21
november
2014
|
01:00
Europe/Amsterdam

Autonoom rijden zorgt voor revolutie in auto-interieur

Relaxte reislounge of mobiel kantoor; de luxe sedan van de toekomst kan autonoom rijden, met compleet nieuwe vrijheden voor automobilisten. In de toekomst gaat de auto meer dan ooit een individuele rustplek in het stadsverkeer worden. Tijdens de TecDay ‘Autonomous Mobility’ bood Mercedes-Benz met een innovatief interieurconcept voor een autonoom rijdende luxe sedan een virtuele preview van wat de toekomst op dat gebied in petto heeft. Het indrukwekkende ‘interieur van de toekomst’ toont nieuwe ontwikkelingen in communicatie en interactie met de auto. Mercedes-Benz heeft zijn visie op autonoom rijden al in de realiteit toegepast met de S 500 INTELLIGENT DRIVE en de Future Truck 2025 en richt zich nu verder op het uitwerken van concrete ideeën voor de toekomstige invulling van zelfstandig rijdende auto’s.

Autonoom rijdende auto’s zullen in de steden van de toekomst gemeengoed en sociaal geaccepteerd zijn. Deze nieuwe vorm van mobiliteit gaat samen met sociale en technologische aanpassingen. Met het nieuwe, luxueuze interieurconcept wordt de auto van de toekomst meer dan enkel een vorm van vervoer. Sterker nog, het wordt een flexibel ‘privévertrek’ in het alsmaar drukker wordende stadsverkeer. Door middel van deze nieuwe vorm van mobiliteit hebben de inzittenden van zelfstandig rijdende auto’s de vrijheid om hun reistijd nog gevarieerder in te vullen.

“Wij zijn ervan overtuigd dat autonome mobiliteit een centrale rol zal spelen op weg naar comfortabel, ongevalvrij rijden,” verklaart Prof. Dr. Herbert Kohler, Hoofd Corporate Research & Sustainability en Chief Environmental Officer bij Daimler AG. “Autonoom rijden verlicht de druk en stress in rijsituaties die normaal gesproken tot spanningen leiden, bijvoorbeeld in de binnenstad of op lange afstanden. Tegelijkertijd biedt het nieuwe mogelijkheden voor mensen om hun tijd in de auto zo praktisch mogelijk in te vullen.”

Elegant en comfortabel: mobiele leefomgeving als luxueuze lounge

Op de TecDay ‘Autonomous Mobility’ in Sunnyvale, Californië, gunt Mercedes-Benz bezoekers met een virtuele 360°-ervaring een kijkje in de toekomst met een interieurconcept voor een zelfstandig rijdende luxe sedan. Voor het ontwerp van het interieur hebben de engineers, designers en futurologen een interdisciplinair scenario gevolgd en gedacht aan de vrijheden die autonoom rijden met zich meebrengt: meer ruimte, meer tijd en meer mogelijkheden voor interactie. Tegelijkertijd weerspiegelt het interieur de bekende ‘modern luxury’ filosofie van Mercedes-Benz – ruimtelijk, elegant en intuïtief.

Hét onderscheidende element in het innovatieve interieurconcept is de variabele stoelindeling met vier draaibare loungestoelen die in een positie tegenover elkaar gedraaid kunnen worden. Daarmee kunnen de voorpassagiers zich omdraaien en al rijdend vis-à-vis met de andere inzittenden praten. Of ze kunnen hun aandacht op het verkeer vóór zich richten terwijl ze zelf rijden. Een uitschuifbaar stuurwiel vormt daartoe de oplossing.

Interactief en intuïtief: de nieuwe definitie van bedieningscomfort

Naast het design gaat de aandacht met name uit naar de invulling van de interieurruimte. Eén centraal element van het innovatieve interieurconcept is een continue uitwisseling van informatie tussen de auto, inzittenden en de buitenwereld. Het interieur wordt een ‘digitale leefruimte’ die een integraal onderdeel is van het intelligente autosysteem. De inzittenden kunnen door middel van gebaren of aanraakschermen intuïtief met de auto ‘converseren’. Het systeem herkent automatisch de wensen van individuele inzittenden om informatie door middel van een selectie van bedieningsfuncties door de analyse van oog-, hand- en vingergebaren via een sensor. De omgeving rond de auto – met voetgangers, andere weggebruikers en gebouwen – wordt eveneens in het interieur op beeldschermen weergegeven. De User Experience Strategy van Mercedes-Benz, die in een compleet nieuw gevoel voor ruimte in het interieur tot uiting komt, is er op gericht een intuïtief gebruik met design te verenigen. Informatie, interactie en communicatie zijn de links tussen mens, machine en omgeving.

Intelligent Drive: systematische queeste richting autonoom rijden

Als de uitvinder van de automobiel neemt Mercedes-Benz vanzelfsprekend een pioniersrol in op het gebied van autonoom rijden. Het doel is de auto verder door te ontwikkelen, van een zichzelf voortbewegend voertuig (automobiel) naar een onafhankelijk voertuig(autonoom). Als onderdeel van de R&D-activiteiten gaat Mercedes-Benz veel verder dan enkel de technische realisatie van geautomatiseerd rijden en worden verschillende scenario’s onderzocht. De focus ligt daarbij altijd op mensen. Het doel is om technisch realiseerbare en sociaal geaccepteerde antwoorden te presenteren op mobiliteitsvragen van de toekomst in lijn met onze diepgaande benadering en als onderdeel van de innovatiecultuur van de onderneming. Deze revolutie in mobiliteit vergt evolutionaire stappen. Dit houdt in dat de komende jaren nieuwe en doorontwikkelde assistentiesystemen de weg blijven plaveien richting autonoom rijden.

Semi-autonoom rijden op openbare wegen is vandaag de dag al een feit, bijvoorbeeld met Mercedes-Benz-modellen als de S-, E-, C- en CLS-Klasse. Een voorbeeld is de Stop&Go Assistent, waarmee de auto in druk verkeer automatisch zijn voorganger volgt en stuurassistentie biedt. Bij het inparkeren met behulp van de actieve parkeerassistent kiest de technologie een geschikte parkeerplek en neemt vervolgens de besturing over. De bestuurder hoeft zelf enkel gas te geven en te remmen. Mercedes-Benz vervolgt zijn ‘Intelligent Drive’-strategie met tal van assistentiesystemen en uitgebreidere functies en verhoogt zo consequent het comfort en de veiligheid.

Mercedes-Benz heeft al op indrukwekkende wijze laten zien dat autonoom rijden niet aan de verre toekomst is voorbehouden, maar technologisch nu al realiseerbaar is, zelfs in druk stadsverkeer of op secundaire wegen tussen steden. In augustus 2013 reed de Mercedes-Benz S 500 INTELLIGENT DRIVE, gebaseerd op de nieuwe S-Klasse en voorzien van bijna serieproductierijpe technologie, geheel zelfstandig de historische, bijna 100 kilometer lange Bertha-Benz route van Mannheim naar Pforzheim. En ook onderstreepte Mercedes-Benz zijn reputatie als innovator binnen de trucksector door in de zomer van 2014 met de Future Truck 2025 ’s werelds eerste autonoom rijdende vrachtwagen te presenteren. Dit nagenoeg productierijpe, op de Mercedes-Benz Actros 1845 gebaseerde studiemodel liet zijn indrukwekkende mogelijkheden zien op een deel van de snelweg A14 bij Magdeburg bij snelheden tot 80 km/u in realistische verkeerssituaties.

Maar niet alleen in Duitsland voeren de specialisten van Mercedes-Benz uitgebreide praktijktests uit. Het testwerk geschiedt op wereldwijd niveau, waaronder ook in China en de VS, om verschillende verkeerssituaties en infrastructuurelementen in het ontwikkelingsproces mee te nemen. Zo is Mercedes-Benz bijvoorbeeld één van de eerste autofabrikanten die toestemming heeft om autonoom rijdende auto’s in Californië op de openbare weg te testen. Daarnaast maakt de onderneming gebruik van één van Amerika’s grootste testfaciliteiten, het Concord Naval Weapons Station, om deze toekomsttechnologie verder te testen. Deze testlocatie in het zuidwesten van de VS beschikt over een netwerk van wegen dat vergelijkbaar is met het wegennet in een stad, waardoor het een ideale plek is om zelfstandig rijdende auto’s in realistische omstandigheden aan de tand te voelen.

Mercedes-Benz experts betrokken bij dialoog over toekomst van mobiliteit

De TecDay ‘Autonomous Mobility’ is onderdeel van de regelmatige dialoog van Mercedes-Benz over de toekomst van mobiliteit. Zo creëerde bijvoorbeeld de Future Talk die Mercedes-Benz in 2013 introduceerde een nieuw dialoogformat waarin de vraag ‘Hoe utopisch is de toekomst?’ centraal stond. In de dialoog met specialisten in diverse vakdisciplines presenteren de experts van Mercedes-Benz hun visies op het creëren van wenselijke toekomstige mobiliteit. De focus van de Mercedes-Benz Future Talk ‘Robotics’ in juli 2014 lag op de interactie tussen mens en machine.