, zal worden gevestigd in Esslingen in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. Het kapitaal van de joint-venture bedraagt 825.000 Euro.

In het kader van de ontwikkelingsovereenkomst, die vorig jaar maart werd gesloten, werkt Toray aan de ontwikkeling van optimale basismaterialen voor het vervaardigen van koolstofvezels en nieuwe vormgevingsprocessen. Daimler is verantwoordelijk voor de uitvoering van de componenten, de ontwikkeling van technologieën om deze onderdelen in de auto als geheel in te bouwen en de procesautomatisering.

Door de bundeling van kennis en krachten aan beide zijden zijn de twee ondernemingen erin geslaagd, een zeer doelmatige procestechnologie voor de massaproductie van met koolstofvezel versterkste kunststoffen te ontwikkelen. Hierdoor neemt de ontwerpfase duidelijk minder tijd in beslag.

De beide partners zijn van plan, in 2012 met de serieproductie van CFRP-componenten met een kortstondig harsinspuitingsproces (short cycle resin transfer molding, RTM) te beginnen. Daarbij gaat het om een nieuwe manier van vormgeving voor kunststoffen, die Toray voor Mercedes-Benz personenauto’s heeft ontwikkeld.

Voor Toray, de grootste fabrikant van koolstofvezels in de wereld, heeft de uitbreiding van de activiteiten op het gebied van met koolstofvezels versterkte onderdelen ook in de autobranche de hoogste prioriteit. In juni 2008 richtte de onderneming het Automotive Center (AMC) als overkoepelende ontwikkelingsbasis voor toepassingen in de autobranche op. In april 2009 volgde de start van het Advanced Composite Center (ACC) als centraal orgaan voor de ontwikkeling van technologieën en toepassingen voor met koolstofvezels versterkte kunststoffen. Deze centra fungeren als het hart van het A&A Center (Automotive & Aicraft) in Nagoay.

Voor Daimler vormt gewichtsbesparing een belangrijk onderdeel van de strategie die moet leiden naar duurzame mobiliteit. Het concern heeft zich ten doel gesteld, het carrosseriegewicht bij alle modellen ten opzichte van de voorgangers in belangrijke mate te verminderen. De gewichtsbesparing kan hierbij oplopen tot tien procent. Dit leidt tot een lager brandstofverbruik en minder uitstoot. Om dit doel te bereiken streeft Daimler naar de ontwikkeling van nieuwe technologieën, die erop zijn gericht, het juiste materiaal op de juiste plaats toe te passen. De verwerking van met koolstofvezel versterkte kunststoffen in carrosserieën maakt deel uit van deze strategie.

Toepassing van koolstofvezel zou in de toekomst een belangrijke manier kunnen zijn, om aanzienlijke gewichtsbesparing bij carrosserieën te realiseren. Deze gemeenschappelijke ontwikkeling van Toray en Daimler kan in de toekomst ook toename van gewicht door extra veiligheids- of comfortfuncties en alternatieve aandrijfsystemen voor een deel compenseren. Bovendien dragen met koolstofvezel versterkte kunststoffen ook bij tot een grotere stijfheid van de carrosserie, waardoor de stabiliteit van het passagierscompartiment verder wordt vergroot. Daarvan profiteren de inzittenden bij een ongeval, maar tevens zorgt dit voor meer comfort en draagt ook op deze wijze bij aan de kernwaarden van Mercedes-Benz.

De beide ondernemingen streven ernaar, hun gezamenlijke activiteiten in de ontwikkeling verder te stimuleren, zodat er een technologie voor de serieproductie ontstaat, die ook op het gebied van kosten aantrekkelijk is. De joint-venture zal de onderdelen produceren en verkopen en op deze manier de toepassing van koolstofvezel-composietmaterialen in de autobranche verder bevorderen. Daarbij wordt nadrukkelijk ook gekeken over de grenzen van de segmenten waarin koolstofvezel nu al wordt toegepast, bijvoorbeeld bij sportwagens.