26
juni
2013
|
02:00
Europe/Amsterdam

CLA-Klasse krijgt milieucertificaat

De CLA-Klasse zet qua efficiency in de middenklasse nieuwe maatstaven met gunstige verbruikscijfers, lage emissiewaarden vanaf 109 g CO2/km en 's werelds beste cw-waarde voor een productie-auto van 0,22. Deze goede milieuwaarden zijn nu ook bevestigd door de onafhankelijke controleurs van TÜV-Süd met de toekenning van het milieucertificaat conform de ISO-richtlijn TR 14062. De onderscheiding is gebaseerd op een uitgebreide eco-balans van de CLA-Klasse waarbij alle milieu-aspecten gedocumenteerd worden.

Mercedes-Benz analyseert de milieueffecten van zijn auto's over hun gehele levenscyclus – van de productie via het langjarig gebruik tot de afvalverwijdering en dat gaat veel verder dan de wet voorschrijft.

De door de TÜV gecertificeerde basisvariant CLA 180 veroorzaakt over de hele levenscyclus bezien ca. 30 ton CO2-emissies en evenaart daarmee de gunstige waarden van de A-Klasse.

De CLA 180 bereikt met een cw-waarde van 0,23 een nieuw record

Het luchtweerstandoppervlak cw x A, belangrijk voor de luchtweerstand, is met 0,51 m2 eveneens een topwaarde en van doorslaggevend belang voor een lager brandstofverbruik onder dagelijkse omstandigheden. Dit kon worden gerealiseerd door talrijke aerodynamische verbeteringen zoals een lager niveau en een aangepaste geometrie van de A-stijl, aerodynamisch verbeterde buitenspiegelbehuizingen en vorm van de achterkant, geoptimaliseerde diffuser, bekleding van de onderkant van de auto en de achteras, jaloezie voor de radiator, aero-sierdopbescherming en puntige wielspoilers aan de wielkasten van voor- en achterwielen. De CLA 180 Blue EFFICIENCY Edition blijft met een cw-waarde van 0,22 zelfs nog onder dit record en wat het luchtweerstandsoppervlak betreft, doorbreekt de vierdeurs coupé een magische grens: de waarde bedraagt slechts 0,49 m2.

Andere verbruiksbesparende maatregelen voor de CLA-Klasse zijn:

  • Voor alle benzine- en dieseluitvoeringen: wrijvingsgeoptimaliseerde downsizing-motoren met drukvulling door middel van uitlaatgasturbo, directe inspuiting en warmtemanagement; benzinemotoren met Camtronic (CLA 180 en CLA 200)

  • Wrijvingsgeoptimaliseerde 6-versnellingsbak en zeventraps tweevoudige automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, beide met lange eindoverbrengingen

  • Start-stop systeem standaard bij alle motoriseringen

  • Gebruik van banden met een lagere rolweerstand

  • Wiellagers met aanzienlijk gereduceerde wrijving

  • Gewichtsoptimalisatie door de toepassing van lichte materialen

  • Brandstof- en oliepomp met opbrengst geregeld naar behoefte

  • Het intelligente dynamomanagement zorgt er in combinatie met een zuinige dynamo voor dat de verbruikers bij het accelereren energie uit de accu krijgen. Bij het remmen wordt een deel van de energie via de dynamo gerecupereerd en naar de accu teruggevoerd

  • Efficiënt geoptimaliseerde aircopomp met geringer cilindervolume en magneetkoppeling

  • Geoptimaliseerde riemaandrijving met Decoupler

De CLA-Klasse voldoet nu al aan de afvalwaarde van 95 procent van het gewicht die in 2015 van kracht wordt. De Europese richtlijn 2000/53/EG verlangt bovendien van de autofabrikanten dat zij het recyclingpercentage voortdurend verhogen. In totaal heeft de nieuwe CLA-Klasse 42 bouwdelen met een totaalgewicht van 30,8 kilo dat verhoudingsgewijs uit hoogwaardige, gerecycleerde kunststoffen bestaat. Daarbij wordt steeds meer materiaal uit het productieproces gebruikt. De bekleding van de wielkasten wordt bijvoorbeeld geproduceerd uit verwerkte startaccu's en bumperbekledingen.

In de CLA-Klasse worden in 16 bouwdelen met een totaalgewicht van 19 kilo natuurlijke materialen gebruikt. In de motorkap van de nieuwe CLA-Klasse (benzinemotor M 270) is een biopolymeer gebruikt. Dat is een kunststof die deels uit grondstoffen op plantaardige basis wordt gemaakt in plaats van mineraalolie. Polyamide voor de fabricage van de motorkap van de CLA-Klasse bestaat voor 70 procent uit plantaardige grondstoffen die uit de zaden van de ricinusboom worden gewonnen. Bij de fabricage van de motorkap uit biopolyamide ontstaan daardoor nog slechts ca. 40 procent van de hoeveelheid koolstofdioxide-emissies die nodig waren voor het maken van het bouwdeel uit het conventioneel polyamide.