23
oktober
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

Complete Euro5 truckrange voor Mercedes-Benz dankzij BlueTec5 op de Mercedes-Benz Atego

Na de Mercedes-Benz Actros, de Axor en de Atego met een GVW boven de 16 ton, is vanaf eind 2007 ook de Atego 4-cilinder leverbaar met de schone BlueTec5-technologie. Hiermee voldoet deze Mercedes-Benz distributietruck ook aan de strenge Euro 5-emissienorm die in 2009 van kracht zal gaan. De technologie zorgt voor een lage belasting van het milieu mede als gevolg van een zuinig brandstofverbruik. Als vanzelfsprekend draagt dit ook bij aan een zeer rendabele inzet.

Atego distributietruck
Van de Mercedes-Benz Atego, die in 1998 werd geïntroduceerd, zijn er al meer dan 200.000 stuks verkocht. De Atego is met zijn GVW (totaal geladen gewicht) van maximaal 16 ton in combinatie met het compacte formaat bijzonder geschikt voor het distributietransport. De lage instap, de wijdopenende deuren en de comfortabele doorloop naar de bijrijderkant maken de cabine voor de chauffeur een ergonomische werkplek. De Mercedes-Benz truck laat bovendien indrukwekkende verbruikscijfers zien. Met de komst van de Euro 5-motor wordt het populaire distributievoertuig naast zuiniger nu ook nog schoner.

Verminderde uitstoot
Dankzij de BlueTec5-motor voldoet de Atego ruimschoots aan de Euro 5-norm die de Europese Unie voor 2009 heeft vastgesteld. De Euro 5-krachtbron zorgt voor een vermindering van 43% in NOx ten op zichten van de Euro 4-motoren. De uitstootvermindering wordt behaald in de extra nabehandeling van de uitlaatgassen. De oplossing is gebaseerd op de SCR-dieseltechnologie (Selective Catalytic Reduction) dat met het additief AdBlue leidt tot schonere en economischere motoren. Deze technologie is het meest efficiënt gebleken in het inperken van de schadelijke uitstoot.

BlueTec5-technologie
Alle motorvarianten met 4 cilinders van 95 kW/129 pk tot en met 160kW/ 218pk zijn vanaf eind 2007 ook leverbaar met BlueTec5. Daarmee zijn op korte termijn alle truckmotoren met BlueTec5 verkrijgbaar. De verder ontwikkelde Mercedes-Benz motor is het centrale component van BlueTec. De verhoogde maximum inspuitdruk zorgt voor een betere verbranding, waardoor het brandstofverbruik in de Atego drastisch verlaagd en de partikeluitstoot verder gereduceerd wordt. Door de injectie van AdBlue (een waterige oplossing van Ureum welke reeds bij 3000 tankstations in Europa beschikbaar is), worden de stofoxides in de katalysator omgezet in onschadelijke emissies. Een ingebouwd systeem controleert continue de werking van BlueTec en de componenten én informeert de chauffeur over het vloeistofniveau in de AdBluetank.

Klaar voor de toekomst
De Atego die veel gebruikt wordt voor het distributie-, bouw- en gemeentevervoer voldoet met BlueTec5 nu al ruim aan de Euro 5-norm. In Nederland worden in steeds meer binnensteden vervuilende voertuigen die niet voldoen aan de strenge emissienorm geweerd. De Atego is in tegenstelling tot veel andere bedrijfswagens wél klaar voor de toekomst.Voor de ondernemer levert deze technologie ook veel voordelen op zoals brandstofbesparing, lagere tolheffingen en vrijstellingen van rijverboden.