20
april
2010
|
02:00
Europe/Amsterdam

Concept Shooting Break voert coupéconcept een stap verder

  • Innovatie: vierdeurs coupé met schuin aflopende achterzijde

  • Wereldprimeur: dynamische volledige LED-koplampen

  • Voorbode: nieuwe V6-benzinemotor met directe inspuiting

In oktober 2004 legde Mercedes-Benz met de introductie van de vierdeurs coupé CLS-Klasse de basis voor een nieuw marktsegement. In september 2008 toonde het merk met het studiemodel Concept FASCINATION een nieuwe interpretatie van de coupé. Met de Concept Shooting Break, die tijdens “Auto China 2010” voor het eerst wordt getoond, geven de ontwerpers van Mercedes-Benz nu een indicatie van hun visie op de verdere ontwikkeling van de coupé. Tegelijkertijd geeft de Concept Shooting Break duidelijke signalen af die erop wijzen dat de Mercedes-vormtaal van de toekomst nog meer gericht is op emotie.

Breed, laag, met een lange motorkap en een dak dat doorloopt in de achterzijde: de Concept Shooting Break valt op met verrassende verhoudingen, die tegelijkertijd duidelijk doen denken aan de CLS, die nu al wordt gezien als design-icoon. Geheel nieuw is de uitvoering van de frontpartij met verwijzingen naar de supersportwagen SLS AMG. Zo is de grille met de grote ster en de opvallende lamel niet geïntegreerd in de motorkap, maar zelfstandig vormgegeven als ‘softnose’. Aan weerzijden van de grille bevinden zich koplampen met volledige LED-technologie, die als eerste alle dynamische verlichtingsfuncties in combinatie met LED-techniek bieden. Aan de zijkant zorgen de hoge taillelijn die doorloopt in de contour van het dak en de karakterlijn tot aan de krachtige uitgebouwde wielkast voor een dynamisch beeld. Het zij-aanzicht in coupé-stijl wordt afgerond door de in verhouding lage zijruiten, omrand door sierlijsten van geborsteld aluminium, die het lijnenspel nog meer versterken.

In het interieur is vooral gekozen voor de natuurlijke materialen hout en leer. De grote doorlopende middenconsole is een opvallend kenmerk. Hierdoor worden het vierzits-karakter en het hoge comfortniveau van de Concept Shooting Break benadrukt. De houten vloer van de laadruimte zorgt eveneens voor een chique uitstraling. Het donker gebeitste eikenhout contrasteert met de beschermstrips van aluminium.

De motor van de Concept Shooting Break is een voorbode van de toekomstige nieuwe generatie van Mercedes-Benz V-motoren. De V6-krachtbron met een blokhoek van 60o en een cilinderinhoud van 3,5 liter is uitgevoerd met directe brandstofinspuiting. Het motormanagement maakt hierbij een extra zuinige werking mogelijk. De zescilindermotor levert een vermogen van 225 kW (306 pk) en een maximum koppel van 370 Nm. Geheel volgens de BlueEFFICIENCY-normen van Mercedes-Benz zet deze motor ook op het gebied van brandstofverbruik geheel nieuwe maatstaven in zijn klasse.

Het exterieur: stijlvol en sportief

De proporties zijn onmiskenbaar die van een coupé: een lange motorkap, lage zijruiten zonder raamstijlen en een dynamisch naar achteren aflopende daklijn stralen ingehouden kracht uit, als een dier dat klaar staat om te springen. Pas bij de tweede keer kijken valt het op dat de Concept Shooting Break is voorzien van vier portieren en is uitgevoerd als Estate. Zo verraadt het studiemodel zijn filosofische verbondenheid met de vierdeurs coupé CLS, die in 2004 de basis legde voor een nieuw marktsegment en nu als design-icoon al een heel bijzondere positie in de historie van de automobiel inneemt. De Concept Shooting Break, die de ideeën van het in 2008 getoonde studiemodel Concept FASCINATION oppakt en projecteert naar de toekomst, kan ooit een vergelijkbare positie innemen, wanneer we er in de toekomst op terugkijken.

“De Concept Shooting Break staat in de traditie van stijlvol gecultiveerde sportiviteit, die van oudsher het kenmerk is van grote Mercedes-coupés, en maakt met dit unieke erfgoed een fascinerende volgende stap”, zegt professor Gorden Wagener, hoofdontwerper van Mercedes-Benz. “Tegelijkertijd geeft dit model een signaal voor de toekomstige ontwerptaal van Mercedes-Benz.”

Tot de elementen van deze ontwerptaal behoort een afwisselend spel van lijnen en oppervlakken dat voor een levendig spanningsveld zorgt. De expressieve vormgeving van de voorkant, met verwijzingen naar de supersportwagen SLS AMG, springt direct in het oog. Voor het eerst is de grille als ‘softnose’ niet in de motorkap geïntegreerd. Dit zorgt voor een betere bescherming van voetgangers en helpt tegelijkertijd om meer de aandacht te vestigen op de de sportief getinte lange motorkap. De grille wordt gedomineerd door de in het midden geplaatste grote Mercedes-ster, een element dat ook bekend is van de andere coupés van het merk. De ster is bevestigd op een bionisch gevormde lamel. De vloeiende vorm keert terug in de expressieve lijn van de voorbumper en de luchtinlaten.

Bijzonder opvallend zijn de koplampen met volledige LED-technologie. Voor het eerst zijn hierbij alle dynamische verlichtingsfuncties in combinatie met LED-technologie beschikbaar. Van binnen zijn de koplampen in drie onder elkaar geplaatste pijlvormige segmenten verdeeld. In het bovenste gedeelte bevindt zich de LED-richtingaanwijzer, daaronder zijn de opvallende LED-positieverlichting en het LED-dimlicht aangebracht. De positieverlichting is ook bij ingeschakeld dimlicht nog zichtbaar en vormt zo een nieuw en kenmerkend herkenningspunt, ook in het donker. In het onderste segment van de koplamp zijn de LED-grootlicht- en Nightview-functies ondergebracht. In totaal zorgen 71 LEDs voor een onmiskenbaar beeld en een zicht dat in vergelijking met de tot dusver gebruikte systemen aanmerkelijk beter is.

Aan de zijkant wordt het beeld bij de Concept Shooting Break gedomineerd door de lage zijruiten zonder raamstijlen, waarvan de vorm als bij een coupé door een sierlijst van geborsteld aluminium extra wordt benadrukt. Door de plaatsing van de buitenspiegels onder de raamlijn op de portieren wordt het zicht rondom de A-stijl verder verbeterd. Aan de onderkant van de zijruiten bevindt zich een hoge taillelijn die als nieuwe interpretatie van de klassieke ‘dropping line’ van de bekende Mercedes-coupés naar achteren afloopt. Een tweede lijn op de flanken zorgt voor nog meer spanning, terwijl het samenspel van deze twee lijnen de indruk wekt van een sprinter die klaarstaat voor de start. Het dak loopt door tot aan de achterzijde en loopt daarbij, zoals bij een coupé gebruikelijk, schuin af. Opmerkelijk zijn ook de verzonken portiergrepen die bij aanraking van sensoren naar buiten klappen en zo de toegang tot het interieur vrijgeven.

Het beeld aan de zijkant wordt gecompleteerd door de ver om de hoeken reikende achterlichten met LED-technologie. Deze dienen als verbinding met de lage, schuin aflopende achterzijde, waarbij de achterklep aan de bovenkant scharniert. De vorm wordt versterkt door de van achteren duidelijk herkenbare brede schouderlijn die de basis vormt voor het optisch wat toelopende ‘greenhouse’. In de achterbumper met een elegant gelijnd vleugelprofiel is de uitlaat met dubbel geborsteld eindstuk ingebouwd.

Bij een bijzondere auto als de Concept Shooting Break hoort ook de bijzondere lak: een heldere zijdemat-lak die de kleur ‘Allanitgrijs magno’ geheimzinnig laat flonkeren. Hierdoor valt het bijzondere lijnenspel van de coupé duidelijk op.

De sportieve uitstraling van de Concept Shooting Break wordt afgerond door grote 20-inch wielen in sterlingzilver, waarbij de vijf bionisch gevormde spaken bijzonder fijn zijn uitgevoerd. Zo bieden ze zicht op de fors bemeten remschijven. Op de voorwielen zijn banden in de maat 255/30 ZR 20 gemonteerd, aan de achterwielen is het studiemodel voorzien van banden in de maat 285/25 ZR 20.

Het interieur: design maakt kwaliteit ervaarbaar; edele materialen, perfecte afwerking

Een groot glazen panoramadak biedt zicht op het hoogwaardige en perfect afgewerkte interieur van de Concept Shooting Break. Door de ruime toepassing van hout en leer domineren natuurlijke materialen aan de binnenzijde van de Concept Shooting Break. Hout is terug te vinden op de sierlijsten en de grepen in de portieren, het dashboard, de middenconsole en vooral op de laadvloer achterin. De interieurontwerpers hebben gekozen voor hout van de zijde-eik vanwege de ongebruikelijke lensvormige nerfstructuur van deze boom. De houten vloer in de laadruimte met ingelegde beschermstrips van aluminium doet denken aan exclusieve jachtbouw.

Vier opbergtassen aan weerszijden van de laadruimte zijn handig voor het opbergen van kleinere voorwerpen. Ze zijn bekleed met leer, een materiaal dat in de Concept Shooting Break op grote schaal is gebruikt. Licht nappaleer in de kleur Porcellaine vormt daarbij een fraai contrast met het anilineleer in de donkerbruine tint Nature en het geperforeerde leer op de zittingen en deurpanelen in metallic zilver. Talrijke dubbel gestikte siernaden en de qua kleur bijpassende zittingen geven blijk van een perfecte afwerking met veel aandacht voor details, net als de siernaden op het instrumentenpaneel, de portieren en de rugleuningen, die in het bijzonder de aandacht vestigen op de contouren van de verschillende componenten.

Ook de sierdelen stralen perfectie en aandacht voor detail uit. Aan de buitenkant zijn deze helder glanzend, terwijl de sierdelen in het interieur een matglanzende afwerking hebben. In totaal zeven handmatige bewerkingen, van het slijpen tot aan het poetsen, zijn nodig om een uit één stuk aluminium gefreesd onderdeel tot een sierstuk te maken. De matglanzende afwerking van de sierdelen in het interieur vormde tegelijkertijd de inspiratie voor het metallic-zilveren leer op de stoelen, de deurpanelen en de opbergtassen in de laadruimte. Het hoogpolig tapijt in de kleur Porcellaine op de vloer is een kostbaar materiaal uit de Maybach-manufactuur. De licht gekleurde hemelbekleding van zijde vormt de afronding van het elegant en aangenaam aandoende interieur.

De Concept Shooting Break biedt plaats aan vier inzittenden. De vier identiek gevormde met leer beklede stoelen doen met hun ingebouwde hoofdsteunen denken aan een sportwagen. Door openingen aan de bovenkant van de rugleuningen kunnen de passagiers achterin beter naar voren kijken. Een grote doorlopende houten middenconsole vormt de optische afscheiding tussen bestuurders- en passagierszijde en verwent de inzittenden tegelijk met twee grote met leer beklede armsteunen. Daarnaast bevinden zich in de middenconsole twee bekerhouders en de bediening voor de airconditioning achterin. Achterin is in de middenconsole een intarsia (houtinleg) aangebracht: een vloeiend ‘Mercedes’-inschrift dat doet denken aan de stijl van de jaren twintig van de vorige eeuw. Het markante inschrift komt ook terug op de sierlijsten in de openingen van de voorportieren.

Het centrale display is op het dashboard aangebracht. Als geheel zorgt de cockpit voor een ‘wrap-around’-efect. De elegante vloeiende lijnen en de bionische details van de carrosserie komen onder andere terug in de vorm van de ventilatie-openingen. In het midden bevindt zich een analoge klok. Het combi-instrument bevat drie ronde meters en een kleurenscherm voor servicemeldingen.

De koplampen: fascinerende LED-technologie met volledige functionaliteit

De Concept Shooting Break is uitgevoerd met dynamische koplampen met volledige LED-technologie. Deze combineren de fascinerende, op daglicht gelijkende kleurindruk van de LED-techniek met de werking, de functionaliteit en de spaarzaamheid van de moderne bi-xenon-generatie. Het nieuwe verlichtingssysteem, dat nog dit jaar als wereldprimeur in serieproductie gaat, biedt tevens het Intelligent Light System, dat al is beproefd in andere Mercedes-Benz-modellen met bi-xenon-koplampen. De in totaal vijf verlichtingsfuncties van dit systeem (binnenwegen, snelwegen, uitgebreidere mistlampen, actieve bochtenverlichting en verlichting bij links- of rechtsafslaan) zijn afgestemd op typische weers- of verkeerssituaties.

Voor het eerst zijn de verlichtinggspecialisten van Mercedes-Benz er ook in geslaagd om de LED-technologie te combineren met de innovatieve adaptieve grootlicht-assistent, wat een volledig nieuw veiligheidsniveau in het donker betekent.

De motor: krachtiger en zuiniger

Als krachtbron in de Concept Shooting Break dient een voorbode van de toekomstige nieuwe generatie van Mercedes-Benz-V-motoren. Tot de bijzondere kenmerken van de motor met directe brandstofinspuiting behoren de piëzo-elektrische inspuitkleppen van de nieuwste generatie, die meervoudige inspuiting mogelijk maken. Een nog zuinigere werking is mogelijk dankzij de analyse van de stand van het gaspedaal aan de hand van de ontstane druk. Ook de werking van de overige componenten is geoptimaliseerd. De motor is bovendien uitgevoerd met start-stopfunctie. De V6-krachtbron met een blokhoek van 60o en een cilinderinhoud van 3,5 liter levert een vermogen van 225 kW (306 pk) en een maximum koppel van 370 Nm.

Achtergrond: zo ontstond de naam Shooting Break

Break of brake was vroeger in het Engels de aanduiding voor karren die werden gebruikt om de weerstand van onstuimige paarden te breken (to break) en hun bewegingen af te remmen (to brake), zodat ze als werkpaarden konden worden gebruikt. De Nederlandse benaming brik voor een open rijtuig op vier wielen met aan de zijkanten geplaatste banken komt hier ook vandaan. Omdat de karren gemakkelijk beschadigd konden worden, werden hiervoor geen wagens gebruikt die ook voor andere doeleinden nodig waren. De brakes werden hooguit voorzien van een lichte opbouw om bijvoorbeeld de benodigdheden voor de jacht mee te nemen. Zo’n voertuig, waarmee men reed om te schieten, werd shooting brake of shooting break genoemd. In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw waren in Groot-Britannië ook gemotoriseerde shooting breaks populair: exclusieve auto’s die we vandaag de dag crossovers zouden noemen, die de luxe en stijl van een coupé combineerden met de laadruimte van een combi.