12
november
2007
|
01:00
Europe/Amsterdam

Daimler AG verwerft meerderheidsbelang in nieuwe ‘Automotive Fuel Cell Cooperation’

Met een belang van 50,1 procent is Daimler AG de belangrijkste aandeelhouder in ‘Automotive Fuel Cell Cooperation’, een onderneming die deze week is opgericht en die zich richt op brandstofceltoepassingen in de automobielindustrie. Met deze nieuwe onderneming breidt Daimler AG zijn positie als wereldleider op het gebied van brandstofceltechnologie voor auto’s verder uit, in samenwerking met Ford Motor Company en Ballard Power Systems. Deze laatste onderneming draagt zijn autodivisie over aan het nieuwe bedrijf om zich zo te kunnen concentreren op het verkopen van stationaire brandstofcellen.

Dr. Thomas Weber, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor ontwikkeling bij Mercedes-Benz Cars, zegt: “Bij Daimler hebben we de toekomstige werkgebieden en belangrijkste technologieën voor mobiliteit zonder uitstoot vastgesteld, en we investeren specifiek om onze positie op deze gebieden te versterken. Ons meerderheidsbelang in de ‘Automotive Fuel Cell Cooperation’ is de volgende stap in deze richting.”

Met diverse patenten en 150 hooggekwalificeerde medewerkers is ‘Automotive Fuell Cell Cooperation’ de technologieleider op het gebied van brandstofcellen voor auto’s. Doel van de onderneming is om deze technologie verder te ontwikkelen. Hiertoe zal nauw worden samengewerkt met de ontwikkelingsafdelingen van betrokken autofabrikanten.

Daimler neemt met zijn belang van 50,1 procent het industriële leiderschap van de ‘Automotive Fuel Cell Cooperation’ over. Hoofd van de onderneming wordt Dr. Andreas Truckenbrodt, tot dusver Executive Director Hybrid Development van Daimler AG. Hij werkte van 2001 tot 2002 al voor Ballard en was in 2003 en 2004 verantwoordelijk voor brandstofcelvoertuigen bij Daimler. Met zijn ervaring op het gebied van alternatieve aandrijvingstechnologieën geldt hij als expert op dit gebied en geniet hij het vertrouwen van alle aandeelhouders.

Ford heeft 30 procent van de aandelen in handen en Ballard wordt financieel investeerder in ‘Automotive Fuel Cell Cooperation’. In ruil daarvoor geeft Daimler AG zijn totale belang in Ballard terug. Ballard levert aan de nieuwe onderneming zijn personeel van de onderzoeks- en ontwikkelingsafdelingen en alle intellectuele rechten en kennis op het gebied van brandstofceltoepassingen voor auto’s.

Als pionier op het gebied van brandstofceltechnologie introduceerde Daimler al in 1994 de eerste auto ter wereld met brandstofcel. Nu beschikt de onderneming van alle merken over de grootste vloot van auto’s met brandstofcel, bestaande uit ruim 100 voertuigen. Daarmee heeft Daimler ook de meeste ervaring op dit gebied. De voertuigen hebben in dagelijks gebruik door klanten al meer dan 3,7 miljoen kilometer afgelegd. Daimler verwacht dat auto’s met brandstofcel tussen 2012 en 2015 klaar zijn voor productie op grote schaal en zal al in 2010 beginnen met de productie van een kleine serie B-Klassen met brandstofcel.