11
december
2006
|
01:00
Europe/Amsterdam

Achtcilinderdynamiek van Mercedes-AMG

Mercedes-Benz presenteert de CL63 AMG en de S63 AMG, twee zeer krachtige achtcilinder topmodellen. Beide beschikken over een 6,3- liter V8 van AMG met een vermogen van 386 kW/525 pk en een koppel van 630 Nm. Het exclusieve karakter blijkt ook uit de hightech uitrusting met AMG styling en het AMG sportonderstel op basis van Active Body Control. Daarnaast zijn het krachtige AMG remsysteem, een sportief- exclusief interieur en PRE-SAFE® (het preventieve beschermingssysteem voor de inzittenden) standaard. De nieuwe Advance Parking Guide (APG) en DISTRONIC PLUS zijn optioneel.

Het hart van beide topmodellen is de door AMG ontwikkelde 6,3-liter V8. Met een vermogen van 386 kW/525 pk bij 6.800 tpm en een koppel van 630 Nm bij 5200 tpm, is dit de krachtigste atmosferische achtcilinder motor ter wereld. Met deze krachtbron is zowel de CL 63 AMG als de S63 AMG in staat tot een sprint van 0-100 km/h in 4,6 seconden. De topsnelheid van beide modellen is elektronisch begrensd op 250 km/h. Toch zijn de cijfers maar een deel van het verhaal. De V8 draait niet alleen moeiteloos (en graag) hoge toerentallen, hij levert ook in het lage toerenbereik al een enorme trekkracht, waardoor hij ook geschikt is voor een ontspannen rijstijl.

Hightech uit de autosport
De V8 is geheel uit hoogwaardig aluminium vervaardigd en beschikt over diverse technologieën die rechtstreeks uit de autosport stammen. Zo zorgt de speciale plaatsing van de in- en uitlaatgaskanalen voor een optimale cilindervulling en de komvormige klepstoters in de cilinderkoppen maken zeer hoge toerentallen mogelijk. Ook de variabele nokkenastiming, het bijzonder stijve “closed deck” motorcarter en de cilinderwandbehandeling met de revolutionaire LDS-laag zijn typische Mercedes-AMG-kenmerken. De elektronisch geregelde brandstofinjectie heeft diverse nieuw ontwikkelde componenten en werkt met een systeemdruk van 3,8 tot 5,0 bar. Deze druk is onder meer afhankelijk van het gevraagde vermogen en de luchttemperatuur. Het commando van het gaspedaal zorgt ervoor dat de motorelektronica in duizendsten van seconden de optimale brandstofdruk opbouwt. Dit garandeert onder alle omstandigheden een zeer directe reactie op het gaspedaal.

Karakteristieke AMG-sound
De CL63 AMG en de S63 AMG danken hun karakteristieke achtcilinder-AMG-sound onder meer aan de speciale sportuitlaat met twee verchroomde, ovale dubbele eindstukken. De nieuwe Trimetall-bekleding van de katalysatoren zorgt voor een snellere werking na een koude start, een betere reiniging bij de nabehandeling van het uitlaatgas en extra duurzaamheid. Natuurlijk voldoen beide modellen de EURO 4 emissienorm, maar ook aan specifiek Amerikaanse eisen als de LEV-II standard, de On-Board-Diagnose II en de Lambdasonde-diagnose.

AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC met drie rijprogramma's

De AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC met DIRECT SELECT-schakeling is de perfecte metgezel van de krachtige V8. De keuzehendel van deze sportieve zeventraps automatische versnellingsbak is aan de stuurkolom geplaatst. Door hem licht aan te tippen, kan de bestuurder naar keuze 'P', 'N', 'R' en 'D' activeren. Bovendien is deze door AMG ontwikkelde versnellingsbak met ‘schakelpaddles’ aan het stuur te bedienen. Ook daaruit blijkt weer de nauwe band met de autosport. De AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC biedt keuze uit drie programma’s. De programma’s ‘C’ (Comfort), ‘S’ (Sport) en ‘M’ (manueel of handmatig) zijn te selecteren via een schakelaar op de middenconsole. Elk programma heeft zijn eigen schakelkarakteristiek en – snelheid. In ‘S’ schakelt de versnellingsbak 30% sneller dan in ‘C’ en in ‘M’ zelfs bijna 50%. In ‘M’ heeft de bestuurder bovendien altijd maximale trekkracht ter beschikking: in deze modus wordt bij volledige belasting en bij het gebruik van de kickdown namelijk niet naar een lagere versnelling geschakeld. Bij het bereiken van het maximum toerental wordt in dit programma niet automatisch opgeschakeld. Wel is op het combi-instrument te zien welke versnelling is ingeschakeld. Dit gaat vergezeld van een schakeladvies zodat de bestuurder het potentieel van de motor optimaal kan benutten. Overigens schakelt de versnellingsbak in ‘M’ wel automatisch terug als de ondergrens van het toerental in zicht komt.

AMG sportonderstel op basis van Active Body Control
Het onderstel en het remsysteem van de CL63 AMG en de S63 AMG zijn in alle opzichten hightech. Het AMG sportonderstel op basis van Active Body Control (ABC) reduceert carrosseriebewegingen bij het optrekken, in bochten en bij het remmen tot een minimum. Daardoor hellen de CL 63 AMG en S63 AMG in de bochten nauwelijks over en ook bij snelle uitwijkmanoeuvres wordt de neiging tot overhellen onderdrukt. Een druk op de 'S/C/M'-knop in de middenconsole verandert namelijk niet alleen de karakteristiek van versnellingsbak en gaspedaal, maar ook de werking van het AMG sportonderstel. De 'C' staat hier voor een comfortabele wegligging, de standen 'S' en ‘M’ voor extra sportiviteit met een stuggere vering en demping waardoor de carrosserie nog minder overhelt.Beide modellen hebben meerspaaks 19-inch lichtmetalen velgen van AMG. Vóór zijn deze velgen 8,5 inch breed en voorzien van 255/40-banden, achter bedraagt de breedte 9,5 inch met 275/40-banden. Deze wiel/band combinaties ogen uitermate sportief en zorgen voor een innig contact met het wegdek. Optioneel zijn gesmede 20 inch lichtmetalen AMG-velgen leverbaar. Deze zijn voorzien van 255/35-banden (vóór) en 275/35 achter.

Dubbel uitgevoerde remklauwen vóór
Het remsysteem voor de CL 63 AMG en S63 AMG is nieuw ontwikkeld op basis van het geavanceerde ADAPTIVE BRAKE systeem. In verband met het hoge vermogen van beide modellen is het verzwaard uitgevoerd. Een bijzondere innovatie daarbij is de dubbele remklauw op de vooras. Deze wereldwijd unieke techniek combineert de voordelen van remmen met zwevende remklauwen (minder warmteoverdracht naar de remvloeistof, extra comfort door de betere geleiding van de remvoeringen) met de prestaties van een ruim gedimensioneerde vaste remklauw. Op de achteras zorgen twee zwaar uitgevoerde remklauwen voor optimale vertraging. Ook de remschijven zijn ruim bemeten: vóór bedraagt de diameter 390, achter 365 millimeter. Door dit alles zet dit AMG remsysteem nieuwe maatstaven op het gebied van doseerbaarheid, remkracht en duurzaamheid. Overigens wordt het hydraulisch gescheiden tweekrings remsysteem elektronisch gestuurd. Dat maakt de toepassing van diverse comfort- en veiligheidsverhogende assistentiefuncties mogelijk.

AMG styling: exclusief en dynamisch

Beide AMG-modellen zien er uit als topsporters in een chic maatkostuum, maar ze hebben elk hun eigen stijl. Ze beschikken over brede wielkasten en een gespierde voorbumper met ronde, chroomomrande mistlampen, grote luchtopeningen en luchtuitstroomopeningen opzij. De robuuste grille met twee horizontale chromen lamellen is exclusief voor de CL63 AMG. Andere details die de sportiviteit benadrukken zijn de titaankleurige koplamplenzen en de dorpelverbreders. Deze verbinden de vóór en achterbumper optisch met elkaar. De achterbumper heeft overigens een zwarte inzet voor extra breedtewerking. Bij de CL63 AMG is deze inzet in diffuser-vorm uitgevoerd. Beide modellen zijn ook herkenbaar aan de 6.3 AMG-opschriften op de voorspatborden.

Multicontour stoelen en 'RACETIMER'
Ook het interieur van de twee nieuwe AMG-modellen is even sportief als exclusief. Lederen bekleding (PASSION) hoort bijvoorbeeld tot de uitgebreide standaarduitrusting. Dat geldt ook voor de sportstoelen met multicontour- en massagefunctie en bekleding in AMG design.Bij de S63 AMG zijn de randen van de zittingen met bijzonder zacht natuurleder bekleed. Het ergonomische sportstuur met zijn speciale vormgeving en de aluminium schakelpaddles is functioneel én fraai. Het combi-instrument met AMG hoofdmenu toont altijd de ingeschakelde versnelling inclusief het schakeladvies. Daarnaast kan naar keuze de olietemperatuur, de accuspanning of de 'RACETIMER' zichtbaar worden gemaakt. De RACETIMER slaat niet alleen de snelste rondetijd op, maar ook de gemiddelde snelheid, de topsnelheid en de rondelengte. Al deze informatie kan eenvoudig door middel van de toetsen op het AMG sportstuur worden opgeroepen. Een bijzondere blikvanger op de middenconsole is de exclusieve analoge klok, die is uitgevoerd in het design van de IWC Ingenieur. AMG-dorpellijsten van geborsteld edelstaal herinneren bestuurder en passagiers bij elke in- en uitstap aan het bijzondere karakter van de auto.

Nieuwe maatstaven voor actieve en passieve veiligheid
Ook op het gebied van actieve en passieve veiligheid verleggen de CL63 AMG en de S63 AMG grenzen. Standaard op beide modellen is PRE-SAFE®, een preventief beschermingssysteem voor inzittenden. PRE-SAFE® herkent gevaarlijke situaties al in een vroeg stadium en activeert dan uit voorzorg een aantal beschermende functies. Bij de CL63 AMG behoort bovendien het unieke Intelligent Light System tot de standaarduitrusting. Dit maakt autorijden in het donker nog veiliger. De veiligheid is ook gediend met het PRE-SAFE® remsysteem en de remassistent PLUS (BAS PLUS). Deze systemen werken op basis van radar en waarschuwen de bestuurder via optische en akoestische signalen voor een dreigende botsing met de voorganger. Bij acuut ongevalgevaar wordt automatisch een remactie ingezet. Deze systemen zijn optioneel leverbaar in combinatie met DISTRONIC PLUS. Ook de nieuwe Advanced Parking Guide (APG) is optioneel. Deze inparkeerassistent ‘herkent’ geschikte parkeerplekken en geeft door optische en akoestische signalen aan hoe de bestuurder dient te sturen om veilig en vlot in te parkeren.

De levering van de CL63 AMG en de S63 AMG start in januari 2007. De S63 AMG is leverbaar met korte en lange wielbasis. De S63 AMG staat in de prijslijst voor € 183.500,- (€ 191.400,- voor de S63 AMG Lang) en de prijs voor de CL63 AMG is vastgesteld op € 199.700,-.