21
november
2023
|
15:55
Europe/Amsterdam

‘Best Global Brands 2023’: Mercedes-Benz stijgt naar zevende plaats van meest waardevolle merken ter wereld

Samenvatting

·       In de nieuwste ranglijst van het Amerikaanse merkenadviesbureau Interbrand staat Mercedes-Benz voor de achtste keer op rij in de top tien van belangrijkste merken ter wereld

·       Het merk met de ster stijgt naar de zevende plaats en blijft het meest waardevolle luxe automerk ter wereld

·       De merkwaarde is ten opzichte van 2022 met nog eens 9 procent gestegen tot 61,414 miljard US dollar

Mercedes-Benz heeft zijn leidende positie als het meest waardevolle luxe automerk ter wereld in de ‘Best Global Brands 2023’-ranglijst verder versterkt. Na vijf jaar op rij op nummer acht te hebben gestaan, schittert de ster nu als het zevende belangrijkste merk ter wereld. De verdere stijging van de merkwaarde met 9 procent onderstreept de consistente transformatie van de onderneming tot een iconisch merk dat indruk maakt met zijn uitzonderlijke esthetiek, innovatieve technologieën en geïntegreerde duurzaamheid.

“De verdere stijging van onze merkwaarde is een eersteklas prestatie van het hele team van Mercedes-Benz waar we allemaal erg trots op zijn. Het resultaat is zowel een bevestiging als een stimulans voor ons. We blijven voortbouwen op ons merkerfgoed om de toekomst vorm te geven – met als doel de meest gewilde voertuigen ter wereld te bouwen.”

Bettina Fetzer, Hoofd Communicatie & Marketing Mercedes-Benz AG

Met de strategische herschikking van de onderneming in 2021 werd ook de merkessentie aangescherpt. Het merk staat sindsdien voor ‘Desire for Iconic Luxury’. De onderneming combineert hiermee twee essentiële kenmerken: ten eerste zijn sterke wortels als fabrikant van luxe voertuigen, die talloze stijlbepalende iconen heeft gecreëerd. Ten tweede de pioniersgeest waarmee Mercedes-Benz als innovatieleider de ontwikkeling van voertuigen stimuleert. Meer dan ooit richt Mercedes-Benz zich op de uitstraling van het merk, die een cultuurvormend effect heeft en zorgvuldig wordt doorontwikkeld, terwijl het erfgoed van het merk in ere wordt gehouden. Het doel is om het digitale tijdperk vorm te geven met ’s werelds meest gewilde voertuigen en services.

‘Best Global Brands’ – graadmeter voor meest waardevolle merken wereldwijd sinds 1999

Het Amerikaanse merkenadviesbureau Interbrand onderzoekt en analyseert al sinds 1999 de meest waardevolle merken ter wereld. De top 100 wordt opgenomen in het jaarlijkse ‘Best Global Brands’-onderzoek dat zich richt op drie criteria: ‘Financiële prestaties van de producten of services van het merk’, ‘Rol van het merk in het aankoopbeslissingsproces’ en ‘Kracht van het merk met betrekking tot het veiligstellen van toekomstige inkomsten van het bedrijf’. Interbrand was het eerste bedrijf dat een ISO 10668-gecertificeerde merkwaarderingsmethode ontwikkelde. De internationale norm creëert maatstaven voor de waardering en voldoet aan de eisen voor nauwkeurige monetaire merkclassificatie.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.