04
oktober
2012
|
02:00
Europe/Amsterdam

Alternatieve aandrijfvormen: van stadsauto via sportwagen tot truck - Mercedes-Benz met belangrijke primeurs op ecomobiel 2012

Mercedes-Benz, smart en Daimler Trucks dochter Fuso komen samen naar ecomobiel met een zeer breed gamma alternatief aangedreven voertuigen: van personenwagen en bestelwagens tot en met trucks. Onder de tentoongestelde voertuigen (vrijwel alle uit serieproductie én beschikbaar op de Nederlandse markt) zijn diverse primeurs. De Fuso Canter Eco Hybrid, de enige 7,5-tons vrachtwagen met hybride-aandrijving in zijn segment. Andere blikvangers zijn de nieuwe smart fortwo electric drive, de representatieve en zuinige E 300 BlueTEC HYBRID, de spectaculaire SLS AMG Coupé Electric Drive en de B-Klasse F-CELL met vrijwel productierijpe brandstofcelaandrijving.

smart fortwo ed: derde generatie elektrisch

Begin 2013 komt de derde generatie smart fortwo ed op de markt. De nieuwste uitvoering van de volledig elektrisch aangedreven smart heeft een nieuwe elektromotor die voortkomt uit de joint-venture met Bosch. Deze motor levert een vermogen van maximaal 55 kW (voorganger: 30 kW) en is gekoppeld aan een accupakket (17,6 kW) van Deutsche ACCUmotive. De prestaties van de nieuwe smart fortwo ed zijn er vergeleken met de voorgangersterk op vooruit gegaan. Zo heeft het nieuwe model een (lokaal emissievrije) actieradius van ruim 140 km.

De topsnelheid bedraagt nu meer dan 120 km/h (was 100 km/h) en de voor stadsgebruik relevante sprint van 0-60 km/h duurt slechts 5 seconden (was 6,5 seconden). Het opladen van de accu’s kan thuis of op het werk via het reguliere stroomnet. Bovendien is er een snellaadfunctie met een speciale krachtstroom-laadkabel. Op deze manier is zelfs een lege accu binnen een uur volledig te laden. Ook heel handig: de smart drive app. Hierin is bijvoorbeeld een ‘car finder’ ingebouwd. Een speciaal webportaal maakt het mogelijk om de laadstatus van de accu via de thuiscomputer te bekijken. Ook smartcharging is via dit portaal mogelijk. Het invoeren van bijvoorbeeld de geplande vertrektijd volstaat voor het starten van een zo economisch mogelijk laadproces (waarbij bijvoorbeeld voordelige nachtstroom wordt gebruikt).

car2go zeer succesvol in Amsterdam

In november is het een jaar geleden dat het autodeelprogramma car2go in Amsterdam van start is gegaan. Inmiddels zijn de 300 opvallende, elektrisch aangedreven car2go’s volledig ingeburgerd in de hoofdstad. car2go heeft in Amsterdam al meer dan 8.500 geregistreerde leden. Door het succes wordt het ‘verzorgingsgebied’ van car2go steeds verder uitgebreid en neemt ook het aantal laadpunten toe. Zo beschikken diverse Q-Park accommodaties in het centrum inmiddels over speciale car2go-laadpunten. Ook het gebruik van de car2go’s wordt steeds meer toegespitst op de behoeften van de gebruikers. Zo is er sinds juni een gratis Nederlandstalige app voor zowel Apple als Android die het nog makkelijker maakt de dichtstbijzijnde car2go te vinden en te huren. Alle car2go’s geven hun berijders bovendien informatie over het rijgedrag door middel van de EcoScore. Een energiezuinige rijstijl wordt op een speciaal display weergegeven door middel van groeiende bomen; een niet-zuinige rijstijl blijkt uit krimpende bomen. De EcoScore kan in de toekomst gebruikt worden om een milieuvriendelijke rijstijl te belonen met bijvoorbeeld gratis rijminuten. car2go is met meer dan 150.000 geregistreerde gebruikers in 17 steden wereldwijd marktleider op het gebied van flexibele, kortdurende autohuur én de snelst groeiende internationale autodeel-onderneming.

Het grote potentieel van de brandstofcel: Mercedes-Benz B-Klasse F-CELL

Mercedes-Benz heeft een jarenlange ervaring op het gebied van elektrische aandrijving in combinatie met een brandstofcel. Dat heeft al geresulteerd in meer dan 180 patenten op dat gebied. Sinds 1994, het jaar waarin Mercedes-Benz zijn eerste studiemodel met brandstofcel voorstelde, is de brandstofceltechnologie met grote sprongen vooruit gegaan: de zogeheten ‘stacks’ met brandstofcellen zijn steeds compacter geworden en het rendement steeds hoger. Het basisprincipe is echter ongewijzigd. In een brandstofcel wordt elektriciteit opgewekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. Het enige afvalproduct hierbij is waterdamp. Als een van de weinige autofabrikanten biedt Mercedes-Benz een productiemodel met brandstofcel aan: de B-Klasse F-CELL. Enkele van deze modellen hebben vorig jaar (het jaar waarin het 125-jarig bestaan van Mercedes-Benz werd gevierd) een reis rond de wereld gemaakt. Daarbij toonden ze in 125 dagen en onder uiteenlopende (zware) weers- en wegdekomstandigheden aan dat de brandstofceltechnologie de volwassenheidsfase heeft bereikt: hij is efficiënt én geschikt voor dagelijks gebruik. Het tanken van waterstof duurt bijvoorbeeld slechts enkele minuten en met volle tanks bedraagt de actieradius 400 km. Auto’s met brandstofcel zijn bovendien stil en emissievrij. Om het enorme potentieel van de brandstofceltechnologie optimaal te kunnen benutten, is een dekkend netwerk van tankstations onontbeerlijk.

Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID: enige 20% limousine in zijn klasse

In het segment van luxe limousines vormt de nieuwe Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID een uniek aanbod. Deze eerste Mercedes-Benz met diesel-hybride-aandrijving heeft een gemiddeld verbruik van slechts 4,2 liter diesel per 100 km (CO2: 109 g/km). Daardoor valt hij als enige limousine in dit segment in de 20%-categorie van de fiscale bijtelling bij zakelijke inzet. In de E 300 BlueTEC HYBRID werkt een efficiënte en krachtige (150 kW/204 pk) viercilinder CDI-motor samen met een compacte hybride-module waarvan de elektromotor 20 kW/27 pk levert. Deze combinatie staat niet alleen garant voor zeer gunstige verbruikswaarden, maar ook voor hoge prestaties. Ook biedt het innovatieve hybride-concept grote comfortvoordelen. Zo start de auto vrijwel geruisloos en ook korte (parkeer)manoeuvres verlopen in stilte omdat hierbij meestal alleen de elektromotor wordt gebruikt. De 19 kW sterke lithium-ion-accu maakt een elektrische (lokaal emissievrije) actieradius van 35 km mogelijk. De E 300 BlueTEC HYBRID is door keuringsinstantie TÜV onderscheiden met het Milieucertificaat. Dit is toegekend naar aanleiding van de beoordeling van milieuaspecten over de gehele levenscyclus – van productie via gebruik tot en met recycling. Over de complete levensduur stoot de nieuwe E 300 BlueTEC HYBRID maar liefst 23% minder CO2 uit dan een vergelijkbare (en al zeer efficiënte) E 300 CDI BlueEFFICIENCY. De Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID is er als limousine en als estate.

Mercedes-Benz E 200 NGT: de vele voordelen van aardgas

Op weg naar een emissievrije toekomst zet Mercedes-Benz niet alleen alternatieve aandrijfvormen in, maar maakt het merk ook gebruik van alternatieve brandstoffen. Zo is de E 200 NGT BlueEFFICIENCY speciaal ontwikkeld voor het gebruik van de schoonste fossiele brandstof die er is: Natural Compressed Gas (aardgas). De viercilinder 120 kW/163 pk sterke krachtbron is bovendien geschikt voor het gebruik van het nog CO2-neutralere groen gas én voor benzine. De E 200 NGT BlueEFFICIENCY beschikt over een benzinetank en drie aardgastanks met een gezamenlijke inhoud van 121,5 liter (19,5 kg). Het gecombineerde aardgasverbruik ten opzichte van het voorgangermodel is met 0,6 kg gedaald naar 5,5 kg/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 149 g/km (A-label). Bij gebruik van benzine bedraagt het gecombineerde verbruik 8,1 l/100 km. De totale actieradius bedraagt ruim 1.100 km (730 km op benzine, 360 op aardgas). Via het combi-instrument op het dashboard krijgt de bestuurder informatie over het gaspeil en de boordcomputer geeft het verwachte rijbereik aan. Het gebruik van aardgas heeft ook een belangrijk kostenvoordeel: een kilogram aardgas kost op dit moment slechts 0,98 euro. Bovendien wordt het gebruik van aardgas nog tot 2018 fiscaal gestimuleerd.

Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive: emissievrije topsport

De SLS AMG Coupé Electric Drive is misschien wel de spannendste sportwagen ooit. Het studiemodel is lokaal emissievrij; onder zijn fascinerende uiterlijk met de kenmerkende vleugeldeuren schuilt de ultieme vorm van elektrische aandrijving. Elk wiel beschikt over een eigen, zeer krachtige elektromotor. Deze motoren worden gevoed door een vloeistofgekoeld lithium-ion-accu pakket met een capaciteit van maar liefst 60 kWh. Het accupakket is ondergebracht in de ‘tunnel’ waar zich bij de reguliere SLS AMG-modellen de cardanas bevindt. In het productiemodel dat in 2013 op de markt komt, hebben de vier elektromotoren een gezamenlijk vermogen van 552 kW/750 pk en een koppel van 1000 Nm. De prestaties zijn van topklasse: de sprint van 0-100 km/h duurt bijvoorbeeld slechts 3,9 seconden. De topsnelheid bedraagt 250 km/h en de actieradius 250 km.

Dé sensatie is echter de lineaire vermogensopbouw: het maximale koppel is direct beschikbaar en de acceleratie wordt niet onderbroken door schakelmomenten. Bovendien maakt de elektrische aandrijving het mogelijk ieder wiel individueel ‘aan te sturen’. Daarmee is optimale grip onder alle omstandigheden gewaarborgd. Tevens kan de neiging tot onder- of overstuur zo worden beperkt. Hierdoor hoeft het ESP minder snel in actie te komen en dat komt de dynamiek ten goede. De SLS AMG Coupé Electric Drive maakt gebruik van een groot aantal lichtgewicht technologieën en -materialen.

De Mercedes-Benz Vito E-CELL: ideaal in de stad

De Vito E-CELL is er als ruime en praktische bestelwagen en als zevenzitter (Crew Cab). Beide hebben een identieke technische basis. Ze worden aangedreven door een 60 kW/82 pk sterke elektromotor die wordt gevoed door een krachtig lithium-ion-accupakket dat in de voertuigbodem is ondergebracht. Het opladen van de accu’s duurt vijf uur bij gebruikmaking van een 380/400 V-net. Ook laden via het reguliere (230 V) stroomnet is mogelijk. De Vito E-CELL is lokaal emissievrij en heeft een actieradius van 130 km. De bestelwagenversie is zeer geschikt voor bijvoorbeeld distributiewerk in stedelijke omgevingen. Hij is fluisterstil en stoot geen schadelijke gassen uit. Hij biedt volop ruimte en een laadvermogen van 900 kg. De Crew-Cab-uitvoering is gericht op ondernemingen die bijvoorbeeld shuttlediensten over korte afstanden aanbieden (hotelketens of restaurants in drukke stadscentra). De Vito E-CELL modellen worden in serieproductie gebouwd op dezelfde fabricagebanden als de andere Vito’s. Ze kenmerken zich dan ook door een hoog kwaliteitsniveau. De Vito E-CELL heeft al diverse belangrijke onderscheidingen gekregen waaronder de ‘Postal Technology International Award 2010’ en de titel ‘Green Commercial of the Year’. In 2011 won hij de innovatieprijs voor alternatieve aandrijvingen van de deelstaat Baden-Württemberg en de Design Award bij de Michelin Challenge Bibendum, een van de grootste fora ter wereld voor duurzame mobiliteit.

Fuso Canter Eco Hybrid: eerste hybride-truck in zijn segment

De komst naar ecomobiel betekent de Nederlandse première voor de Canter Eco Hybrid van de Japanse Daimler dochter Fuso. De Fuso Canter Eco Hybrid is de eerste lichte truck (7,5 ton) in zijn segment met hybride-aandrijving. Met zijn innovatieve aandrijflijn is de Fuso Canter Eco Hybrid tot maar liefst 23% zuiniger dan de versie met uitsluitend een dieselmotor. Voor ondernemers betekent dit dat hybride-aandrijving nu daadwerkelijk rendabel is – een belangrijke stap voor alternatieve aandrijfvormen in de transportbranche. De Fuso Canter Eco Hybrid is eerder dit jaar al in Japan geïntroduceerd en beleefde n september zijn Europese debuut op de IAA voor bedrijfswagens in Hannover. De versies voor de Europese markt worden vanaf dit najaar in het Portugese Tramagal geproduceerd.

De nieuwe Fuso Canter Eco Hybrid levert een belangrijke bijdrage aan het wereldwijde ‘Shaping Future Transportation’-initiatief van Daimler Trucks. Dit initiatief stamt uit 2007 en heeft als doel het brandstofverbruik en de emissies van trucks sterk te verminderen door de toepassing van schone en efficiënte alternatieve aandrijflijnen én het gebruik van alternatieve brandstoffen. Daimler Trucks verkocht in 2011 wereldwijd in totaal 147.700 voertuigen onder de merknaam Fuso, waaronder lichte, middelzware en zware trucks en autobussen.

De Actros: efficiënt in alles

De Truck of the Year 2012, de Actros, eist in Ahoy een hoofdrol voor zich op. Deze langeafstandstruck van Mercedes-Benz is ontwikkeld om te voldoen aan de Euro 6-emissie-eisen. Deze regelgeving zal op 1 januari 2014 in werking treden. Ook voldoet de Actros aan de strenge emissie-eisen die inmiddels gelden voor de Maasvlakte 2. De indrukwekkende Actros kenmerkt zich door zeer gunstige brandstofverbruiks- en emissiecijfers. Hij is zelfs nog zuiniger dan zijn Euro 5-voorganger die bekend stond als ‘zuinigste truck ter wereld’. In Ahoy is de Actros Fuel Duel te bewonderen. Door de al zuinige aandrijflijn van de huidige Actros te combineren met een nog verder geoptimaliseerde configuratie, is het gelukt om het verbruik van de nieuwe Actros nog verder te verlagen. De 420 pk sterke motor in combinatie met achterasoverbrenging bespaart brandstof door een laag toerental van 1150 t/min bij 85 km/h. Het innovatieve FleetBoard-telematicasysteem kan de chauffeur ondersteunen bij het realiseren van een zo zuinig mogelijke rijstijl. Andere typische Actros-kenmerken (ook volgens de jury van de Truck of the Year-verkiezing) zijn het hoge comfort- en veiligheidsniveau.