07
juni
2005
|
02:00
Europe/Amsterdam

Bionische Mercedes-Benz concept car : geïnspireerd door de koffervis

  • Brandstofverbruik slechts 4,3 liter per 100 km

  • Luchtweerstandscoëfficiënt van 0,19

  • Uitstoot stikstofoxide met 80 procent verminderd

Tijdens het DaimlerChrysler Innovation Symposium in Washington beleefde een revolutionaire nieuwe concept car zijn wereldpremière: de bionische Mercedes-Benz.De ingenieurs van het Mercedes-Benz Technology Centre en DaimlerChrysler Research hebben zich voor het eerst laten inspireren door een voorbeeld uit de natuur: de koffervis. Hoewel zijn kubusvormige lichaam anders doet vermoeden, is deze tropische vis in feite bijzonder aërodynamisch gevormd en heeft hij een ideale stroomlijn. DaimlerChrysler maakte een schaalmodel op een kwart van de ware grootte en met een vormgeving die in belangrijke mate was afgeleid van de koffervis.

Aërodynamischer dan ooit

Tijdens windtunneltests met het kleimodel werd een ongekend lage luchtweerstandcoëfficiënt gemeten van 0,095. Deze onderzoeksresultaten zijn gebruikt bij de ontwikkeling van de bionische Mercedes-Benz, een functionele, compacte auto met een lengte van 4.24 meter. De auto biedt plaats aan vier inzittenden plus bagage. Met een Cw-waarde van slechts 0,19 behoort deze concept car tot de meest aërodynamische in het segment van auto’s met vergelijkbare afmetingen.

Zuiniger en schoner

Naast de aan de gestroomlijnde en lichte koffervis ontleende bouw, dragen de 103 kW/140 pk sterke dieselmotor en de innovatieve Selective Catalytic Reduction technologie (SCR) in hoge mate bij aan het gunstige brandstofverbruik en de verminderde uitlaatgasemissie. Het brandstofverbruik bedraagt gemiddeld slechts 4,3 liter per 100 km - maar liefst twintig procent minder dan bij een vergelijkbaar productiemodel. DaimlerChrysler test momenteel deze SCR-technologie wereldwijd. Deze technologie maakt het mogelijk om met behulp van de vloeistof AdBlue de uitstoot van stikstofoxide van de direct ingespoten dieselmotor met tachtig procent te verminderen.

In een uitsparing van het reservewiel van de concept car bevindt zich een reservoir met AdBlue. Deze waterhoudende ureumoplossing wordt, afhankelijk van het toerental, in nauwkeurig gedoseerde hoeveelheden in het uitlaatsysteem gespoten. Hierdoor worden de stikstofoxiden omgezet in onschadelijk stikstof en water. Uiteraard is de bionische Mercedes-Benz uitgerust met een onderhoudsvrij diesel partikelfilter.

Licht en sterk

De huid van de koffervis bestaat uit talloze zeskantige, benige schubben die een optimale sterkte in combinatie met een zeer laag gewicht geven.De ingenieurs van DaimlerChrysler onderzochten de grondbeginselen van deze bionische structuur en pasten deze met gebruikmaking van een speciaal rekenproces toe in de bionische Mercedes-Benz. Dankzij dit rekenproces is het bijvoorbeeld mogelijk om de uitwendige deurplaten wel veertig procent stijver te maken dan met conventionele technieken mogelijk is. Als de gehele carrosserie met deze technieken wordt ontworpen, daalt het totale gewicht met circa eenderde, zonder dat de sterkte en botsbestendigheid eronder lijden.