31
mei
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

Canadees leger vertrouwt op ultrabeveiligde Mercedes-Benz Actros

Het Canadese Ministerie van Defensie heeft 82 Mercedes-Benz Actros vrachtwagens besteld en een optie genomen op nog eens 26 trucks van hetzelfde type. 

 De vier-assige all-wheel-drive chassis van de Actros zijn voorzien van ultrabeveiligde chauffeurscabines, die de Canadese militairen tijdens hun VN-vredesmissies in uitzonderlijke mate bescherming bieden tegen mijnen, beschietingen en explosieven. De 'Armoured Heavy Actros' trucks zijn door hun multifunctionele inzetbaarheid en vele opbouwvarianten geschikt voor instabiele oorlogsgebieden.

De Canadese regering heeft de Verenigde Naties sinds de oprichting van de VN in 1949 vele malen bij vredesmissies ondersteund met de uitzending van meer dan 125.000 mannen en vrouwen in ca. 50 landen. Daarbij werd voor de grootst mogelijke veiligheid van de militairen gekozen en dus voor technische oplossingen die onder extreme omstandigheden stand kunnen houden. Dat was dan ook de reden voor de Canadese regering om 82 Mercedes-Benz Actros vrachtwagens aan te schaffen en een optie te nemen op nog eens 26 stuks.

De vier-assige (8x8) 'Armoured Heavy Actros' is gebaseerd op de Actros-serie, waarvan wereldwijd meer dan 450.000 exemplaren met succes worden ingezet. Niet alleen in de transportsector, maar ook bij de zwaarste bouwwerkzaamheden, als zware transporttrekker en in de logistiek bij meer dan 50 legers ter wereld. De ultramoderne aandrijftechniek uit de reeks zware trucks heeft zich al onder extreme klimatologische en topografische omstandigheden overal ter wereld bewezen.

De krachtige, zuinige motoren van de modelreeks 500 leveren een vermogen van 503 pk (370 kW). De 16-versnellingsbak en permanente all-wheel-drive met differentieelblokkering op alle assen zorgen ervoor dat het voertuig ook bijzonder ongunstige wegomstandigheden veilig kan doorstaan.

De 'Armoured Heavy Actros' is ook in extreem terrein uiterst wendbaar. Hij kan hellingen met een stijgingspercentage van 70% aan en heeft een kantelhoek van 75%. Hij rijdt door water met een diepte van 750mm en in een speciale uitvoering van 1200mm. Om de tractie te verhogen, vooral in woestijngebieden en in de modder, kan de bandenspanning vanuit de chauffeurscabine naar behoefte worden aangepast.

Tijdens vredesmissies hebben de uitgezonden militairen steeds vaker met conflictsituaties te maken. Om ze daarbij zo veel mogelijk te beschermen heeft de Mercedes-Benz Truck Group in samenwerking met de Zuid-Afrikaanse firma Land Mobility Technologies (LMT) een serie ultrabeveiligde cabines voor de Actros ontwikkeld.

De vooruitstrevende productstrategie van Mercedes-Benz diende als basis om in korte tijd te kunnen voldoen aan de wensen van de Canadezen. Hierdoor konden zij een versnelde aanbestedingsprocedure starten en hun troepen ter plaatse op korte termijn ondersteunen. Met hun speciaal ontwikkelde cabine zijn de bestelde voertuigen 'state-of-the-art' beschermd en wordt de uitwerking van mijnen, beschietingen en verborgen bermbommen tot een minimum beperkt.

Mercedes-Benz heeft voor zijn wereldwijde serviceorganisatie een speciaal op militaire voertuigen gericht serviceconcept ontwikkeld: Integrated Logistic Support (ILS). Dit onderhoudsconcept bestaat uit de scholing van chauffeurs, gebruikers en onderhoudsmonteurs, de levering van noodzakelijke gereedschappen en onderdelen, alsmede de benodigde technische documentatie. Bij de ondersteuning hoort ook het inzetten van servicepersoneel ter plaatse. Het systeem zorgt ervoor dat de divisies Development, Sales en After Sales permanent kunnen beschikken over de wensen van de klant en gegevens 'uit het veld'. Het resultaat is, dat het wagenpark zo optimaal en rendabel mogelijk kan worden ingezet.

Het totaalpakket van een beproefd basisvoertuig, een overtuigend veiligheidsconcept, wereldwijde onderdelenlevering en service, en de constructieve samenwerking tussen de onderhandelingspartners maakte het DaimlerChrysler mogelijk om een uniek aanbod tot stand te brengen.