01
maart
2006
|
01:00
Europe/Amsterdam

BLUETEC en CGI – innovatieve technologie voor minder uitstoot en minder verbruik

Tijdens de Autosalon van Genève toont Mercedes-Benz een tweetal studiemodellen die een nieuwe generatie dieselmotoren aankondigen, de Vision CLS 320 BLUETEC en de Vision GL 320 BLUETEC. De nieuwe BLUETEC-technologie maakt de CDI-modellen in het Mercedes-Benz-programma tot de schoonste dieselauto’s ter wereld. Het is de bedoeling om uiterlijk in 2008 ook in Europa de BLUETEC-technologie in een personenauto te leveren.

Een tweede primeur van Mercedes-Benz in Genève is de nieuwe directe benzine-inspuiting in de CLS 350 CGI. De 215 kW/292 pk sterke zescilindermotor heeft een straalgeleide brandstofinspuiting in plaats van de kanaalinspuiting die tot dusver in de V6-benzinemotoren werd toegepast. Dankzij de nieuwe technologie wordt tot tien procent minder brandstof verbruikt, terwijl de prestaties juist beter worden.

Dankzij het innovatieve modulaire BLUETEC-pakket maakt Mercedes-Benz de dieselmotor tot een high-tech aandrijvingsvorm met de mogelijkheden om in de toekomst ook aan de strengste emissie-eisen te voldoen. Met behulp van deze technologie worden de Mercedes-Benz CDI-modellen niet alleen de schoonste diesels ter wereld, maar verbruiken ze ook nog eens 20 tot 40 procent minder brandstof dan vergelijkbare modellen met benzinemotor. Zo behoren zowel de Vision CLS 320 BLUETEC met een verwacht normverbruik van 7,9 liter per 100 km als de Vision GL 320 BLUETEC met 9,9 liter (beide volgens NEFZ-norm) tot de zuinigste en schoonste auto’s in hun klasse.

BLUETEC is een modulair concept van verschillende technische aanpassingen. De aanpassingen hebben tot doel de emissies van de motor zelf te verminderen en de uitlaatgassen op uiterst efficiënte wijze na te behandelen. Daarbij worden stapsgewijs alle emissiebestanddelen tot een minimum gereduceerd.

Sinds vele jaren werken ontwikkelingsingenieurs van Mercedes-Benz met hart en ziel aan technische maatregelen om auto’s schoner en zuiniger te maken en zo ook aan toekomstige eisen in Europa en de Verenigde Staten te kunnen voldoen. Dat leidde uiteindelijk tot de uitvinding van BLUETEC.

De BLUETEC-technologie omvat een aantal technieken:

  • Optimalisering van de motoren en het verbrandingsproces om uitstoot zoveel mogelijk te beperken. Hiertoe behoren o.a. elektronisch motormanagement, vierkleppentechniek, directe common-rail inspuiting van de derde generatie met piëzo-injectoren, turbocompressor met variabele geometrie en recirculatie van uitlaatgassen.
  • Minimalisering van koolmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen (HC) door oxidatiekatalysatoren.
  • Vermindering van de uitstoot van deeltjes door het standaard onderhoudsvrije diesel partikel filter dat sinds medio 2005 tot de standaard uitvoering van een Mercedes-Benz personenwagen met dieselmotor behoort.
  • Terugdringing van stikstofoxide.

    De reductie van stikstofoxide kan op twee manieren. Allereerst door een combinatie van een DeNOx-opslagkatalysator en een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction), zoals bij de Vision CLS 350 BLUETEC, of door toepassing van de gecompliceerdere, maar nog effectievere AdBlue-inspuiting. AdBlue is een vloeistof die in de al voorgereinigde uitlaatgassen wordt gespoten, waardoor ammoniak (NH3) vrijkomt. Hiermee wordt in de SCR-katalysator de stikstofoxide omgezet in onschadelijk stikstof en water. Hiermee kan de hoeveelheid stikstofoxide met maximaal 80 procent worden verminderd. In de Vision GL 320 BLUETEC wordt een dergelijk systeem getoond.

    Helemaal nieuw is de BLUETEC-technologie overigens niet, want dit systeem wordt in Europa al met succes bij Mercedes-Benz vrachtauto’s als de Actros, Axor en Atego toegepast. De eerste personenauto met BLUETEC wordt de E 320 BLUETEC, die vanaf het modeljaar 2007 in de Verenigde Staten leverbaar wordt. Mercedes-Benz wil uiterlijk in 2008 ook in Europa een diesel-personenauto met BLUETEC leveren. Voorwaarde voor een volledige invoering van BLUETEC in Europa is de beschikbaarheid van zwavelvrije diesel (<10 ppm) in alle Europese landen.

    Nieuwe directe benzine-inspuiting in CLS 350 CGI

    In de CLS 350 CGI toont Mercedes-Benz de eerste benzinemotor ter wereld met straalgeleide directe inspuiting. Dit model wordt in de tweede helft van 2006 leverbaar. Dankzij de nieuwe technologie wordt in vergelijking met de V6-benzinemotor met de conventionele indirecte inspuiting in het inlaatspruitstuk en variabele kleptiming een brandstofbesparing van tien procent gerealiseerd. Het nieuwe concept is de basis voor toekomstige motorontwikkelingen in deze klasse en verbruikt circa 9,1 tot 9,3 l/100 km.

    De nieuwe zescilindermotor verbrandt de brandstof vrijwel volledig, waardoor ook minder schadelijke emissies ontstaan. Ook qua prestaties werden verbeteringen gerealiseerd. Zo levert de nieuwe motor 15 kW/20 pk meer vermogen dan de V6-motor met conventionele inspuiting, terwijl het koppel met vier procent toenam. Zo heeft de CLS 350 CGI voor de acceleratie van 0-100 km/u slechts 6,7 seconden nodig, terwijl de topsnelheid elektronisch is begrensd tot 250 km/u.

    Belangrijkste kenmerk van de nieuwe straalgeleide directe inspuiting zijn snelle en uiterst nauwkeurige piëzo-injectoren. Deze openen hun sproeikoppen naar buiten en maken zo een ringvormige opening van slechts enkele micrometers vrij, waardoor de brandstof wordt gespoten in een gelijkmatige verdeelde straal die een holle kegel vormt. De druk in het systeem kan oplopen tot 200 bar, circa 50 keer zoveel als de benzinedruk bij de inspuitingstechniek die tot dusver werd toegepast. Tot het systeem behoort ook een water-warmtewisselaar voor het koelen van de brandstof. Dankzij de nieuwe technologie vindt een betere verbranding plaats en ontstaat er minder uitstoot.

    Metingen hebben aangetoond dat de emissies van koolwaterstoffen in de warmloopfase met meer dan de helft verminderen. Verder neemt de temperatuur in de uitlaat zover toe dat dit voor een snellere opwarming van de katalysator zorgt. Al elf seconden na de koude start bereikt de direct ingespoten benzinemotor een uitlaatgastemperatuur van meer dan 700 °C. Twee dicht bij de motor geplaatste geregelde 3-weg katalysatoren dragen zorg voor de reiniging van de schadelijke emissies.

    De stikstofoxides worden op twee manieren verminderd. Allereerst via elektrisch gestuurde en gekoelde uitlaatgasrecirculatie, waarmee afhankelijk van de belastingcondities zo’n 40 % uitlaatgassen kan worden gerecirculeerd. Verder is de auto ook voorzien van twee NOx opslagkatalysatoren die, gedurende de periode dat op mager mengsel wordt gereden, de stikstofoxiden absorberen. Gedurende korte regeneratieperiodes worden deze stikstofoxides weer vrijgegeven, zodat ze met behulp van de andere emissiecomponenten tot onschadelijk stikstof reageren. Sensoren voor en achter deze katalysatoren bewaken het proces.

    Voor de rest is de volledig aluminium motor uitgerust met hetzelfde hightech pakket als de bekende conventioneel ingespoten benzinemotor. Hiertoe behoren technieken als 4 kleppentechniek, variabele nokkenasverstelling zowel aan de in- als uitlaatzijde, variabele inlaatspruitstuk, balansas, kenveld gestuurde thermostaat voor de warmtehuishouding en cilinderbussen met wrijvingsarme aluminium siliciumtechniek.

    De nieuwe CLS 350 CGI wordt gevoed met zwavelvrije benzine en beschikt over voldoende potentieel om aan de toekomstige emissie-eisen te kunnen voldoen. In West-Europa zal Mercedes-Benz deze direct ingespoten benzinevariant in de CLS-Klasse gaan aanbieden in plaats van de huidige conventioneel ingespoten CLS 350.