05
april
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

25 jaar Mercedes-Benz C-Klasse

Een kwart eeuw geleden legde Mercedes-Benz met de 190 de basis voor wat nu het best verkochte model is in het programma van de onderneming: de Mercedes-Benz C-Klasse. Tot dusver werden van de C-Klasse, in al zijn variaties (Sedan, Combi, Sportcoupé), zo’n 6 miljoen exemplaren afgeleverd. Op 24 maart 2007 beleefde de vierde generatie van dit succesvolle model zijn première bij de Mercedes-Benz dealers in Europa. Al voor de start van de verkoop werden zo’n 60.000 orders genoteerd.

Met de komst van de Mercedes-Benz 190, intern aangeduid als W 201, betrad het merk begin jaren tachtig een volledig nieuw marktsegment. Dat Mercedes-Benz werkte aan een model onder de toenmalige E-Klasse was destijds een sensatie en zorgde voor heel wat speculatie in de media. De 190 werd al snel bekend als ‘Baby-Benz’. De opgave voor de ontwikkelingsafdeling was het realiseren van een personenauto die weliswaar kleiner en lichter was dan de op dat moment bekende Mercedes-Benz modellen, maar zonder concessies op het gebied van veiligheid, duurzaamheid en comfort. Ook op het gebied van verbruik werden er strenge eisen gesteld. Daarnaast sloeg Mercedes-Benz met de 190 een nieuwe weg in bij het ontwerp.

Begin 1993 volgde de C-Klasse (interne modelcode W 202) als opvolger van de 190. Drie jaar later kwam voor het eerst ook een Combi op de markt. In mei 2000 maakte de derde generatie van de ‘Baby-Benz’ van weleer zijn opwachting (W 203). Evenals zijn voorgangers beschikte ook dit model over tal van noviteiten. De ontwikkelaars gaven de nieuwe C-Klasse in totaal zo’n twintig technische innovaties mee. Voor de sportievere rijders werd in het najaar van 2000 op de Autosalon van Parijs de C-Klasse Sportcoupé getoond, die een interessante aanvulling vormde op het bestaande leveringsprogramma. De verkoopstart van de Sportcoupé volgde in het voorjaar van 2001, tegelijk met die van de Combi op basis van de nieuwe C-Klasse.

Ook op technisch gebied bleef de C-Klasse constant zijn tijd vooruit. Na de introductie van de CDI-dieselmotoren met directe inspuiting volgde onder andere de nieuwe TWINPULSE-techniek voor 4-cilindermotoren en DIRECT CONTROL, een pakket van maatregelen om het rijgedrag op een nog hoger niveau te brengen

Kwalitet op de langetermijn bij ontwerp en techniek, dat is een belangrijk element bij de waardevastheid van Mercedes-Benz personenauto’s. De 190 laat dit duidelijk zien: de 25 jaar oude Mercedes past nog steeds goed in het huidige straatbeeld. Tal van Mercedes-Benz modellen zijn zelfs echte klassiekers en vertegenwoordigen een aanzienlijke waarde, die in sommige gevallen sterk stijgt. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Roadsters, Cabrio’s en Coupés uit de jaren vijftig en zestig, met name de beroemde 300 SL ‘vleugeldeur’. Maar ook twee varianten van de 190 gelden inmiddels als begeerde klassiekers: de krachtige 190 E 2.3-16 en 190 E 2.5-16. Deze modellen werden in een beperkt aantal geproduceerd en maken alleen al daarom volgens experts een goede kans op een flinke waardestijging.

Zoals de 190 begin jaren tachtig, is ook de nieuwe C-Klasse een trendsetter in zijn klasse op het gebied van veiligheid en toonaangevend tijdloos design. Zo biedt het model als eerste in zijn marktsegment het als extra uitrusting leverbare preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE en het Intelligent Light System aan. Ook het remsysteem ADAPTIVE BRAKE en het zelfregulerende dempingssysteem AGILITY CONTROL zetten nieuwe maatstaven op het gebied van rijdynamiek en comfort.