11
juni
2019
|
17:07
Europe/Amsterdam

Betere bescherming voor de kleinste passagiers in kinderzitjes

Een nieuw concept voor kinderveiligheid dat onlangs debuteerde in het studiemodel ESF 2019 (Experimental Safety Vehicle) van Mercedes-Benz laat zien hoe de bescherming van kinderen verder kan worden verbeterd. Bij dit kinderzitje met PRE-SAFE®-functies worden vóór een botsing de gordels preventief aangespannen en zijdelingse beschermingselementen uitgeschoven. Tijdens de Child Safety Day op 10 juni (https://www.kindersicherheit.de/kindersicherheitstag.html) presenteerden de veiligheidsexperts van Mercedes-Benz daarmee een ontwikkeling voor meer bescherming van de kleinste passagiers in de mobiliteitssector van de toekomst.

Actieve en passieve veiligheid zijn al decennialang kernwaarden van Mercedes-Benz. Het interne ongevalsonderzoek werd vijftig jaar geleden opgericht en in 2002 luidde PRE-SAFE® een nieuw tijdperk van preventieve inzittendenbescherming in. PRE-SAFE® kan auto’s en hun inzittenden voorbereiden op een dreigende aanrijding, zodat bijvoorbeeld het volledige beschermingspotentieel van de gordels en airbags kan worden benut.

Ter bescherming van de jongste passagiers heeft Mercedes-Benz een speciale stoel met PRE-SAFE®-functies geïntroduceerd in het studiemodel ESF 2019. Mercedes-Benz levert hiermee een bijzondere bijdrage aan de 2019-editie van de Child Safety Day, die werd georganiseerd door de Duitse overheidsorganisatie ‘Mehr Sicherheit für Kinder e.V.’ en die sinds 2000 jaarlijks op 10 juni wordt georganiseerd. Bij dit evenement worden met name ouders en kinderen bewuster gemaakt van het gevaar van een ongeval. De Child Safety Day richt zich elk jaar op een ander veiligheidsrisico voor kinderen. In 2019 luidde het motto ‘Making the home safe together’, waarbij gevaarlijke situaties waarmee kinderen thuis worden geconfronteerd, werden belicht. Daarbij werd er in de breedste zin van het woord ‘thuis’ ook gekeken naar de auto waarin het gezin in de weekenden of tijdens vakanties op pad gaat. Hier ligt de nadruk op veilig reizen.

Extra veiligheid door het kinderzitjes-installatieproces te monitoren

Het is de verantwoordelijkheid van ouders om ervoor te zorgen dat hun kinderen veilig kunnen reizen – of het kinderzitje nu op de voorstoel of op de achterbank is geplaatst. Uit een onderzoek door de verzekeringsbranche (UDV) in oktober 2018 bleek dat één op de twee kinderzitjes niet op correcte wijze in de auto was geplaatst. Van de onderzochte 1.042 kinderen bleek 48 procent niet goed bevestigd in het kinderzitje. De voornaamste oorzaken waren een onjuiste plaatsing van het zitje of een gordel die niet goed was vastgemaakt.

Het connected kinderzitje met PRE-SAFE® Child (voor kinderen van 0 tot 4 jaar/ 40-105 cm, maximaal 18 kg: tot een leeftijd van 15 maanden met de rugleuning naar voren geplaatst), dat debuteerde in het studiemodel ESF 2019 (Experimental Safety Vehicle), vermindert het risico op een dergelijke onjuiste plaatsing. Het kinderzitje is verbonden met de auto via een draadloze verbinding en voorzien van zijn eigen installatie-controlesysteem. Met behulp van acht symbolen op de stoel wordt de gebruiker door het installatieproces geleid en er wordt aangegeven wanneer het zitje op de juiste wijze is geplaatst. Door de verbinding met de auto kan de plaatsing van de stoel ook worden gecontroleerd en gemonitord op het mediadisplay vanaf de bestuurders- en voorpassagiersstoel.

Extra veiligheid door voorspannen van gordel en zijdelingse beschermingselementen

De speciale beschermende functies van het kinderzitje worden ook geactiveerd door een draadloze verbinding. Als de voertuigsensoren signaleren dat er gevaar dreigt, wordt het vijfpuntsgordelsysteem van het kinderzitje in milliseconden aangespannen en een zijdelings beschermingselement uitgeschoven. Het grote voordeel van dit systeem is dat het kind dankzij de aangespannen gordel steviger in het zitje wordt gehouden en dat er minder speling op de gordel zit. De krachten die op het kind worden uitgeoefend tijdens een aanrijding worden op deze manier aanzienlijk verminderd. De zijdelingse beschermingselementen volgen eenzelfde benaderingswijze.

Prof. dr.-ing. Rodolfo Schöneburg, die zich als Head of Center bij Mercedes-Benz onder meer bezighoudt met voertuigveiligheid: “We hebben een virtuele kreukelzone gerealiseerd bij het ESF 2019. Dit houdt in dat belangrijke maatregelen voor de bescherming van inzittenden - en andere personen die zijn betrokken bij een aanrijding - kunnen worden geïmplementeerd, voordat een botsing daadwerkelijk plaatsvindt. Dit omvat ook de veiligheid op de achterbank, met name verbeterde bescherming van kinderen.“ Prof. Schöneburg is ervan overtuigd dat PRE-SAFE® Child ertoe zal leiden dat minder kinderen gewond raken bij verkeersongevallen.

Meer veiligheid door het monitoren van belangrijke signalen

Andere highlights van het PRE-SAFE®-kinderzitje zijn een geïntegreerde camera en speciale sensoren die de temperatuur, hartslag, ademhaling en slaaptoestand van een kind monitoren. Deze extra features zijn vooral handig als kinderen onder de 15 maanden op correcte wijze worden vervoerd, namelijk op de achterbank met de rugleuning naar voren. Tijdens het rijden verschaffen animaties (bijvoorbeeld ‘alles in orde‘ of ‘kind wordt wakker‘) informatie over de toestand van het kind, zonder dat de aandacht van de bestuurder te veel wordt afgeleid van de verkeerssituatie. Het display is intuïtief te begrijpen en er zijn voor het systeem geen extra spiegels in het interieur nodig. Als de auto stilstaat, bijvoorbeeld bij het verkeerslicht, is het ook mogelijk om kortstondig een live videobeeld te laten weergeven op het mediadisplay. Indien nodig kunnen, met behulp van de Mercedes me-app, alle belangrijke signalen worden overgedragen naar een smartphone tijdens een reis, bijvoorbeeld om de andere ouder te informeren over de toestand van het kind. Bij het kinderzitje met PRE-SAFE®-functies gaat het om een visie waarvan een prototype is gerealiseerd. Er is nog niet besloten of een dergelijk zitje in serieproductie zal gaan. Het is echter zeer waarschijnlijk dat enkele van de gepresenteerde innovaties in de nabije toekomst hun debuut zullen maken bij een kinderzitje uit de serieproductie.

MobileKids: ook buiten de auto meer veiligheid

Mercedes-Benz houdt zich niet alleen bezig met de bescherming van de inzittenden, maar ook met de veiligheid van de overige weggebruikers. En dan met name de jongste weggebruikers. MobileKids, een organisatie die zich sinds 2001 inspant voor meer veiligheid, streeft ernaar om kinderen bewust te maken van de gevaren op de weg. Meer dan 2 miljoen kinderen hebben inmiddels deelgenomen aan dit project. Op https://www.mobilekids.net/de/start leren kinderen tussen 6 en 10 jaar op een leuke manier hoe ze op veilige wijze kunnen deelnemen aan het verkeer. MobileKids stelt informatie en lesmaterialen beschikbaar aan ouders en leraren, organiseert wedstrijden voor onderwijsinstellingen en biedt online content en activiteiten aan. Zodoende is elke dag een kinderveiligheidsdag bij Mercedes-Benz. MobileKids maakt deel uit van het ‘Daimler WeCare‘-initiatief.Meer informatie: https://www.daimler.com/nachhaltigkeit/wecare/.