23
oktober
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

Bijzondere Mercedes-Benz Econic trekker op aardgas voor Vos Logistics

Vos Logistics is één van de grotere internationale dienstverleners in Europa. Met veel aandacht voor innovatieve technieken opereert het bedrijf zeer succesvol. Vos Logistics test een unieke Mercedes-Benz Econic 1828 LLS met aardgasmotor. De motor is 50 procent zuiniger en stiller. De uitlaatgassen zijn bovendien schoner dan volgens de zeer strenge EEV-norm wordt voorgeschreven.

Schoon, stil en rendabel
Binnenkort wordt voor het nationale distributiewerk een unieke uitvoering van de Mercedes-Benz Econic aan het wagenpark van Vos Logistics toegevoegd. Deze trekker-uitvoering heeft aardgas als motorbrandstof. De slim calculerende ondernemer kan met deze Econic een besparing op de brandstofkosten van maar liefst 50 procent realiseren. Door gebruik te maken van LNG (Liquid Natural Gas) kan de actieradius voor nationale distributie flink vergroot worden. In de tank kan de beschikbare voorraad aardgas ten opzichte van de conventionele wijze (Compressed Natural Gas) ongeveer worden verdubbeld. Naast de indrukwekkende verbruikscijfers, levert de Econic ook een zeer positieve bijdrage aan de omgeving. De krachtbron wordt gekenmerkt door een extreem lage partikel en CO2-emissie waarmee de Econic nu al ruim voldoet aan de strenge emissienorm EEV (Enhanced Environnementally Friendly Vehicle). En ook het geluidsniveau ligt circa 50 procent lager dan die van een ingekapselde dieselmotor. Hiermee levert de Econic aardgastrekker een substantiële bijdrage aan het terugdringen van de geluidsoverlast in steden en andere verkeersintensieve woongebieden.

Beproefd motorconcept
De NGT-Econic gebruikt de revolutionaire lean burn motor (mager mengsel van aardgas) aandrijving. Deze techniek zorgt ervoor dat het voertuig zich kenmerkt door een uiterst laag geluidsniveau en zeer schone uitlaatgassen. Het aardgas verbrandt in de NGT-Econic stil en nagenoeg zonder partikels of fijnstof. De krachtbron is gebaseerd op de beproefde dieselversie, de OM 906 LA van Mercedes-Benz. De prestaties van beide zescilinder lijnmotoren komen praktisch overeen. Het vermogen is nagenoeg hetzelfde, 205 kW (279 pk) om 210 Kw bij 2200 t/min. Het koppel van de aardgasmotor, 1000 Nm bij 1400 t/min, doet nauwelijks voor de dieselversie onder die een koppel heeft van 1120 Nm bij een vergelijkbaar toerental. Dat is onder andere bereikt door het slagvolume van de motor te vergroten. De M 906 LAG voor aardgasaandrijving heeft een cilinderinhoud van 6,88 l. De motor levert zijn vermogen vrijwel zonder partikels en fijnstof uit te stoten. Daarnaast zorgt NGT, Natural Gas Technology, voor een uiterst geruisloze aandrijving. Voor de beste prestaties op het gebied van uitlaatgasemissie en kracht past Mercedes-Benz in de NGT-Econic elektronisch gestuurde, sequentiële multipoint aardgasinjectie en turbo interkoeling toe. Op die manier komen de voordelen van aardgas optimaal tot hun recht. Dat is merkbaar in de rustige loop en de geringe geluidproductie. Die is 50 procent lager dan een overeenkomstige versie met dieselinspuiting. De emissie van schadelijke stoffen is eveneens opvallend laag. De NGT-Econic stoot slechts 1,94 g/kWh NOx uit. De Euro 4 norm staat 3,5 g/kWh toe en de Euro 5 norm 2,0 g/kWh. De prestaties op het gebied van partikels en fijnstof spreken nog meer tot de verbeelding. In de Euro 4 en 5 norm is 0,03 g/kWh toegestaan. De EEV-norm laat 0,02 g/kWh toe. De NGT-Econic scoort 0,0031 g/kWh. Dat is ruim zes keer beter dan de zwaarste norm en dit wordt bereikt zonder roefilter.

Grote prestaties
De Mercedes-Benz NGT-Econic levert prestaties die gebruikers gewend zijn van de krachtigste dieselversie van de Econic. Mercedes-Benz verbindt de voordelen op het gebied van milieu en geluid met hoge prestaties door volledig elektronisch motormanagement. Daarmee wordt elke cilinder op het juiste moment voorzien van de optimale hoeveelheid gasmengsel. Op die manier is maximale trekkracht en veel vermogen bij een laag brandstofverbruik verzekerd. Om de emissiewaarden nog verder te reduceren worden CO en CH in de uitlaat met een geïntegreerde katalysator geoxideerd tot koolstofdioxide en waterdamp. Om het gebruiksgemak te verhogen en de onderhoudskosten zo laag mogelijk te houden heeft de NGT-Econic, net zoals de versie met dieselmotor, een automatische zestraps versnellingsbak van Allison met koppelomvormer.

Vos Logistics
Vos Logistics is een toonaangevende Europese logistieke dienstverlener. Actief op het gebied van forwarding diensten, transport, silo logistiek, warehousing en tankreiniging. Vos Logistics heeft ruim 5.000 medewerkers in dienst, verspreid over 45 vestigingen binnen Europa. Voor al haar logistieke diensten maakt men gebruik van een bedrijfszeker wagenpark dat ongeveer 3.000 trucks telt. Hierin is Mercedes-Benz zeer sterk vertegenwoordigd.