03
maart
2008
|
01:00
Europe/Amsterdam

Daimler bereikt doorbraak in batterijtechniek

 

·    Eerste gepatenteerde toepassing van lithium-ion-accu in serieproductieauto

·    Vanaf 2009 beschikbaar in Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID

Stuttgart – Daimler AG heeft een cruciale doorbraak in batterijtechniek bereikt. Het is de eerste autofabrikant ter wereld die erin is geslaagd om lithium-ion-technologie, voornamelijk toegepast in consumentenelektronica, aan te passen aan de hoge eisen die in de auto-industrie gelden. De nieuwe accu zal vanaf begin volgend jaar worden gebruikt in het serieproductiemodel S 400 BlueHYBRID.

Dr. Thomas Weber, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Research & Development van Mercedes-Benz: “Deze baanbrekende technologie is beslissend voor de toekomst van de auto-industrie en de kroon op onze intensieve research, waarmee we al in 1992 begonnen.”

De lithium-ion-accu wordt geïntegreerd in het klimaatregelingssysteem van de auto, hetgeen een optimale werktemperatuur van 15 tot 35 graden Celsius garandeert. Dit verlengt de levensduur van de accu en biedt maximale prestaties.

De belangrijkste voordelen van de lithium-ion-accu zijn de compacte afmetingen en de betere prestaties ten opzichte van conventionele nikkel-metaalhydride-accu’s. De gewicht/vermogensverhouding is 1.900 Watt per liter. Bovendien onderscheidt de accu zich door zijn hoge efficiency, lange levensduur en grote betrouwbaarheid, zelfs bij zeer lage temperaturen. Het hoge veiligheidsniveau is gelijk aan dat van hedendaagse autoaccu’s.

Lithium-ion-accu’s zijn uitermate geschikt voor gebruik in hybride voertuigen en dragen bij aan het terugdringen van het brandstofverbruik en daarmee de CO2-emissie. Daimler onderzoekt in hoeverre de techniek ook toepasbaar is in voertuigen die elektrisch of door een brandstofcel worden aangedreven.

S 400 BlueHYBRID – ‘s werelds zuinigste luxesedan

De S 400 BlueHYBRID verbruikt slechts 7,9 liter benzine per 100 km. Dit resulteert in een CO2-emissie van slechts 190 gram per kilometer, een zeer lage waarde in dit segment. Hierdoor kan de S 400 BlueHYBRID ‘s werelds zuinigste luxesedan genoemd worden en staat hij op eenzame hoogte ten opzichte van welke concurrerende benzine-, diesel- of hybride-aangedreven auto dan ook. Niettemin kunnen de bestuurders van de S 400 BlueHYBRID nog steeds genieten van indrukwekkende prestaties: een maximum vernmogen van 220 kW/299 pk en een maximum koppel van 375 Nm. De S 400 BlueHYBRID accelereert van 0-100 km/h in 7,3 seconden en heeft een begrensde topsnelheid van 250 km/h.

Nog meer vermogen wordt geleverd in de combinatie van hybridetechniek met de schone BlueTEC dieseltechnologie, die bijvoorbeeld leverbaar is in de S 300 BlueTEC HYBRID.