20
oktober
2006
|
02:00
Europe/Amsterdam

450.000 kilometer diesel-marathon met 33 Mercedes-Benz E-Klasses

Op 21 oktober vertrekken 33 Mercedes-Benz E-Klasses met een schone dieselmotor voor een unieke langeafstandsexpeditie van Parijs naar Beijing, waarbij elk van de auto’s zo’n 13.500 kilometer zal afleggen. Met deze marathontocht demonstreert Mercedes-Benz opnieuw de kwaliteiten van zijn nieuwste dieselmotoren ten aanzien van emissie, zuinigheid en reikwijdte, zelfs onder de extreemste omstandigheden. Een groot gedeelte van deze tocht voert over de route van de eerste autorace in de geschiedenis die over meerdere continenten voerde, de rit van Peking naar Parijs in 1907. Tijdens de vijf etappes van de rit worden de nieuwe E-Klasses bestuurd door circa 330 rijders uit 35 landen, waarbij in een tijdsbestek van 26 dagen in totaal meer dan 450.000 kilometer door negen landen wordt afgelegd.

De vloot die op 21 oktober vanuit Parijs vertrekt bestaat uit 33 standaard E-Klasses met schone dieselmotoren, sommige auto’s met 4MATIC-vierwielaandrijving. Naast 30 E 320 CDI’s rijden er ook drie E-Klasses met BLUETEC mee. Deze innovatieve technologie maakt deze Mercedes-Benz de schoonste dieselauto ter wereld. De E 320 BLUETEC is de eerste en enige diesel ter wereld die zelfs onder de Amerikaanse BIN 8-norm voor uitlaatgasemissie blijft. Deze norm is vooral streng op het gebied van uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Levering van de E 320 BLUETEC start vanaf oktober, allereerst in de Verenigde Staten en Canada. Dit model verbruikt tot 30 procent minder brandstof dan vergelijkbare auto’s met benzinemotoren in Noord-Amerika. Dankzij de enorme actieradius van 1200 kilometer met een volle tank is deze auto, net als de E 320 CDI, ideaal voor een langeafstandsrit als Parijs-Beijing.

De route van Europa naar Azië voert door Frankrijk, Duitsland, Polen, Litouwen, Letland, Estland, Rusland en Kazachstan naar het einddoel China.

De tocht is niet alleen uitdagend vanwege de zeer lage temperaturen, ijs, sneeuw en de korte periode met daglicht. De dagetappes zijn tot 750 kilometer lang en voeren door soms onbegaanbare gebieden, door ongebruikelijke verkeerssituaties en via paswegen tot een hoogte van 2900 meter. Hiervoor zijn uiterste concentratie, ervaring en een goede conditie van de 330 rijders uit 35 landen van belang. Zij zullen afwisselend de auto’s besturen tijdens de vijf etappes die in lengte variëren van 1900 tot 3400 kilometer. Onder de deelnemers zijn journalisten, prominente persoonlijkheden en kandidaten die zijn geselecteerd uit de ruim 50.000 belangstellenden die zich via het internet voor deelname hadden aangemeld. De meest bijzondere auto in de karavaan is een E-Klasse taxi uit Parijs, die de rit over acht landsgrenzen en door zes tijdzones zal meemaken. De totale afstand komt overeen met elf en een halve keer rond de evenaar. De aankomst in Beijing is gepland op 17 november.

De route van de “E-Class Experience” komt grotendeels overeen met die van de eerste autorace door meerdere continenten, die 99 jaar geleden van Peking naar Parijs verreden werd. Het doel van de Franse organisatie destijds was om de technische superioriteit van de auto in vergelijking met paarden aan te tonen. De Italiaanse aristocraat Scipione Borghese werd destijds de winnaar. Hij bereikte na 62 dagen de eindstreep in Parijs. Zijn concurrenten kwamen drie weken later aan.

Anders dan bij de tocht van destijds en ondanks het ambitieuze schema van 26 dagen, is snelheid ditmaal niet de belangrijkste factor tijdens de langeafstandsrit. De uitdaging voor de deelnemers is juist het halen van het laagst mogelijke brandstofverbruik voor de afzonderlijke etappes en voor de gehele afstand. Ondanks zijn flinke vermogen van 165 kW/224 pk en een maximum koppel van 540 Nm bedraagt het gemiddeld brandstofverbruik van de E 320 CDI toch slechts 7,3 tot 7,6 liter per 100 kilometer.

In mei 2005 beleefde de zuinige en schone Mercedes-Benz V6-dieselmotor zijn première tijdens een uitzonderlijke langeafstandstest. Drie standaard E 320 CDI’s legden zonder problemen een 30-daagse test af op het hogesnelheidscircuit in Laredo in de Amerikaanse staat Texas.

Dit resulteerde in drie diesel-wereldrecords die zijn erkend door de mondiale automobielfederatie FIA: 100.000 kilometer bij een gemiddelde snelheid van 225,903 km/u, 50.000 mijl bij 225,456 km/u en 100.000 mijl bij 224,823 km/u. Bij deze zware belasting functioneerden de onderhoudsvrije diesel partikel filters zonder problemen over de gehele afstand, een uitstekend bewijs van de betrouwbaarheid en duurzaamheid van deze uitlaatgasreinigingsmethode.

Citaten:

“Deze uitzonderlijke tocht van Parijs naar Beijing geeft belangrijke Mercedes-Benz-merkwaarden weer: betrouwbaarheid, veiligheid en uitstekend comfort op lange afstanden. Bovendien staan we altijd open voor sportieve uitdagingen, zoals blijkt uit de eerste Mercedes in 1900, die voor de racerij was ontworpen. Sindsdien hebben onze ingenieurs altijd het praktische nut van nieuwe technologieën onder extreme omstandigheden getest en aangetoond.”

Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG en CEO van de Mercedes Car Group

“Zeventig jaar nadat Merceds-Benz als eerste autofabrikant de dieselmotor voor personenwagens introduceerde willen we nu de prestaties van onze moderne dieseltechnologie aantonen met de langeafstandsrit van Parijs naar Beijing.”

Dr. Thomas Weber, lid van de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG, verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling bij de Mercedes Car Group

“Het jaar 2006 is voor Mercedes-Benz het jaar van de E-Klasse. Met de nieuwe generatie van de E-Klasse hebben we het hart van ons merk grondig vernieuwd en nog aantrekkelijker gemaakt voor onze klanten.”

Dr. Klaus Maier, verantwoordelijk voor verkoop en marketing bij de divisiedirectie van de Mercedes Car Group