18
oktober
2022
|
14:28
Europe/Amsterdam

Apple Music en Mercedes-Benz introduceren ruimtelijke audio in voertuigen

Apple en Mercedes‑Benz hebben aangekondigd dat Apple Music’s befaamde Spatial Audio-technologie met ondersteuning voor Dolby Atmos nu voor het eerst in modellen van Mercedes-Benz beschikbaar is. Daarmee geven de twee partijen invulling aan een gedeeld commitment om klanten wereldwijd de allerbeste muziekbeleving te bieden. Apple Music met Spatial Audio is via het MBUX infotainmentsysteem als eerste geïntegreerd in de Mercedes‑Maybach S‑Klasse, EQS, EQS SUV, EQE, EQE SUV en S‑Klasse. Daarmee beschikken deze modellen nu over een sound van studiokwaliteit die beter is dan in welke concertzaal dan ook en waarmee de inzittenden worden omringd door een ongeëvenaarde, multidimensionale ruimtelijkheid en helderheid.

“De geluidskwaliteit is ongelooflijk belangrijk voor Apple Music. Daarom zijn we verheugd over de samenwerking met Mercedes, waardoor Apple Music met Spatial Audio voor het eerst in een voertuig beschikbaar wordt”, aldus Oliver Schusser, vice president Apple Music en Beats bij Apple. “Ruimtelijke audio revolutioneert de wijze waarop artiesten muziek creëren en fans ernaar luisteren. Het is een ervaring die onmogelijk in woorden is uit te drukken; je moet het zelf horen om het te kunnen beoordelen. Samen met Mercedes hebben we nu nog meer mogelijkheden om onze abonnees wereldwijd een betoverende muziekbeleving te bieden.”

“We bundelen onze krachten om onze klanten een unieke muziekbeleving te bieden die ongeëvenaard is in de branche”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG en Chief Technology Officer, verantwoordelijk voor ontwikkeling en inkoop. “We zijn er trots op dat onze modellen de eerste niet-Apple-producten zullen zijn die over ruimtelijke audio met Dolby Atmos beschikken. Deze naadloze experience laat zien hoe in-car entertainment een heel nieuw niveau kan bereiken door hardware en software perfect te integreren.”

Mercedes-Benz rijders die al geabonneerd zijn op Apple Music krijgen per direct toegang tot een groeiende selectie songs en albums in ruimtelijke audio van 's werelds grootste artiesten in alle genres, waaronder hiphop, country, latin, pop en klassiek[1]. Apple Music biedt ook playlists in ruimtelijke audio, zoals ‘Driving in Spatial Audio’ en ‘Hip-Hop in Spatial Audio’, waar luisteraars songs van hun favoriete artiesten kunnen vinden. Bovendien hebben abonnees toegang tot de gehele catalogus van Apple Music, met 100 miljoen songs, duizenden playlists en dagelijkse aanbevelingen van 's werelds beste muziekexperts, inclusief alle artiesten en hosts die uitzenden via de wereldwijde livestream radiostations Apple Music 1, Apple Music Hits en Apple Music Country.

De limited Mercedes‑Maybach by Virgil Abloh, die sinds kort leverbaar is, is een van de eerste voertuigen ter wereld – en het eerste model in de Mercedes-Benz portfolio – die deze onovertroffen, multidimensionale geluidservaring levert via het Burmester® high-end 4D-surround sound system. De technologie wordt binnenkort ook voor ander modellen beschikbaar gemaakt.

Het Burmester® high-end 4D-surround sound system omvat:

·     31 luidsprekers, waaronder 3D-luidsprekers die hun sound van bovenaf afgeven, 4 near-ear speakers in de voorstoelen, plus een 18,5 liter subwoofer

·     8 sound transducers (2 per stoel)

·     2 versterkers

·     1.750 watt totaalvermogen

Over Apple Music

Apple houdt van muziek. Met de iPod en iTunes zorgde Apple voor een revolutie in de muziekbeleving. Tegenwoordig is het bekroonde Apple Music hét platform voor muzikanten, songwriters, producers en fans met een catalogus van meer dan 100 miljoen nummers, professioneel samengestelde playlists en interviews met artiesten, podcasts en wereldpremières met Apple Music Radio. Met originele content van de meest gerespecteerde en geliefde muzikanten, autoplay, time-synced songteksten, lossless audio en een meeslepende sound – mogelijk gemaakt door ruimtelijke audio met Dolby Atmos – biedt Apple Music 's werelds beste luisterervaring waarmee luisteraars nieuwe muziek kunnen ontdekken en kunnen genieten van hun favorieten, terwijl ze de wereldwijde muziekgemeenschap versterken. Apple Music is in meer dan 167 landen en regio's beschikbaar op iPhone, iPad, iPod touch, Mac, Apple Watch, Apple TV, HomePod mini, CarPlay en online op music.apple.com alsmede populaire smart speakers, smart tv's en Android- en Windows-apparaten. Apple Music is vrij van advertenties en deelt nooit consumentengegevens met derden. Meer informatie is beschikbaar op apple.com/apple-music.


 


 [1] Om de online muziekservice 'Apple Music' te kunnen gebruiken, zijn een persoonlijke Mercedes me-ID en acceptatie van de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect-services vereist. Een mobiele dataverbinding is vereist om de online muziekdienst ‘Apple Music’ te gebruiken. Klanten kunnen het benodigde datavolume via de Mercedes me-portal kopen bij een mobiele netwerkprovider of de mobiele data van hun smartphone gebruiken voor tethering. Het gebruik van Dolby Atmos zorgt voor een verhoogd datagebruik.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.