27
januari
2022
|
12:23
Europe/Amsterdam

Bewezen duurzaam: nieuwe EQS geslaagd voor milieuaudit

Van de fabricage van de grondstoffen en de productie tot het rijden en de recycling aan het einde van de levensduur van de auto: Mercedes-Benz onderzoekt alle milieurelevante aspecten van een automodel met een milieubalans. Onafhankelijke experts controleren deze uitvoerige documentatie. Als eerste model dat op het elektrische platform voor grote auto’s staat, is de EQS 450+ (stroomverbruik gecombineerd WLTP: 19,8-15,7 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km)[1] geslaagd voor deze milieuaudit. De zogeheten 360°-milieucheck biedt gedetailleerde informatie over het verbruik, de emissies en de milieubalans, evenals het gebruik van hernieuwbare grondstoffen en recyclaten. Het is hier als PDF te downloaden.

De productie van de HV-accu en de externe laadprocessen tijdens het rijden zijn belangrijke factoren als het gaat om de milieubalans van een elektroauto. Hierbij gaat Mercedes-Benz in zijn modelberekeningen uit van twee verschillende vereisten: in het EU-elektriciteitsmix scenario wordt rekening gehouden met de Europese elektriciteitsmix voor het laden van de HV-accu; in het regeneratieve scenario daarentegen wordt hernieuwbare energie gebruikt voor de productie van de accucellen en voor de laadprocessen in de gebruiksfase. Beide scenario's zijn gebaseerd op een kilometerstand van 300.000 km voor de EQS.

Interessante feiten & cijfers: de duurzaamheid van de EQS in één oogopslag

De kathoden van de accucellen van de EQS hebben een kobaltgehalte van 10 %.

De onderdelen van de EQS wegen meer dan 80 kg en zijn voor een deel gemaakt van grondstofbesparende materialen (recyclaten en hernieuwbare grondstoffen) -

Met zijn Cw-waarde[2] vanaf 0,20 is de EQS momenteel de meest aerodynamische productieauto ter wereld. Vergeleken met een aerodynamisch goede elektroauto (met een Cw-waarde van 0,23) levert dit qua actieradius een voordeel op van 4 (WLTP) tot 5 % (Mercedes-langeafstandsmeting).

Het dak van Factory 56, de fabriek waar de EQS wordt gebouwd, is voorzien van 12.000 zonnepanelen. Samen hebben ze een maximumvermogen van circa 5000 kWp waarmee ze jaarlijks ongeveer 30 % van de energiebehoefte van de fabriek dekken. Al met al is de energiebehoefte van Factory 56 met 25 % verminderd in vergelijking met andere fabrieken van Mercedes-Benz.

Zo’n 40 % van het dakoppervlak van Factory 56 is vergroend en in het voorgebouw is voor het eerst gerecycled beton gebruikt.

In 2022 worden in totaal al 8 Mercedes-EQ elektrische modelseries geproduceerd op 7 locaties op 3 continenten.

Voor de vloerbekleding wordt een nieuw garen van geregenereerd nylon gebruikt. 1 ton van dit garen (merknaam ECONYL) bespaart meer dan 6,5 ton CO2 in vergelijking met nieuw materiaal.

Na gebruik in de auto kunnen de accu’s een tweede leven krijgen: bijvoorbeeld in een energieopslagsysteem van Mercedes-Benz Energy. Samen met zijn partners heeft de onderneming al drie grootschalige opslagsystemen met in totaal circa 50 MWh aan energie uit auto-accusystemen op het Duitse elektriciteitsnet aangesloten. Het eerste 2nd-life opslagsysteem werd in oktober 2016 in Lünen, Westfalen, aan het net gekoppeld.

Het merendeel van de leveranciers, die circa 90 % van het jaarlijkse inkoopvolume voor hun rekening nemen, wil in de toekomst alleen nog CO2-neutraal geproduceerde onderdelen leveren. Zij hebben zich daartoe bereid verklaard in een Ambition Letter. Uiterlijk vanaf 2039 mogen alleen productiematerialen die in alle fasen van de waardeketen CO2-neutraal zijn geproduceerd de fabriekspoorten van Mercedes-Benz passeren.

Mercedes-Benz begon al in 2018 met het creëren van transparantie in de complexe kobalttoeleveringsketens voor accucellen. Hiervoor werden 120 leveranciers geselecteerd en 60 audits uitgevoerd volgens de richtlijnen van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling).

De productie van de zeer complexe lithium-ion-accu’s in de fabriek in Hedelfingen – onderdeel van de Mercedes-Benz fabriek in Stuttgart-Untertürkheim – zal vanaf 2022 CO2-neutraal zijn. Als onderdeel van strategische partnerships heeft Mercedes-Benz ook ingestemd met de aanschaf van CO2-neutraal geproduceerde accucellen, te beginnen met de EQS.

Mercedes-Benz publiceert sinds 2005 360°-milieuchecks als resultaat van de systematische integratie van milieuaspecten in de productontwikkeling volgens ISO-richtlijn TR 14062.


 


 [1] Het WLTP stroomverbruik is vastgesteld op basis van richtlijn (EU) 2017/1151.
[2] Cw-waarde 0,20: EQS 450+ met 19 inch velg/band-combinatie en AMG Line exterieur in het rijprogramma SPORT.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.