15
februari
2013
|
01:00
Europe/Amsterdam

Aerodynamica volgens Mercedes-Benz: emotie en efficiency komen samen

Een gunstige stroomlijn is een efficiency-factor van belang. Hoe lager de luchtweerstand, des te lager het verbruik. Maar er is meer: de stroomlijn van een auto heeft ook invloed op het rijcomfort en veiligheids- en geluidsniveau. Zelfs de mate van vervuiling van een auto is ervan afhankelijk. Mercedes-Benz heeft een lange traditie als het gaat om de combinatie van een gunstige stroomlijn en een fascinerende vormgeving. De nieuwe CLA-Klasse met een Cw-waarde van slechts 0,23 is het meest recente voorbeeld. Met een nieuwe aero-akoestische windtunnel in Sindelfingen is het merk in staat zijn voorsprong op dit gebied verder uit te bouwen.

In 1984 was de E-Klasse (W 124) goed voor een Cw-waarde van 0,29. Daarmee was het de eerste productieauto die onder de toen magische 0,30-grens dook. Ook vandaag de dag neemt Mercedes-Benz de koppositie in. De nieuwe CLA is met een Cw-waarde van slechts 0,23, en zelfs 0,22 voor de CLA 180 Blue EFFICIENCY Edition de meest gestroomlijnde productie auto van het moment. Nog een paar voorbeelden: de nieuwe A-Klasse heeft een Cw -waarde van 0,26, de E-Klasse van 0,25 (Coupé: 0,24) en de SL-Klasse van 0,27. De ML-Klasse komt op 0,32. Dit zijn stuk voor stuk topwaarden in de verschillende segmenten. De nieuwe S-Klasse zal deze trend voortzetten.

Achter de komma

Een gunstige stroomlijn is meer dan ooit van belang. Een verlaging van de Cw-waarde met 0,01 laat de CO2-emissie in de NEDC (New European Driving Cycle) dalen met 1 gram/km en in de dagelijkse rijpraktijk met 2 g/km. Bij 150 km/h bedraagt de winst zelfs 5 g/km.

Uitgekiende aerodynamische eigenschappen hebben ook een belangrijke invloed op de veiligheid. Een goede stroomlijn voorkomt ‘lift’ en draagt zo bij aan een optimale wegligging. Bovendien kan de luchtstroom zodanig worden ‘gestuurd’ dat ramen en spiegels bij neerslag zo schoon mogelijk blijven.

Ook op het gebied van comfort is het belang van aerodynamica groot. Dankzij de de gunstige stroomlijn heeft de nieuwe CLA bijvoorbeeld de laagste windgeruis-waardes in zijn segment.

Open auto’s die bij Mercedes-Benz een lange traditie hebben, zijn ‘speciale gevallen’ op het gebied van aerodynamica. Om het comfort van inzittenden te vergroten, introduceerde Merecedes-Benz al in 1989 het windscherm achter de stoelen (SL-Klasse). In 2004 volgde de AIRSCARF nekverwarming (SLK). Het meest recente comfortverhogende systeem is AIRCAP voor de E-Klasse Cabriolet. Deze boven de voorruit in de raamlijst geïntegreerde uitschuifbare winddeflector komt automatisch tevoorschijn en houdt ook de inzittenden achterin ‘uit de wind’.

Nieuwe aero-akoestische windtunnel

Bijna op de dag af 70 jaar geleden (5 februari 1943) was Mercedes-Benz de eerste fabrikant die in een eigen windtunnel een (gedocumenteerde) meting uitvoerde. Halverwege dit jaar neemt het merk in Sindelfingen een compleet nieuwe aero-akoestische windtunnel in gebruik waarin alle aerodynamische aspecten van een nieuw model op en top beoordeeld kunnen worden: van Cw-waarde tot en met geruisniveau. In de windtunnel kunnen luchtsnelheden tot maar liefst 265 km/h worden bereikt. De auto’s kunnen via een draaiplateau onder verschillende hoeken worden opgesteld. Met een speciaal loopbandsysteem kan de siuatie op straat zo nauwkeurig mogelijk worden nagebootst. Dit maakt zeer precieze aerodynamische tests onder sterk uiteenlopende omstandigheden mogelijk. Zo levert de nieuwe windtunnel een belangrijke bijdrage aan nog meer veiligheid, comfort en efficiency van toekomstige Mercedes-Benz modellen.