29
september
2005
|
02:00
Europe/Amsterdam

Conditionele veiligheid:veilig en ontspannen rijden in de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse

Wetenschappelijke praktijktests bevestigen dat de lichamelijke en geestelijke belasting van de bestuurder van de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse tijdens langeafstandsritten in vergelijking met concurrerende automerken het geringst is. Het intelligente concept en de moderne techniek ontlasten de bestuurder, verminderen stress en hebben zo een positieve uitwerking op de conditie, waarmee uiteraard ook de verkeersveiligheid is gediend.

Bij de ontwikkeling van het veiligheidsconcept van de nieuwe S-Klasse was de conditionele veiligheid een belangrijk criterium. Daarbij streefden de ingenieurs ernaar de fysieke en psychische gesteldheid van de bestuurder zelfs deels te verbeteren, zodat deze zich niet alleen beter op het verkeer kan concentreren, maar ook adequater kan reageren op kritische verkeerssituaties. De perfecte ergonomie, het optimale zit- en klimaatcomfort en de prettige akoestiek dragen bij aan een betere conditionele veiligheid.

Voor de praktijktesten, waarbij meer dan twintig vrouwelijke en mannelijke automobilisten werden betrokken, koos het team van DaimlerChrysler Research een ongeveer 500 km lang traject: Berlijn-Leipzig-Dresden-Berlijn. Tijdens deze langeafstandsrit met de nieuwe S-Klasse en concurrerende modellen kwam de invloed van moderne autotechniek op de indicator ‘hartslagfrequentie’ duidelijk tot uiting. Bij identieke rij- en verkeersomstandigheden bleek de gemiddelde hartslag van de deelnemers tot maximaal zes procent (ofwel vijf slagen per minuut) lager als zij de S-Klasse bestuurden. Dit is een goede indicatie van het hoge comfortniveau. Uit het praktijkonderzoek kwam ook naar voren hoeveel vooruitgang Mercedes-Benz in de afgelopen vijftien jaar heeft geboekt op dit gebied. Zo was de hartslagfrequentie van de rijders in de nieuwe S-Klasse tot maximaal acht procent lager (6,6 slagen/minuut) dan de waarden die destijds in de S-Klasse van de modelreeks W 126 werden gemeten.

Intelligent autoconcept als uitgangspunt

Een aantal technische innovaties vormde de basis van het hoge niveau van conditionele veiligheid. De voortreffelijk stille motoren, de standaard gemonteerde AIRMATIC luchtvering, de trillingsvrije stabiele carrosserie, het intelligente bedieningsconcept en het ruime, ergonomisch ingerichte interieur zijn een belangrijke bijdrage aan de rijvaardigheid. Goede invloed hierop hebben ook de nieuwe ontwikkelde veelvoudig verstelbare stoelen en de elektronisch geregelde THERMOTRONIC airconditioning. Bij het maatconcept van het interieur gingen de ingenieurs uit van het principe: de auto moet zich aan de mens aanpassen, niet andersom. Dit resulteerde in een optimaal ruimtegevoel, meer bewegingsvrijheid en reiscomfort. Ten opzichte van de vorige S-Klasse is het nieuwe model gegroeid in lengte, breedte en hoogte, terwijl ook de wielbasis iets is toegenomen. Hierdoor ontstond meer hoofd- en beenruimte en meer ruimte op elleboog- en schouderhoogte.

Assistentie bij ‘stop-and-go’ verkeer, nachtritten en parkeren

In de S-Klasse biedt Mercedes-Benz de bestuurder beproefde en innovatieve elektronische assistentie. Het afstandsregulerende cruise control systeem DISTRONIC PLUS werkt nu bij elke snelheid tussen 0 en 200 km/h. In ‘stop-and-go’ verkeer houdt DISTRONIC PLUS de nieuwe S-Klasse op een veilige afstand van de voorligger, brengt de auto zonodig tot stilstand en laat hem weer accelereren zodra de verkeerssituatie dit toelaat. Het Parking Assist systeem heeft een groter waarschuwingsbereik gekregen (circa 11 m) en de Nachtzicht-assistent stelt de bestuurder in staat ‘s nachts verder te kijken dan met gewoon licht. Zo kan hij/zij andere verkeersdeelnemers en obstakels veel eerder opmerken.

De conditionele veiligheid, met nadruk op medische en psychologische aspecten van het autorijden, is een vast onderdeel van het PRO-SAFE concept van Mercedes-Benz. Praktijktesten op dit gebied doet Mercedes-Benz al sinds het begin van de jaren tachtig. De onderzoeken maken een objectieve beoordeling mogelijk van de diverse veiligheidstechnieken die Mercedes-Benz toepast en tonen ook de noodzaak en het nut van hulpsystemen die het samenspel van mens en techniek helpen te optimaliseren en daarmee de fysieke en psychische reserves van de bestuurder ontzien.