03
maart
2020
|
17:08
Europe/Amsterdam

CLA Coupé, CLA Shooting Brake en GLA nu met EQ Power

Onder het EQ Power-label breidt Mercedes Benz Cars zijn aanbod van plug-in hybrids consequent verder uit. Met de CLA 250 e Coupé (brandstofverbruik gecombineerd: 1,5-1,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 35-31 g/km, stroomverbruik gecombineerd: 15,1-15,0 kWh/100 km)1 , CLA 250 e Shooting Brake (brandstofverbruik gecombineerd: 1,6-1,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 37-33 g/km, stroomverbruik gecombineerd: 15,4-14,8 kWh/100 km)1 en GLA 250 e (brandstofverbruik gecombineerd: 1,8-1,6 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 42-38 g/km, stroomverbruik gecombineerd: 16,1-15,5 kWh/100 km)4 completeert Mercedes-Benz het aanbod van EQ Power-modellen in de compacte auto-familie met hybride aandrijfsysteem van de derde generatie. De nieuwe modellen kunnen komend voorjaar worden besteld, de marktintroductie zal enkele weken later plaatsvinden.

Bij de nieuwe compact cars met EQ Power staan (elektrisch) rijplezier en gebruiksgemak op de voorgrond. Dit wordt geïllustreerd door de highlights van de modellen:

• Elektrische actieradius van 71-79 km (NEDC).

• Elektrisch vermogen 75 kW.

• Systeemvermogen 160 kW.

• Systeemkoppel 450 Nm.

• Wisselstroom (AC) laadsysteem tot 7,4 kW.

• Gelijkstroom (DC) laadsysteem tot 24 kW.

• Vrijwel geen beperkingen qua bagageruimte.

De compact cars van Mercedes-Benz hebben dwars geplaatste motoren. Voor de automatische transmissie met dubbele koppeling 8F-DCT werd een compacte hybride aandrijfunit ontwikkeld volgens dezelfde technische principes als bij de automatische transmissies van de modellen met in lengterichting geplaatste motoren. Het betreft hier een permanent-synchroonmotor die aan de binnenzijde is gemonteerd. De stator is vast geïntegreerd in de aandrijfunit, terwijl de verliesarme natte koppeling in de rotor van de elektromotor is ingebouwd. De vraaggestuurde stator- en rotorkoeling maken het mogelijk om zonder problemen het piek- en continuvermogen van de elektromotor te gebruiken.

Voor het eerst bij een model van Mercedes-Benz wordt de verbrandingsmotor uitsluitend door de elektromotor gestart; de compacte hybrids beschikken niet over een aparte 12V-startmotor.

Hoog systeemvermogen zorgt voor veel rijplezier

De elektromotor heeft een vermogen van 75 kW. Samen met de 1,33 liter viercilindermotor levert dit een systeemvermogen van 160 kW (218 pk) en een systeemkoppel van 450 Nm op. De EQ Power-technologie van de elektromotor zorgt voor indrukwekkende prestaties: de A 250 e heeft slechts 6,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/ h te accelereren en de topsnelheid bedraagt 235 km/h (zie volgende pagina voor meer informatie).

Een lithium-ion-hoogvoltage-accu met een totale capaciteit van circa 15,6 kWh doet dienst als energieopslagunit. De nieuwe compacte modellen kunnen worden opgeladen met wissel- of gelijkstroom. In de rechter zijkant van de auto’s bevindt zich een laadaansluiting. De compacte plug-in hybrids kunnen via een 7,4 kW wallbox met wisselstroom (AC) binnen 1 uur en 45 minuten worden opgeladen van 10 naar 100% SoC (Status of Charge). Bij DC-laden met 24 kW bedraagt de laadtijd ongeveer 25 minuten van 10 tot 80% SoC.

De accu’s zijn afkomstig van de 100% Daimler-dochter Deutsche ACCUMOTIVE. De hoogvoltage-accu is watergekoeld en weegt circa 150 kg.

Slimme packaging

Een innovatieve uitlaat maakt een bijzonder slimme packaging mogelijk: om ervoor te zorgen dat de bagageruimte nauwelijks kleiner is dan bij modellen zonder hybride motor loopt de uitlaat niet door tot de achterzijde van de auto, maar eindigt halverwege de voertuigbodem, waarbij de einddemper in de middentunnel is geplaatst. Door de integratie van de brandstoftank in de asdrager ontstaat er ruimte onder de achterbank voor de hoogvoltage-accu.

De compacte modellen zijn uitgerust met derde generatie plug-in technologie. Een belangrijke highlight van dit systeem is de intelligente, routegebaseerde bedrijfsstrategie, die rekening houdt met navigatiegegevens, snelheidsbeperkingen en de route. De bedrijfsstrategie houdt rekening met de gehele geplande route en benut de elektrische rijmodus op de momenten die zich daar het beste voor lenen.

Met de introductie van MBUX (Mercedes-Benz User Experience) zijn de vorige plug-in modi van alle EQ Power-modellen omgezet in rijprogramma's. Dit betekent dat de nieuwe rijprogramma's ‘Electric’ en ‘Battery Level’ in elke Mercedes-Benz plug-in hybrid beschikbaar zijn. Dit is bij de compacte modellen van begin af aan het geval. In het rijprogramma ‘Electric’ kan de maximale e-performance worden ervaren. De verbrandingsmotor wordt alleen ingeschakeld als de bestuurder het gaspedaal helemaal intrapt. In het rijprogramma ‘Electric’ kan het niveau van de recuperatie ook via de stuurschakelpaddles worden aangepast. De stuurschakelpaddles maken vijf verschillende recuperatieniveaus mogelijk (DAUTO, D+, D, D- en D--).

De rijprogramma’s Comfort, ECO en Sport zijn eveneens beschikbaar. Afhankelijk van de vereisten kan de bestuurder ofwel de voorkeur geven aan elektrisch rijden, voor maximale rijdynamiek kiezen door beide motoren in te laten schakelen of de voorkeur geven aan het rijden met een verbrandingsmotor, bijvoorbeeld om de elektrische actieradius nog even niet te hoeven gebruiken.

Een belangrijke comfortfunctie is de preconditionering vóór het starten van de auto, die ook gemakkelijk via een smartphone kan worden geactiveerd. Het trekvermogen van de compacte hybrids is eveneens aanzienlijk: 1.600 kg (geremd).

Overzicht van de technische gegevens

 

A 250 e[1]

A 250 e Limousine1

B 250 e1

CLA 250 e1 Coupé

CLA 250 e1 Shooting Brake

GLA 250 e4

 

Aantal cilinders/cilinderplaatsing

4-in-lijn

Cilinderinhoud (cm3)

1.332

Max. vermogen verbrandingsmotor(kW/pk bij t/min)

118/160 bij 5.500 +/- 1.5%

Max. koppel benzinemotor (Nm bij t/min)

250 bij 1.620

Max. vermogen elektromotor (kW)

75

Max. koppel elektromotor (Nm)

300

Systeemvermogen (kW/pk)

160/218

Systeemkoppel (Nm)

450

Acceleratie 0-100 km/h (sec.)

6.6

6,7

6,8

6,8

6,9

7,1

 

Topsnelheid (km/h)[2]

235

240

235

240

235

220

 

Topsnelheid, elektrisch (km/h)

140

Brandstofverbruik gecomb. (l/100 km)

1,5-1,4

1,4

1,6-1,4

1,5-1,4

1,6-1,4

1,8-1,6

 

CO2-emissie gecomb. (g/km)

34-33

33-32

36-32

35-31

37-33

42-38

 

Totale accucapaciteit (kWh)

15,6

Stroomverbruik gecomb. (kWh/100 km)

15,0-14,8

14,8-14,7

15,4-14,7

15,1-15,0

15,5-14,8

16,1-15,5

 

Elektrische actieradius NEDC (km)

74-76

75-77

70-77

72-79

69-76

64-71

 

Elektrische actieradius WLTP (km)[3]

60-68

61-69

56-67

60-69

58-68

53-61

 

90 procent van de dagelijkse ritten kan volledig elektrisch worden afgelegd

Met behulp van de gratis EQ Ready-app5 heeft Mercedes-Benz vastgesteld hoe lang de ritten van mensen die geïnteresseerd zijn in e-mobiliteit gemiddeld zijn. De resultaten laten zien dat:

  • 90 % van alle ritten is korter dan 50 km.
  • 96 % van alle ritten is korter dan 100 km.
  • 99 % van alle ritten is korter dan 400 km.

De gemiddelde afstand die geïnteresseerden per rit afleggen varieert per land, van iets meer dan 8 km in Hongkong tot iets meer dan 27 km in Nederland, waar de belangstelling voor e-mobiliteit bijzonder groot is. Dit betekent dat 90 % van de dagelijkse ritten volledig elektrisch kunnen worden afgelegd met de actuele plug-in hybrids van Mercedes-Benz.

Mercedes me Charge biedt ondersteuning bij het laden onderweg

Het laden verloopt comfortabel en ongecompliceerd. Niet alleen via het stroomnet thuis, bijvoorbeeld via een Mercedes-Benz Wallbox, maar ook onderweg. Het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) biedt hulp bij het zoeken naar laadpunten. De natuurlijke spraakherkenning van het MBUX-systeem maakt het mogelijk om de zoektocht te starten met “Hey Mercedes, vind laadstations in de buurt”.

Mercedes me Charge biedt bestuurders van een plug-in hybrid optioneel toegang tot een van de grootste laadnetwerken ter wereld met alleen al in Europa meer dan 300 exploitanten van openbare laadstations (stad, parkeergarages, snelwegen, winkelcentra, enz.). Dankzij het navigatiesysteem kunnen klanten van Mercedes-Benz deze laadstations gemakkelijk vinden en direct toegang krijgen tot de laadpunten via de Mercedes me Charge-laadkaart, via de Mercedes me-app of direct vanuit de auto. Hiervoor zijn geen andere contracten nodig: naast een eenvoudige authenticatie profiteren klanten van een geïntegreerde betalingsfunctie met eenvoudige facturering nadat ze hun betaalmethode hebben ingevoerd. Elk laadproces wordt automatisch verrekend. De individuele laadprocessen worden maandelijks in een overzichtelijke factuur samengevat.

[1] De vermelde cijfers zijn de gemeten ‘NEDC CO2-waarden volgens Art. 2 lid 1 Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. Het brandstofverbruik werd berekend aan de hand van deze cijfers. De actieradius en het stroomverbruik zijn berekend op basis van VO 692/2008/EG. Als meetbasis voor EmoG is een andere waarde bepalend. Als meetbasis voor de motorrijtuigenbelasting kan een hogere waarde bepalend zijn.
[2] Elektronisch begrensd
3 AER combined. All-electrical range: volledig elektrische actieradius met volledig opgeladen accu tot het moment dat de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld.
4 De cijfers voor het brandstofverbruik, het stroomverbruik, de actieradius en de CO2-emissie zijn voorlopig en zijn bepaald door de Technische Dienst voor het certificeringsproces volgens de WLTP-testprocedure, en vervolgens voor de NEDC-waarden gecorreleerd. De EG-typegoedkeuring en het certificaat van overeenstemming met de officiële cijfers zijn nog niet beschikbaar. Verschillen tussen de vermelde cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.