04
december
2014
|
01:00
Europe/Amsterdam

30 jaar optimale grip: 4MATIC vierwielaandrijving

Mercedes-Benz biedt 4MATIC vierwielaandrijving aan over vrijwel de hele breedte van het gamma. In totaal zijn maar liefst 76 modellen met deze geavanceerde en efficiënte vorm van integrale aandrijving leverbaar: van de compacte modellen via de C, -E, S-, en CLS-klasse tot en met de brede range van SUV’s zoals de GLA-, de GLK-, de M-, de GL- en de G-Klasse. In alle modellen staat 4MATIC voor optimale grip en dynamiek, een hoog veiligheidsniveau én zuinig brandstofverbruik. In de Mercedes-AMG modellen wordt het AMG Performance 4MATIC systeem ingezet voor hoogstaande dynamiek, nog snellere acceleratie en dus een maximum aan rijplezier.

Voor de compacte modellenlijn van Mercedes-Benz is er een speciaal 4MATIC systeem. De opzet is zeer innovatief. Zo is de PTO (power take-off) die de aandrijfkracht naar de achterwielen leidt, geïntegreerd in de 7G-DCT-transmissie. Samen met het achterdifferentieel met hydraulisch bedienbare meervoudige plaatkoppeling maakt dit een volledig variabele aandrijfkrachtverdeling mogelijk. Deze configuratie is zowel compact als licht. Ook op andere fronten valt het 4MATIC systeem op door een laag gewicht. Dit geldt in het bijzonder voor de cardanas en het differentieel en de aandrijfassen achter. Al met al is het 4MATIC-systeem circa 25% lichter dan 4x4-systemen van concurrenten. Dit draagt bij aan de gunstige verbruikscijfers. Zo is de B 200 CDI goed voor een gemiddeld verbruik van 5,0 l /100 km (CO2: 130 g km).

De werking: slimme efficiency

De elektrohydraulisch bediende meervoudige plaatkoppeling die is geïntegreerd in het achterdifferentieel is de spil van de variabele aandrijfkrachtverdeling. Als de koppeling ‘open’ staat, functioneert de auto als voorwielaandrijver. Bij geringe toerentalverschillen tussen de voor- en achteras wordt de koppeling gesloten. Met gesloten koppeling gaat de aandrijfkracht volgens het ‘Torque on Demand’-principe ook naar de achterwielen. Een speciale regelklep die eveneens in het achterdifferentieel is geïntegreerd, bepaalt hoeveel aandrijfkracht naar de achterwielen gaat. Volgens het principe: zo vaak als nodig en zo weinig als mogelijk. Onder normale omstandigheden functioneren de compacte 4MATIC-modellen dan ook als economische voorwielaandrijvers. Zodra het nodig is, schakelt de achtwielaandrijving volautomatisch bij. Ook in situaties waarbij geen aandrijfkracht op de achterwielen nodig is, bijvoorbeeld bij zeer krachtig remmen met ABS-ingreep, wordt de aandrijfkracht hier direct onderbroken. 4MATIC wordt ondersteund door de elektronische hulpsystemen ESP en 4ETS.

4MATIC voor modellen met motoren in lengterichting

Voor Mercedes-Benz modellen met in lengterichting geplaatste motor is er een eigen 4MATIC-systeem. De verdelerbak is hierbij geïntegreerd in de transmissie. Deze configuratie is licht en compact - het ruimteaanbod voor passagiers wordt niet beperkt door bijvoorbeeld een extra grote ‘middentunnel’. Bovendien beperkt de compacte opzet en de voor wat betreft wrijving geoptimaliseerde aandrijving de interne wrijving. Dit leidt tot verbruikscijfers die nagenoeg gelijk zijn aan die van de achterwielaangedreven versies. Samen met ESP, ASR en 4ETS zorgt 4MATIC voor een aandrijfkrachtverdeling van 45/55 tussen voor- en achteras. Voor optimale veiligheid is een zekere mate van onderstuur ‘ingebouwd’. In het centrale differentieel is een dubbele-plaatkoppeling geïntegreerd. Deze zogenaamde Pre-Lock-koppeling zorgt voor een basissperwerking van 50 Nm waardoor de aandrijfkracht van een slippend wiel automatisch wordt doorgegeven aan een wiel dat minder snel draait. Deze variabele aandrijfkrachtverdeling tussen de wielen zorgt voor extra stabiliteit.

AMG Performance 4MATIC

Het AMG Performance 4MATIC-systeem is er voor de E 63 AMG, de CLS 63 AMG-modellen en de S 63 AMG modellen. De verdelerbak hiervan is geïntegreerd in de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sporttransmissie – er is geen extra installatieruimte nodig. Ook hier wordt met een lamellenkoppeling een geringe sperwerking van 50 Nm tussen de voor- en achteras gerealiseerd. Deze opzet is naast compact ook licht: de AMG 4MATIC-modellen zijn slechts 70 kg zwaarder dan de versies met achterwielaandrijving. De krachtverdeling tussen voor- en achteras van 33/67 staat garant voor optimaal rijplezier. De hoge mate van grip zorgt voor een zeer snelle acceleratie. Bovendien maakt het hoge bochtsnelheden mogelijk. Uiteraard zorgt het systeem dankzij de variabele aandrijfkrachtverdeling per wiel ook voor extra stabiliteit en veiligheid onder winterse omstandigheden.

4MATIC sinds 1985

Het 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem debuteerde in 1985 op de autoshow van Frankfurt. Een jaar later werd het gepresenteerd in de toenmalige E-Klasse (W 124) – de eerste E-Klasse 4MATIC werd in 1987 afgeleverd. Het eerste 4MATIC-systeem functioneerde door middel van een verdelerbak en een differentieel. Het differentieel was uit ruimte-overwegingen geïntegreerd in het motorcarter. Het systeem werd aangestuurd door hoogwaardige elektronica. 4MATIC was beschikbaar voor de E-Klasse modellen met zescilinder benzine- of dieselmotor. De technische complexiteit van het systeem kwam ook tot uiting in de toenmalige meerprijs: omgerekend ruim € 6.100 (exclusief belastingen) in vergelijking met de achterwielaangedreven versies.

Winterbanden zijn een must

4MATIC vierwielaandrijving biedt op belangrijke momenten extra grip. Toch is de hoeveelheid kracht die een band op het wegdek kan overbrengen beperkt. Dat betekent onder meer dat vierwielaandrijving in de winter geen vervanging kan zijn voor winterbanden. De kracht van 4MATIC komt alleen goed tot zijn recht in combinatie met de juiste bandenkeuze. Daarom zijn winterbanden in de winter ook met 4MATIC essentieel.

Alle Mercedes-Benz 4MATIC-modellen op een rij

Modelserie

4MATIC modellen

Aantal

A-Klasse

A 220 4MATIC, A 250 4MATIC, A 250 Sport 4MATIC, A 45 AMG 4MATIC, A 200 CDI 4MATIC, A 220 CDI 4MATIC

6

B-Klasse

B 220 4MATIC, B 250 4MATIC, B 200 CDI 4MATIC, B 220 CDI 4MATIC

4

C-Klasse

C 250 BlueTEC 4MATIC, C 400 4MATIC, C 250 BlueTEC 4MATIC Estate, C 400 4MATIC Estate

4

CLA-Klasse

CLA 250 4MATIC, CLA 250 Sport 4MATIC, CLA 45 AMG 4MATIC, CLA 200 CDI 4MATIC, CLA 220 CDI 4MATIC, CLA 250 4MATIC Shooting Brake

6

CLS-Klasse

CLS 250 BlueTEC 4MATIC, CLS 350 BlueTEC 4MATIC, CLS 400 4MATIC, CLS 500 4MATIC, CLS 63 AMG 4MATIC, CLS 63 AMG S 4MATIC, CLS 250 BlueTEC Shooting Brake, CLS 350 BlueTEC 4MATIC Shooting Brake, CLS 400 4MATIC Shooting Brake, CLS 500 4MATIC Shooting Brake, CLS 63 AMG 4MATIC Shooting Brake, CLS 63 AMG S 4MATIC Shooting Brake

12

E-Klasse

E 250 BlueTEC 4MATIC, E 350 BlueTEC 4MATIC, E 400 4MATIC, E 500 4MATIC, E 63 AMG 4MATIC, E 63 AMG S 4MATIC, E 250 BlueTEC 4MATIC Estate, E 350 BlueTEC 4MATIC Estate, E 400 4MATIC Estate, E 500 4MATIC Estate, E 63 AMG 4MATIC Estate, E 63 AMG S 4MATIC Estate, E 350 4MATIC Coupé

13

G-Klasse

G 350 BlueTEC, G 500, G 63 AMG, G 65 AMG

4

GL-Klasse

GL 300 BlueTEC 4MATIC, GL 400 4MATIC, GL 500 4MATIC, GL 63 AMG 4MATIC

4

GLA-Klasse

GLA 200 CDI 4MATIC, GLA 220 CDI 4MATIC, GLA 250 4MATIC, GLA 45 AMG 4MATIC

4

GLK-Klasse

GLK 220 CDI 4MATIC, GLK 220 BlueTEC 4MATIC, GLK 250 BlueTEC 4MATIC, GLK 350 CDI 4MATIC, GLK 250 4MATIC, GLK 350 4MATIC

6

M-Klasse

ML 250 BlueTEC 4MATIC, ML 350 BlueTEC 4MATIC, ML 400 4MATIC, ML 500 4MATIC, ML 63 AMG 4MATIC

5

S-Klasse

S 350 BlueTEC 4MATIC (korte wielbasis), S 350 BlueTEC 4MATIC (lange wielbasis), S 500 4MATIC (korte wielbasis), S 500 4MATIC (lange wielbasis), S 63 AMG 4MATIC (lange wielbasis), S 500 Coupé 4MATIC, S 63 AMG Coupé 4MATIC

7

SL-Klasse

-

0

SLK-Klasse

-

0

V-Klasse

V 250 BlueTEC 4MATIC

1

AMG GT

-

0

Totaal

76