17
september
2015
|
02:00
Europe/Amsterdam

Daimler en Renault-Nissan verstevigen samenwerking in 2015

  • Het oorspronkelijke productportfolio is met 13 projecten op drie continenten meer dan verviervoudigd

  • Mijlpalen in 2015 zijn de start van de bouw van de gemeenschappelijke montagefabriek in Mexico en de uitbreiding van de samenwerking bij het ontwikkelen van pick-ups

  • Productie van de Infiniti Q30 begint nog dit jaar; het model wordt op de IAA in Frankfurt tentoongesteld

  • E-modellen van de nieuwe smart fortwo en forfour worden uitgerust met elektromotoren van Renault

De samenwerking van Renault-Nissan en Daimler AG komt in het zesde jaar in een nog hogere versnelling, zo verklaarden de concernchefs van beide ondernemingen tijdens de jaarlijkse persconferentie op de IAA in Frankfurt.

Carlos Ghosn, voorzitter en CEO van de Renault-Nissan alliantie omschreef de samenwerking als 'één van de meest productieve in de auto-industrie'. "De verkorte marktintroductietijd voor nieuwe auto's is duidelijk een strategisch voordeel voor beide partners", aldus Ghosn. "Wij verheugen ons op een constante uitbreiding van de samenwerking met in de toekomst nog meer gezamenlijke projecten."

Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en directeur Mercedes-Benz Cars, bevestigde de uitspraken van Ghosn. "Sinds het begin van de samenwerking in 2010 bieden onze gemeenschappelijke projecten wereldwijd voordelen voor onze klanten", zei Zetsche. "Dit jaar hebben wij de samenwerking verder verstevigd en twee compleet nieuwe projecten bekendgemaakt. Wij werken samen wanneer het voor beide kanten lonend is. En zo willen wij ook voortgaan."

De belangrijkste mijlpalen in 2015 tot nu toe:

  • Start van de bouw van een gezamenlijke montagefabriek in het Mexicaanse Aguascalientes: onlangs werd de eerste paal geslagen voor de fabriek in Aguascalientes, waar vanaf 2017 door Nissan en Daimler de volgende generatie van de premium compacte auto voor Infiniti en vanaf 2018 voor Mercedes-Benz geproduceerd wordt. In deze fabriek, waarmee een investering van 1 miljard USD is gemoeid, zullen vanaf 2020 naar verwachting meer dan 230.000 auto's van de band rollen. De gemeenschappelijke montagefabriek bevindt zich dichtbij de reeds bestaande Nissan-fabriek in Aguascalientes.

  • Ontwikkeling van een 1-tons pick-up voor Mercedes-Benz: Daimler en Nissan hebben dit jaar al de ontwikkeling van de eerste Mercedes-Benz pick-up aangekondigd. De nieuwe pick-up is deels gebaseerd op de gloednieuwe Nissan NP300, maar door Daimler geconstrueerd en geconcipieerd om te voldoen aan de speciale wensen en eisen van zijn klanten in Europa, Australië, Zuid-Afrika en Latijns-Amerika. De pick-up wordt naast de Nissan NP300 en een 1-tons pick-up van Renault door Nissan gebouwd in de Renault-fabriek in het Argentijnse Cordoba. Een andere productielocatie voor deze drie modellen wordt de Nissan-fabriek in Barcelona. De productie van de Mercedes-Benz pick-up in beide fabrieken zal nog vóór het einde van dit decennium van start gaan.

  • Marktintroductie van de Infiniti Q30: deze dynamische compacte auto uit de luxe klasse is deels gebaseerd op de compacte auto's van Daimler, maar is door Infiniti volledig geconstrueerd en geconcipieerd om aan de specifieke verwachtingen van zijn klanten te voldoen. De auto debuteerde op de IAA in Frankfurt. De productie in de Nissan-fabriek in Sunderland (Groot-Brittannië) begint nog dit jaar.

  • E-versies van de nieuwe smart fortwo en forfour: deze fonkelnieuwe stadsauto's zijn al sinds een klein jaar op de markt. Ze waren samen met de Renault Twingo de eerste auto's die op een gemeenschappelijk platform van Daimler en Renault-Nissan werden gebouwd. De modellen werden alledrie uiterst positief door de klanten ontvangen. Zoals door beide concernchefs werd aangekondigd, is de verkoopstart van de e-versies van de smart fortwo en de smart forfour tegen het einde van 2016. Beide auto's worden door dezelfde elektromotor aangedreven die ook wordt toegepast in de Renault ZOE en in de Renault-fabriek in het Franse Cléon worden geproduceerd. De accu van de nieuwe smart electric drive is afkomstig van Daimler-dochter 'Deutsche ACCUmotive' in Kamenz.

Bij het sluiten van de overeenkomst tussen Daimler en Renault-Nissan in april 2010 bleef de samenwerking in eerste instantie beperkt tot drie projecten met de focus op Europa. Sindsdien is het gemeenschappelijke portfolio van de partners verviervoudigd naar momenteel 13 projecten in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika.