12
april
2006
|
02:00
Europe/Amsterdam

Afzet Mercedes Car Group 17 procent omhoog

In de maand maart verkocht de Mercedes Car Group met de merken Mercedes-Benz, Maybach en smart 17 procent meer auto’s dan in het jaar ervoor. In totaal werden er 138.400 auto’s verkocht, tegen 118.000 eenheden in maart 2005. Daarmee was de afgelopen maand de beste afzetmaand aller tijden voor de Mercedes Car Group. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de verkoop van de drie merken met 12 procent tot 295.000 auto’s, in vergelijking met 262.900 in het eerste kwartaal van 2005. Ook in Nederland gaat het goed met Mercedes-Benz personenauto’s: in het eerste kwartaal steeg de verkoop met 6,3 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Vooral de nieuwe modellen van de B-, M-, R- en S-Klasse dragen wereldwijd tot de recente verkoopstijgingen bij. In de Verenigde Staten steeg de verkoop van Mercedes-Benz in de maand maart met 18 procent tot 21.500 auto’s. In West-Europa bedroeg de stijging 22 procent tot 80.800 auto’s. In de regio Azië/Pacific groeide de verkoop van Mercedes-Benz met 24 procent tot 14.800 personenauto’s.

In februari begon de verkoop van de nieuwe S-Klasse in de Verenigde Staten, traditioneel de belangrijkste markt voor dit model. Daarmee kon het model zijn leidende positie in het luxe segment verder vergroten: in het eerste kwartaal werd het recordaantal van 24.100 S-Klasses afgeleverd. In het SUV-segment groeide Mercedes-Benz eveneens sterk. Wereldwijd verdubbelde het aantal afgeleverde M-Klasses in vergelijking tot vorig jaar. De R-Klasse, die sinds medio februari ook in Europa geleverd wordt, ontwikkelt zich ook positief. Tenslotte blijft de vraag naar de beide modelreeksen uit de DaimlerChrysler-fabriek in het Zuidduitse Rastatt onveranderd groot: van de A-Klasse werden sinds de marktintroductie in de herfst van 2004 al zo’n 280.000 nieuwe exemplaren afgeleverd, terwijl de B-Klasse sinds zijn debuut in juni 2005 zo’n 87.000 keer verkocht werd.