31
januari
2005
|
01:00
Europe/Amsterdam

C 320 CDI en C 350: sportieve zescilinder nieuwkomers met revolutionaire techniek

  • C 320 CDI met 510 Nm: recordwaarde voor een zescilinder dieselmotor

  • C 350: eerste Mercedes-Benz V6 met vier variabel verstelbare nokkenassen

  • 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie primeur in de C-Klasse

  • ‘Sport Edition’ uitvoering voor sedan, combi en sportcoupé

Met de introductie van twee nieuwe zescilinder motoren biedt de Mercedes-Benz C-Klasse vanaf het voorjaar van 2005 nog meer dynamiek en rijplezier en zet dit populaire model tevens nieuwe maatstaven wat betreft brandstofverbruik en uitlaatgasemissies. De C 320 CDI en C 350 met V6-motor leveren meer vermogen en koppel dan andere motoren in dit segment. De C-Klasse modellenreeks wordt bovendien uitgebreid met een speciale ‘Sport Edition’ waarin het dynamische karakter van de C-Klasse nog eens extra sportief is verpakt.

De reeks dieselmotoren voor de C-Klasse wordt binnenkort aangevoerd door een nieuwe V6-motor met een vermogen van 165 kW/224 pk. De nieuwe krachtbron biedt 32 procent meer nominaal vermogen dan de vijfcilinder-in-lijnmotor van de C 270 CDI (125 kW/170 pk) die hij vervangt. In combinatie met de optionele 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie, een primeur in de C-Klasse, levert het nieuwe model ruim 27 procent meer koppel dan het voorgaande model. Het nominale koppel van 510 Nm, een recordwaarde voor een zescilinder dieselmotor, is voorhanden vanaf slechts 1600 omw./min. en blijft op een constante waarde tot 2800 omw./min. Hierdoor accelereert de C 320 CDI (sedan) in slechts 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u en bedraagt de tussenacceleratie van 60 naar 120 km/u slechts 6,2 seconden. Ook in dit segment wint de dieseltechnologie aan dynamiek.

En ondanks zijn aanzienlijk hogere prestaties, is de nieuwe zescilinder sedan even zuinig als zijn voorganger, gelet op zijn brandstofverbruik van slechts 7,3 à 7,6 l/100 km (gecombineerd brandstofverbruik met 7G-TRONIC, volgens richtlijn 93/116/EU).

Ook de emissiewaarden van de nieuwe CDI-motor vallen in positieve zin op. Dankzij een geavanceerd brandstofinjectiesysteem en nauwkeurig afgeregeld verbrandingsproces voldoet de motor ook zonder deeltjesfilter volledig aan de strenge EU4-norm. Toch is dit deeltjesfilter in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland standaard in de C 320 CDI en resulteert deze voorziening in een aanzienlijk lagere uitstoot.

De gekozen materialen, de techniek en het injectiesysteem van de nieuwe dieselmotor zijn allemaal ‘state of the art’. Mercedes-Benz ontwikkelde een aluminium motorblok met gegoten gietijzeren cilinderbussen. Deze primeur in een dieselmotor met een dergelijke cilinderinhoud en vermogen draagt bij aan een lager gewicht. Daardoor weegt de nieuwe V6-motor circa 208 kg (DIN), hetgeen slechts marginaal zwaarder is dan de voorgaande motor. De pk-gewichtsverhouding is met meer dan 20 procent gestegen tot 0,79 kW/kg, een belangrijke factor waardoor de nieuwe dieselmotor bijzonder goed presteert.

Dieseltechniek: common-rail inspuiting met piëzo-injectoren

Met gebruikmaking van de nieuwe CDI-technologie van de derde generatie hebben de Mercedes-technici de common-rail directe inspuiting verder verfijnd, waarbij progressie werd geboekt ten aanzien van het brandstofverbruik, de uitlaatemissie en het geluidsniveau. De nieuwe piëzo-injectoren werken sneller en nauwkeuriger dan de voorgaande solenoid injectoren en voorzien in een beter gedoseerde brandstoftoevoer naar de cilinders. Hierdoor kan de brandstofinjectie nog beter worden afgestemd op de motorbelasting en het toerental, met vijf inspuitingen per arbeidsslag en een maximum druk van 1600 bar.

Door de aanwezigheid van een elektrisch gestuurde klep in de inlaatkanalen wijzigt de werveling van de inlaatlucht als deze de cilinder binnenkomt, waardoor de verbranding optimaler geschiedt en het brandstofverbruik en de uitstoot bijgevolg lager zijn. De VNT-turbocompressor (Variable Nozzle Turbine), uitlaatgasrecirculatie met regelklep en inlaatluchtrestrictor/drosseling zijn andere opvallende kenmerken van de nieuwe zescilinder CDI-motor.

De prijzen van de Mercedes-Benz C 320 CDI voor de sedan beginnen bij € 53.200 en voor de combi is dit € 55.700.

C 350: krachtigste V6-benzinemotor in zijn klasse

Een andere nieuwkomer dit voorjaar is de C 350. Dankzij een krachtige zescilinder benzinemotor zullen de sedan-, combi- en sportcoupé-versies de maatstaf vormen in hun klasse. Met een maximum vermogen van 200 kW/272 pk en een maximum koppel van 350 Nm heeft deze Mercedes-krachtbron een duidelijke voorsprong op vergelijkbare V6-motoren. Het nominale motorvermogen en koppel van de nieuwe C 350 liggen respectievelijk 25 en 13 procent hoger in vergelijking met de voorgaande zescilinder motor in de C-Klasse. De sedan en combi hebben hierdoor duidelijk sportieve trekjes. Met de optionele 7G-TRONIC transmissie bedraagt de acceleratie van 0 naar 100 km/u slechts 6,4 seconden (vorige C: 7,7 seconden), de tijd voor de tussensprint van 60 naar 120 km/u 6,1 seconden (sedan) en de topsnelheid 250 km/u (elektronisch begrensd).

Met een gecombineerd brandstofverbruik (richtlijn 93/116/EU) van 9,5 à 9,8 l/100 km (sedan) is de nieuwe zescilinder C-Klasse zo’n 12 procent zuiniger dan het voorgaande C 320 model (10,9 l/100 km), ondanks het toegenomen prestatiepotentieel. Met de 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie (optioneel) bedraagt het brandstofverbruik 9,7 à 10,0 l/100 km, een verbetering van circa 5 procent ten opzichte van het vorige model.

Eerste V6 met vier variabel verstelbare nokkenassen

De nieuwe V6 dankt zijn indrukwekkende motorvermogen en koppel aan een omvangrijk technologiepakket. Dit omvat onder meer variabele nokkenasverstelling van zowel de inlaat- als uitlaatnokkenassen. Deze technologie, voor het eerst door Mercedes-Benz toegepast in een V6-motor, maakt het mogelijk de bediening van de 24 kleppen optimaal af te stemmen op de rijomstandigheden. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik onder deellast. Voor meer koppel en motorvermogen kan de lengte van de magnesium inlaatspruitstukken worden gevarieerd, afhankelijk van het toerental. Ongeveer 87 procent van het maximum koppel van 350 Nm is al voorhanden bij 1500 omw./min. Zowel het motorblok als de cilinderkoppen zijn vervaardigd van aluminium.

De inlaatkanalen zijn voorzien van tuimelkleppen die de inductie en verbranding van het mengsel verder optimaliseren. Deze kleppen openen onder deellast en vergroten de werveling in de cilinders. Bij hogere motorbelasting worden deze kleppen volledig geopend. Afhankelijk van het toerental kan dankzij deze technologie een brandstofbesparing worden gerealiseerd van wel 0,2 l/100 km, terwijl de motor bovendien soepeler draait.

De combinatie van continu variabele nokkenasverstelling, tuimelkleppen in de inlaatkanalen, uitlaatgasrecirculatie, secundaire luchtinjectie en diverse andere voorzieningen zorgt ervoor dat de motoremissies van de nieuwe C 350 laag zijn. Dankzij deze voorzieningen en het hoogwaardige emissiecontrolesysteem met twee katalysators voldoet de motor aan de EU4-emissienorm.

‘Sport Edition’ uitvoering voor sedan, combi en sportcoupé

De aanduiding ‘Sport Edition’ staat voor een speciaal uitrustingsniveau van de C-Klasse dat vanaf maart 2005 leverbaar is op de sedan, combi en sportcoupé. Dit uitrustingsniveau wordt aangeboden in twee versies: een aantrekkelijk geprijsde basisversie en de ‘Sport Edition+’ versie. Het uiterlijk van de ‘Sport Edition’ onderstreept het dynamische karakter van de C-Klasse en bevat onder andere 17-inch zesspaaks lichtmetalen velgen, banden in de maat 225/45 R 17 (voor) en 245/40 R 17 (achter) en bi-xenon koplampen. Tot het ‘Sport Editon+’ pakket behoren ook nog eens de opvallende kenmerken van het AMG bodystyling pakket met gemodificeerde voor- en achterbumpers en zijskirts en een sportonderstel (‘Sport Edition+’).

De grille van de sedan en combi is voorzien van een opvallende zilverkleurige laklaag, terwijl de sportcoupé is uitgerust met een EVOLUTION grille. Andere kenmerken zijn portiergrepen in de carrosseriekleur, verchroomde uitlaatpijpen en flankbeschermers met het ‘Sport Edition’ logo.

Ook in het interieur vallen de sportieve elementen op, zoals het standaard gemonteerde driespaaks stuurwiel met uitsparingen voor de duimen, de ergonomisch vormgegeven zilverkleurige versnellingspookknop, de vloermatten met zilverkleurige bies en de pedalen met zwarte rubber noppen. Aluminium sierdelen in de middenconsole en sportieve zilverkleurige wijzerplaten van de instrumenten zijn andere opvallende details. De uitgebreide standaarduitrusting van deze speciale uitvoering omvat tevens een Audio 20 radio-/CD-speler.

De ‘Sport Edition’ uitvoering van de C-Klasse is met alle motoriseringen leverbaar in de metallic kleuren iridiumzilver of diamantzwart, telkens met een zwart interieur.

De belangrijkste kenmerken van de ‘Sport Edition’ uitvoering op een rij:

Exterieur

  • 17-inch zesspaaks lichtmetalen velgen

  • Bi-xenon koplampen

  • Banden in de maat 225/45 R 17 (voor) en 245/40 R 17 (achter)

  • Flankbeschermers met ‘Sport Edition’ logo

  • Zilverkleurige grille voor de sedan en combi, EVOLUTION grille voor de sportcoupé

  • Speciale metallic lakkleuren: iridiumzilver en diamantzwart

  • Portierhandgrepen in carrosseriekleur en verchroomd uitlaatsierstuk

  • ‘Sport Edition+’ heeft ook nog eens AMG bodystyling pakket met voor- en achterbumpers en zijskirts en een sportonderstel

Interieur

  • Audio 20 radio-/CD-speler

  • Instrumenten met zilverkleurige wijzerplaten

  • Driespaaks stuurwiel met uitsparingen voor de duimen

  • Ergonomisch gevormde, zilverkleurige versnellingspookknop

  • Zwart interieur

  • Middenconsole met aluminium strips

  • Pedalen met zwarte rubber noppen

  • Zwarte vloermatten met ‘Sport Edition’ logo