27
februari
2023
|
10:33
Europe/Amsterdam

Architect van eigen software: Mercedes-Benz geeft preview van zijn besturingssysteem MB.OS

Samenvatting

·       Eigen systeem: het Mercedes-Benz besturingssysteem (MB.OS) is een speciaal ontwikkelde chip-to-cloud-architectuur voor alle toekomstige voertuigen met uitgebreide softwarefuncties biedt en eersteklas gebruiksgemak

·       Samenwerken met innovatieleiders: nieuwe strategische samenwerking om klanten van Mercedes-Benz geïntegreerde toegang te geven tot functies en, in de toekomst, tot kaartmateriaal van Google; andere partnerships met toonaangevende technologiebedrijven op het gebied van hardware en software, voor een efficiënte ontwikkeling en snelle schaalbaarheid

·       Verbeterde infotainmentervaring: integratie van regiospecifieke infotainmentcontent op het gebied van muziek, video, gaming en productiviteit; aanzienlijk betere klantervaring dan bij smartphone-mirroring dankzij volledig schermgebruik, onovertroffen geluid en activering via spraakbediening

·       Doorontwikkelen van geautomatiseerd rijden: op basis van het NVIDIA DRIVE-platform en machine learning plant Mercedes-Benz verbeterde gedeeltelijk geautomatiseerde rijfuncties (SAE Level 2) voor gebruik in stedelijke gebieden en hooggeautomatiseerde rijfuncties (SAE Level 3) tot snelheden van 130 km/h.

·       Flexibele upgrades: volledig verbonden voertuigen kunnen gegevens delen en kunnen worden verbeterd dankzij over-the-air (OTA) updates; klanten krijgen nieuwe functies aangeboden via apps, web of het voertuig

·       Financieel potentieel: software-inkomsten bedragen tegen het einde van het decennium naar verwachting een hoog eencijferig miljardenbedrag. MB.OS gaat naar verwachting de productiviteit en ontwikkelingssnelheid verbeteren; software-investeringen binnen het bestaande financiële kader

Mercedes-Benz heeft zijn plannen uitgewerkt als architect van zijn eigen besturingssysteem Mercedes Benz Operating System, kortweg MB.OS, dat halverwege het decennium zal worden geïntroduceerd met het nieuwe MMA-platform (Mercedes Modular Architecture). MB.OS is intern bij Mercedes-Benz ontworpen en ontwikkeld om de volledige controle over de klantrelatie te behouden, de privacy van gegevens te waarborgen en de unieke integratie van alle voertuigfuncties te benutten. MB.OS is gebaseerd op een speciaal ontworpen chip-to-cloud-architectuur en profiteert van volledige toegang tot alle voertuigdomeinen: infotainment, automated driving, body & comfort en driving & charging. Dankzij deze strategische aanpak kan 's werelds meest waardevolle luxe automerk1 zijn klanten een onovertroffen productervaring bieden.

“Bij Mercedes-Benz willen we de meest gewilde auto's ter wereld bouwen en daar hoort ook bij dat we de architect zijn van ons eigen besturingssysteem. We combineren de expertise van ons team met een selectie van ‘s werelds beste partners. Het doel is een uitstekende klantervaring – van rijassistentiesystemen, navigatie en entertainment tot intelligente laadplanning en volledige upgrademogelijkheden. Dit niveau van integratie is alleen mogelijk met volledige toegang tot alle hardware- en softwarecomponenten. De nieuwe chip-to-cloud-architectuur stelt ons ook in staat om de software- en hardwarecycli los te koppelen van elkaar en onze producten altijd up-to-date te houden voor onze klanten.”

Ola Källenius, CEO Mercedes-Benz

Eigen systeem – open voor partners

MB.OS is ontworpen om de elementaire componenten van de waardeketen van Mercedes-Benz met elkaar te verbinden: ontwikkeling, productie, verkoop en service via omnichannel. MB.OS wordt uiteindelijk een besturingssysteem met verreikende voordelen voor de hele Mercedes Benz business – van het ontkoppelen van ontwikkelingscycli voor software, hardware en voertuigen tot het verhogen van de klantloyaliteit lang nadat het voertuig is gekocht.

De onderneming heeft MB.OS zo ontworpen dat het voor het gehele voertuigportfolio kan worden gestandaardiseerd. Het zal volledig kunnen worden geüpdated, waardoor productaanvullingen en -verbeteringen sneller kunnen worden doorgevoerd. Het is ook bewust opengesteld voor geselecteerde partners. Terwijl Mercedes-Benz de systeemarchitectuur definieert en beheert met zijn eigen hardware- en softwarelaag, geeft de integratie van toonaangevende technologiepartners klanten toegang tot de beste services, content en functies.

Een van de MB.OS-partners is NVIDIA, dat niet alleen software-, data- en AI-expertise levert, maar ook zijn Orin system-on-chip om de SAE Level 2 (gedeeltelijk automatisch rijden) en Level 3 (hooggeautomatiseerd rijden) rijsystemen verder te verbeteren. Bepaalde voertuigvarianten zullen ook worden uitgerust met next generation sensoren, waaronder krachtige laserscanners (LiDAR) van Luminar. Vandaag kondigt Mercedes-Benz zijn meest recente samenwerking aan: een strategische langetermijnsamenwerking met Google, gericht op het ontwikkelen en implementeren van de next generation navigatie-ervaring.

Verbeterde infotainmentervaring

Mercedes-Benz is de eerste autofabrikant die het navigatiesysteem van zijn eigen merk bouwt op basis van de nieuwste navigatiegegevens en routeplanningsfuncties van het Google Maps Platform – ingebed in MB.OS. Door de integratie heeft het luxemerk toegang tot het toonaangevende aanbod van navigatiegegevens van Google, inclusief realtime en voorspellende verkeersinformatie alsmede automatische dynamische aanpassing van de routeplanning aan de verkeerssituatie. Klanten hebben ook de mogelijkheid om via het infotainmentsysteem toegang te krijgen tot de YouTube-app. Dit kan worden opgeroepen wanneer het voertuig geparkeerd staat of – voor zover wettelijk toegestaan ​​– bij geactiveerd DRIVE PILOT-systeem voor hooggeautomatiseerd rijden SAE Level 3. Mercedes-Benz geeft klanten daarnaast toegang tot ‘Place Details provided by Google’ – een POI-database met details zoals openingstijden, foto's en beoordelingen van meer dan 200 miljoen winkels en andere plaatsen wereldwijd. Deze nuttige informatie is nu in tal van landen beschikbaar in alle modellen met de nieuwste generatie MBUX2.

Tegelijkertijd profiteren klanten van Mercedes-Benz van de native integratie van essentiële navigatiefuncties die andere infotainmentoplossingen hen niet kunnen bieden. Een voorbeeld is het nauwkeurige en betrouwbare actieradiusmanagement voor elektroauto’s. Dit is alleen mogelijk met MB.OS omdat het systeem toegang heeft tot alle voertuiggegevens, zoals de laadtoestand van de accu en het energieverbruik van het voertuig. Dit voorbeeld onderstreept de strategische grondgedachte achter de combinatie van het eigen systeem met geselecteerde partners.

Mercedes-Benz zal de infotainmentfuncties verder uitbreiden met nieuwe technologie van partners die zijn gespecialiseerd in toonaangevende video-, gaming- en productiviteitstoepassingen. MB.OS opent een nieuwe dimensie van in-car gamen via het Antstream-platform voor arcade games. Het palet aan oplossingen voor in-car videobellen wordt uitgebreid met populaire services als Webex en Zoom. En in China zal geselecteerde content van Tencent in de toekomst nog beter aansluiten bij specifieke klantwensen.

De eerste versie van MB.OS is vanaf 2023 al beschikbaar in de nieuwe E-Klasse met de derde generatie MBUX. Een nieuwe Android-programmeerinterface (MBUX API voor Android) maakt de installatie van apps van derden mogelijk, wat een betere user experience biedt in vergelijking met gespiegelde apps.

Lees hier meer over de nieuwe functies van de nieuwe E-Klasse en MBUX.

Doorontwikkelen van geautomatiseerd rijden

In het Entry-segment gaat Mercedes-Benz de next generation gedeeltelijk geautomatiseerde rijsystemen SAE Level 2 aanbieden, waarbij het volledige potentieel van machine learning zal worden benut. Er komt een uitgebreide set sensoren beschikbaar voor het nieuwe MMA-platform; het platform zal ook profiteren van tot nu toe ongekende rekenkracht. De sensoren zullen worden ontworpen voor de hoge eisen van stadsverkeer, met name voor het detecteren van voetgangers en complexe verkeerssituaties. Daar waar de lokale regelgeving het toelaat, kunnen klanten van Mercedes-Benz in de toekomst genieten van nog meer comfort en zelfs hun handen van het stuur kunnen halen zolang de ogen van de bestuurder op de weg zijn gericht. Rijstrookwissels die door het systeem worden geïnitieerd en die de routegeleiding van het navigatiesysteem volgen, zullen ook beschikbaar zijn in China. Dit is gebaseerd op kaartgegevens van de lokale Chinese partner AMAP.

Mercedes-Benz richt zich op hooggeautomatiseerd rijden volgens SAE Level 3 met als doel dit in de laatste stap mogelijk te maken bij snelheden tot 130 km/h. Om dit te bereiken, werkt Mercedes-Benz samen met NVIDIA om volledig programmeerbare en updatebare automatiseringssystemen te ontwikkelen. Het ‘brein’ van het voertuig is het NVIDIA DRIVE Orin system-on-chip, dat in staat is om 254 biljoen bewerkingen per seconde uit te voeren om gegevens te verwerken van een reeks sensoren die zich rondom het voertuig bevinden. Het zogenoemde ‘perceptiesysteem’ – vergelijkbaar met de 'ogen' van het systeem – bestaat naast radarsensoren en camera’s ook uit LiDAR-sensoren van Luminar. De next generation IRIS-sensor van Luminar kan zelfs kleine objecten met een lage reflectiviteit in het infraroodspectrum herkennen. Extra redundantie in de sensoren zorgt ervoor dat het systeem voldoet aan de hoge veiligheidsnormen van Mercedes-Benz.

In China gaat Mercedes-Benz een lokaal cloud-partnerschip aan met Tencent om daar andere toepassingen voor hooggeautomatiseerd rijden volgens SAE Level 3 mogelijk te maken. De onderneming werkt aan een verbeterde user interface voor geautomatiseerde rijfuncties, inclusief een uitgebreide rijstrookweergave.

Lees hier meer over de hooggeautomatiseerde rijfuncties van Mercedes-Benz.

Flexibele upgrades

De technologische basis van MB.OS vergroot ook de mogelijkheden voor software-upgrades. Het Mercedes-Benz Operating System koppelt hardware los van software, waardoor snellere innovatiecycli mogelijk. Zo kunnen updates en verbeteringen flexibeler worden doorgevoerd. Alle technologieën binnen MB.OS kunnen via de Mercedes-Benz Intelligent Cloud met elkaar worden verbonden. Dit vormt de basis voor connectiviteitsservices voor het gehele wagenpark en stelt Mercedes-Benz in staat om klantgegevens te beschermen en tegelijkertijd optimaal te gebruiken – daarvoor behoudt de onderneming de volledige controle over alle kritieke infrastructuur.

Mercedes-Benz zal nieuwe services aanbieden die nog persoonlijker en nog handiger zijn dankzij de Mercedes me-ID, die alle klantgerelateerde informatie met elkaar verbindt: van aankoop en financiering via serviceafspraken tot laad- en betalingsgegevens. Hiermee kunnen klanten verbinding maken met Mercedes-Benz, hun instellingen en profielen personaliseren en aanbiedingen ontvangen die zijn afgestemd op hun specifieke behoeften.

Om de klantervaring te vereenvoudigen, worden gepersonaliseerde services en upgrades gebundeld in drie handige pakketten: MB.CONNECT, MB.CHARGE en MB.DRIVE3. Voertuigfuncties zoals navigatie, remote, Guard 360°, entertainment en communicatie en vele andere functies zijn gebundeld in MB.CONNECT en kunnen up-to-date worden gehouden via over-the-air updates (OTA). Met MB.CHARGE krijgen klanten met een elektrisch model toegang tot flexibele en aantrekkelijke tarieven, afhankelijk van hoeveel ze rijden. MB.CHARGE biedt maximale transparantie dankzij laadtarieven met een vaste prijs. Bovendien krijgen gebruikers van MB.CHARGE met voorrang toegang tot het toekomstige Mercedes-Benz High Power Charging-netwerk.

MB.DRIVE biedt klanten de mogelijkheid om functies van geavanceerde rijassistentiesystemen uit te breiden. Alle nieuwe modellen krijgen de nodige sensortechnologie aan boord om gedeeltelijk geautomatiseerde rijfuncties (SAE Level 2) mogelijk te maken. Op basis van een contract met vaste voorwaarden kunnen geselecteerde modellen kunnen worden besteld met aanvullende rijassistentiesystemen of technologie waarmee hooggeautomatiseerd rijden (SAE Level 3) mogelijk wordt. Vanaf 2025 kunnen bepaalde functies in de Mercedes me Store tijdens de levenscyclus van het voertuig achteraf worden ingebouwd of worden opgewaardeerd. Om nieuwe functies te ontdekken en aan te schaffen, hebben klanten toegang tot de Mercedes me Store via de app, browser of het infotainmentsysteem in het voertuig.

Financieel potentieel

De onderneming is ervan overtuigd dat deze strategische benadering van software- en hardwareontwikkeling de basis zal vormen voor additionele inkomsten tijdens de gehele levensduur van het voertuig. Al in 2022 genereerde Mercedes-Benz meer dan 1 miljard euro aan inkomsten uit softwaregebaseerde verkoop van producten en services zoals navigatie, realtime verkeerssituaties (Live Traffic) en kaartupdates.

Vooruitkijkend verwacht de onderneming dat de omzet gegenereerd door MB.CONNECT en MB.DRIVE halverwege het decennium zal groeien tot een laag tot midden eencijferig miljardenbedrag. Tegen het einde van het decennium zal dit oplopen tot een hoog eencijferig miljardenbedrag. De onderneming ligt op schema om zijn eigen doelstelling van 1 miljard euro EBIT uit digitale services in 2025 te overtreffen, wat al deel uitmaakt van de bestaande winstdoelstellingen.

Software zal een integraal onderdeel worden van het productontwikkelingsproces en het investeringsplan van de onderneming, waarbij tegen het midden van het decennium 25 procent van het totale R&D-budget aan software wordt toegewezen. Dit heeft geen invloed op de reductiedoelstellingen van het bedrijf voor investeringen op middellange termijn.

Software zal een integraal onderdeel worden van het productontwikkelingsproces en het investeringsplan van het bedrijf. Tegen het midden van het decennium zal 25 procent van het totale onderzoeks- en ontwikkelingsbudget beschikbaar worden gesteld voor software. Dit heeft geen impact op de investeringen voor de middellangetermijn reductiedoelstellingen.

1 Volgens ‘Best Global Brands 2022’.

2 Alle voertuigen met generatie 2020 MBUX (NTG7) met navigatie in connect-landen behalve China, Japan en Korea. Modelseries: 223, 206, 295, 297, 296, 294, 254, 232, 177 (vanaf productie 12/2022, modeljaar 22/2), W247 (vanaf productie 12/2022, modeljaar 22/2), V167 (vanaf productie 12/2022, modeljaar 22/2).

3 Om de Mercedes me connect-services te gebruiken is een persoonlijke Mercedes me-ID en instemming met de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect-services vereist. De aangeboden services en hun beschikbaarheid en functies zijn met name afhankelijk van het model, het bouwjaar, de gekozen opties en het land.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.