21
oktober
2021
|
13:51
Europe/Amsterdam

Best Global Brands 2021: Mercedes-Benz opnieuw meest waardevolle luxe automerk ter wereld

Mercedes-Benz heeft zijn leidende positie als enige Europese merk in de top 10 van ‘Best Global Brands 2021’ verstevigd. In de nieuwste ranglijst van het gerenommeerde Amerikaanse merkadviesbureau Interbrand staat het merk opnieuw op de achtste plaats, een positie die Mercedes-Benz al sinds 2018 inneemt. Sinds 2020 is de merkwaarde van Mercedes-Benz met 3 procent gestegen tot 50,866 miljard Amerikaanse dollars. Dit is het zesde jaar op rij dat Mercedes-Benz is gekozen als meest waardevolle luxe automerk ter wereld en het enige automerk in de top 10.

“Onze hernieuwde plaatsing in de top 10 en de toegenomen merkwaarde zijn successen waar wij als Mercedes-Benz team erg trots op zijn. Het resultaat bevestigt nogmaals onze strategische koers – als onderneming, maar ook qua merkpositionering. Mercedes-Benz evolueert over alle merken heen van het traditionele begrip luxe naar een moderne interpretatie die aspecten als benaderbaarheid, innovatie en individualiteit benadrukt, een bewustzijn voor een wereld van nieuwe mogelijkheden creëert en daarmee enthousiasme voor duurzame mobiliteit opwekt”, aldus Bettina Fetzer, Vice President Communications & Marketing bij Mercedes-Benz AG.

Mercedes-Benz bereidt zich voor om vóór het einde van dit decennium volledig elektrisch te gaan – daar waar de marktomstandigheden dat toelaten. Met als doel een leidende positie in elektrische voertuigen en in voertuigsoftware.

Indicator voor de meest waardevolle merken ter wereld

Het Amerikaanse merkadviesbureau Interbrand voert al sinds 1999 het onderzoek ‘Best Global Brands’ uit. De zorgvuldig samengestelde index bevat de top 100 van de meest waardevolle merken ter wereld en wordt beschouwd als een concurrentie-benchmark en een belangrijke indicator voor CEO’s over de hele wereld. De gerenommeerde ranking is gebaseerd op drie criteria: ‘De financiële prestaties van de producten of diensten van het merk’, ‘De rol van het merk in het aankoopbeslissingsproces’ en ‘De kracht van het merk als het gaat om het veiligstellen van toekomstig rendement voor de onderneming’. De evaluatiemethode, gecertificeerd volgens ISO 10668, was de eerste algemeen geldende norm voor de vergelijking van merken en maakte een objectieve classificatie op geldwaarde mogelijk. Meer informatie over het onderzoek en over Interbrand is beschikbaar op: www.bestglobalbrands.com

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.