10
september
2008
|
02:00
Europe/Amsterdam

C 250 CDI BlueEFFICIENCY: de kracht van zuinig

Mercedes-Benz introduceert eind dit jaar een compleet nieuwe generatie dieselmotoren. Dit ware offensief start met de komst van de C 250 CDI BlueEFFICIENCY. De 2,2-liter motor van dit model valt op door zijn hoge vermogen en koppel (150 kW/204 pk en 500 Nm) en zeer aansprekende prestaties (top 250 km/h, 0-100 in 7,0 s), maar dan wel in combinatie met een opmerkelijk laag gemiddeld verbruik (5,2 l/100 km) een CO2-uitstoot van 138 g/km. Deze waarden bezorgen de C 250 CDI een groen B-label.

De nieuwe viercilinder dieselmotor voor de Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEFFICIENCY heeft een inhoud van 2.143 cm3. Toch levert hij prestaties van zescilinderniveau. Zijn vermogen van 150 kW/204 pk en zijn koppel van 500 Nm dankt hij aan de combinatie van diverse innovatieve technologieën zoals de toepassing van common-railtechniek van de vierde generatie. Deze inspuiting werkt met nauwkeurig aan te sturen Piezo-injectoren, een inspuitdruk van 2.000 bar en een ontstekingsdruk van 200 bar. Daarbij beschikt deze motor over twee turboladers, een zeer (energie)efficiënte olie- en waterpomp en twee balansassen. Het resultaat is een krachtbron waarmee het mogelijk is om met lage toerentallen onderweg te zijn en dat leidt weer tot het gunstige gemiddelde verbruikscijfer van 5,2 l/100 km en een gemiddelde CO2-uitstoot van slechts 138 g/km. De nieuwe viercilindermotor is breed inzetbaar doordat hij zowel in lengterichting als dwars ingebouwd kan worden. In de nabije toekomst komen er diverse uitvoeringen van deze compacte viercilindermotor. Hij wordt dan ook ingezet in de nieuwe E-Klasse. Hij vervangt daarbij motoren met een duidelijk grotere cilinderinhoud.

Denkwerk tot in detail

De efficiency van de nieuwe dieselmotor van Mercedes-Benz is mede te danken aan denkwerk waarbij geen detail over het hoofd is gezien. Om te beginnen is de geavanceerde viercilinder krachtbron in de C 250 CDI BlueEFFICIENCY standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met overdrivekarakteristiek. Medio volgend jaar wordt de C 250 CDI ook leverbaar met een automatische transmissie. De buitenspiegels zijn zeer gestroomlijnd vormgegeven en de bodem van de auto is zo glad en dus ook zo gestroomlijnd mogelijk. Bovendien wordt de auto standaard geleverd met speciaal ontwikkelde banden waarvan de rolweerstand circa 10% lager is dan die van conventionele banden. Zelfs de pomp van de stuurbekrachtiging is een wonder van efficiency: hij schakelt automatisch uit als hij niet wordt gebruikt (bij langdurig rechtuitrijden bijvoorbeeld).

Hulp voor de bestuurder

Zelfs in de C 250 CDI BlueEFFICIENCY is de bestuurder een belangrijke factor als het gaat om het brandstofverbruik. Daarom heeft de auto een schakelindicator op het dashboard. Deze geeft aan in welke versnelling de bestuurder onder de huidige omstandigheden het best zou kunnen rijden om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren. Het Combi-instrument geeft bovendien het actuele brandstofverbruik weer.

 

Het diesel-succesverhaal van Mercedes-Benz wordt vervolgd

Met de nieuwe generatie dieselmotoren geeft Mercedes-Benz een overtuigend antwoord op de vragen van de toekomst en zet daarmee opnieuw een mijlpaal in de geschiedenis van de dieseltechniek. Ook zet de fabrikant een lange traditie voort. Al in 1936 beleefde de dieselmotor zijn première in een Mercedes-Benz-personenauto, de legendarisch geworden 260 D. Sindsdien heeft Mercedes-Benz als dieselpionier de techniek van de motor met zelfontbrander consequent verder ontwikkeld en verbeterd. Tot de hoogtepunten behoren de eerste turbodieselmotor in de Mercedes-Benz 300 SD (1977), het debuut van de vierkleppentechniek (1995), de eerste diesel-personenauto’s met partikelfilter in Californië (1985), de directe “common-rail”-inspuiting (1997), het onderhoudsvrije diesel-partikelfilter (2003), dat Mercedes-Benz al geruime tijd standaard in alle dieselmodellen levert, alsmede de introductie van de BlueTEC-technologie voor de schoonste diesel ter wereld (2006).